Overslaan en naar de inhoud gaan

Kennisbank

In de Kennisbank vind je meer informatie over financiële hulpverlening. Een deel daarvan is openbaar, een ander deel uitsluitend toegankelijk voor NVVK-leden.

  1. NVVK Notitie

    Regresrecht

    Regelmatig worden door leden vragen gesteld over hoe om te gaan met een toekomstig regresrecht. Doel van deze notitie is om de leden handvatten te geven hoe omgegaan kan worden met het (toekomstige) regresrecht binnen een minnelijke schuldregeling. Daarnaast wordt ingegaan op het punt van verjaring.

    lezen
  2. Presentaties overzichtelijk bij elkaar

    Landelijke bijeenkomst Vroegsignalering 2024

    Tijdens de Landelijke bijeenkomst Vroegsignalering op 1 oktober 2024 waren er in het plenaire deel bijdragen van verschillende sprekers. Daarna konden de deelnemers deelsessies bezoeken. Een aantal van de getoonde presentaties vind je hier, evenals een verslag van de dag. 

    lezen
  3. Afspraken webwinkel bol (voorheen Bol.com)

    Webwinkel bol is actief in Nederland en België. Het bedrijf werd in 1999 opgericht door het Duitse mediaconcern Bertelsmann AG. Het hoofdkantoor staat in Utrecht. In 2012 werd (toen nog) Bol.com overgenomen door Ahold. Sinds de fusie van Nederlandse Koninklijke Ahold en de Belgische Delhaize Groep, in juli 2016, is bol onderdeel van Ahold Delhaize.

    lezen
  4. Dit heb je na 1 juli nodig voor je werk

    Overzichtspagina: herziene Gedragscode en andere handige documenten

    We wijzigden onze Gedragscode Schuldhulpverlening, en dus pasten we ook de belangrijkste documenten aan die je nodig hebt om de gewijzigde Gedragscode te laten landen in je werkpraktijk.

    lezen
  5. Vergelijkingstool Msnp versus Wsnp

    Bureau Wsnp biedt, in samenwerking met de NVVK, de 'vergelijkingstool' aan, waarmee de kosten en baten van het minnelijk traject vergeleken worden met de kosten en baten van het Wsnp traject.

    lezen
  6. Convenant Riverty (incasso)

    Riverty Services Netherlands B.V. (voorheen bekend als Arvato Financial Solutions, met sub-merken Infoscore en Afterpay), is een partij die aan derden (B2B) diverse financiële oplossingen biedt, voor zowel automatische incasso als diensten om achteraf betalen te faciliteren.

    lezen
  7. Convenant Buy Now, Pay Later

    Billink, In3, Klarna en Riverty zijn aanbieders van diensten om de betaling van een (online) aangekocht goed geheel of gedeeltelijk uit te stellen tot na de levering van het goed, ook bekend als 'Buy Now, Pay Later' -diensten (BNPL).

    lezen
  8. 'Overal in Nederland schuldhulp van hoge kwaliteit'

    Basisdienstverlening: trekt financiële hulp in heel Nederland gelijk

    Minder mensen met schulden, meer mensen de juiste hulp. Dat is de ambitie van het plan voor Basisdienstverlening waar het ministerie van Sociale Zaken, de VNG, de NVVK en Divosa hun handtekening onder zetten. Wat kan er nu al, wat kan binnenkort en wat moet nog ontwikkeld worden?

    lezen
  9. Jaarverslagen

    Elk jaar verzamelen we bij onze leden data over hun financiële dienstverlening. 

    lezen
  10. Van 36 naar 18 maanden

    Halvering saneringsperiode: wat leert de geschiedenis?

    Met de invoering van de Gedragscode Schuldhulpverlening in 1979 werd een saneringsperiode van 36 maanden een fundamenteel onderdeel van de basisfilosofie van de NVVK. Deze basisfilosofie werd in de daaropvolgende jaren de norm binnen de Nederlandse minnelijke schuldhulpverlening.

    lezen