Overslaan en naar de inhoud gaan

Vakmanschap

Een kwaliteitsbewuste branche heeft medewerkers nodig die bevoegd, bekwaam én bevlogen zijn. De NVVK stelt kwaliteitseisen aan haar leden maar biedt met het vakmanschapsprogramma ook wat nodig is om daaraan te voldoen. We stimuleren dat financiële hulpverleners niet alleen de schulden regelen, maar dat ze ook oog hebben voor de diepere oorzaken van geldproblemen. Zo kunnen ze hulpvragers duurzamer helpen.

Waarom is dit belangrijk?

NVVK-leden onderscheiden zich van andere organisaties. Zij zijn betrouwbare partners voor overheden en schuldeisers en bieden dienstverlening op een gegarandeerd basisniveau.

Met het vakmanschapsprogramma stimuleren we onze leden om zich te blijven ontwikkelen, op de werkvloer én op managementniveau. Allemaal in het belang van de hulpvrager.

NVVK Belofte en Kwaliteitskader

Het vakmanschapsprogramma sluit aan op de NVVK Belofte en het Kwaliteitskader. De  NVVK Belofte  beschrijft vanuit het perspectief van de hulpvrager welke waarden, normen en uitgangspunten leden hanteren in hun werk.

Het  NVVK Kwaliteitskader biedt een set betekenisvolle kwaliteitsnormen die we als basis gebruiken bij de periodieke kwaliteitstoetsing van onze leden. Nieuwe NVVK-leden doorlopen bij toetreding een kwaliteitsaudit en daarna elke drie jaar.

Groeien in vakmanschap: zo pakken we dat aan

Vakmanschap vraagt om voortdurende ontwikkeling en daar investeren we in. We organiseren zelf bijeenkomsten en trajecten die vakmanschap versterken, gevoed door de praktijk en onderbouwd met kennis vanuit de wetenschap. Daarnaast dragen we bij aan beroepsopleidingen, ontsluiten passend scholingsaanbod en ondersteunen initiatieven voor professionele ontwikkeling.

Nieuws over Vakmanschap

  1. nvvk-beeld-vrouw-achter-bureau-met-beeldschermen.jpg

    Kom naar onze Donderdagmiddagsessie

    Tientallen signalen van financiële hulpverleners die vastlopen bij openen bankrekening

    25 mei 2022 SchuldeisersPreventieStabilisatie

    De NVVK heeft de laatste 1,5 jaar tientallen signalen gehad van vastlopende hulpverleners én klanten in hun pogingen om weer over een bruikbare rekening te kunnen beschikken. In het voorjaar van 2021 is de NVVK daarom – samen met Valente – in gesprek gegaan met Betaalvereniging Nederland en de banken. Op 16 juni vertellen we je alles over het resultaat in een Donderdagmiddagsessie.

  2. NVVK Live.jpg

    Eef van Opdorp over haar nieuwe boek, PLANgroep, energie en goedkoop koken

    Kijk hier talkshow NVVK Live van 19 mei terug

    25 mei 2022 Lobby

    In de nieuwste aflevering van NVVK Live, onze periodieke talkshow vanuit het verenigingsbureau, komt deze keer publicist en budgetcoach Eef van Opdorp (RTL4) aan het woord. Ook aandacht voor PLANgroep, voor de energietarieven en voor goedkoop koken met jongeren.

  3. Marianne van den Anker.jpeg

    'Opkomen voor slachtoffers systeemgeweld’

    Ombudsman Rotterdam Marianne van den Anker spreekt op NVVK Studiedag

    25 mei 2022

    Op onze studiedag over het belang van maatwerk en oog voor het individu spreekt ook Marianne van den Anker, sinds 1 maart de ombudsman voor Rotterdam en omstreken. ‘Als je de regels, wetten en de weg binnen de overheid niet goed kent loop je de kans slachtoffer te worden van systeemgeweld’, zegt ze.