Overslaan en naar de inhoud gaan

NVVK Kwaliteitskader

Het NVVK Kwaliteitskader is de basis voor hoogwaardige en effectieve financiële hulpverlening. Het helpt NVVK-leden om zich blijvend te ontwikkelen. Deelname aan de kwaliteitsaudit is voor alle leden verplicht. Hiermee borgen we samen de kwaliteit van de dienstverlening en stimuleren we verdere verbetering. 

Hier vind je het NVVK Kwaliteitskader (pdf, 311 kB).

Meer over het NVVK Kwaliteitskader

Het NVVK Kwaliteitskader helpt leden om in gesprek te gaan over kwaliteit en ontwikkeling. Het biedt een breed kader voor reflectie, van financiële hulpverlening tot ondersteunende en bestuurlijke processen. 

Verplichte audit

Nieuwe NVVK-leden worden bij toetreding geaudit door één van onze twee externe certificeringsorganisaties. Tijdens de audit loopt de certificeerder zeven prestatiegebieden na:

  1. Koers
  2. Leiderschap
  3. Organisatie
  4. Financiële Hulpverlening
  5. Medewerkers
  6. Samenwerking, uitbesteding en inkoop
  7. Reflecteren, verbeteren en verantwoorden

NVVK-leden doorlopen de audit bij toetreding en daarna eens per drie jaar. De audit moet zijn afgerond voordat het keurmerk verloopt. Zeven maanden daarvoor krijgt de organisatie een seintje. We raden aan om dan snel een certificeerder te selecteren. 

Meer informatie over de audit vind je op onze NVVK Audit-pagina.

Onderdeel van een breed ontwikkelplan

Het Kwaliteitskader maakt deel uit van het bredere NVVK-ontwikkelplan, samen met de NVVK Belofte en de ontwikkeling van vakmanschap. Het stimuleert leden zich continu te ontwikkelen tot experts in effectieve financiële hulpverlening.

De verplichte audit kan worden aangevuld met:

  • (interactieve) zelfscan – Geeft inzicht in processen en verbeterpunten.
  • In gesprek met’ – Dialoogsessies met andere leden om te leren van elkaar.

Hoe hiermee aan de slag?

Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste hulpmiddelen om met het NVVK Kwaliteitskader te werken aan ontwikkeling en verbetering binnen je organisatie:

  • Zelfscan Kwaliteitskader NVVK - Een hulpmiddel om de kwaliteit van processen binnen je organisatie systematisch in kaart te brengen. Geeft inzicht in waar je al sterk staat en waar ruimte is voor verbetering.
  • (online) sessies en bijeenkomsten – Regelmatig organiseert de NVVK bijeenkomsten over actuele ontwikkelingen en verdieping rond kwaliteit en schuldhulpverlening. Je vindt ze in de agenda op de website.

Met het Kwaliteitskader heb je een stevig fundament in handen om je dienstverlening verder te versterken. 

Nieuws over het Kwaliteitskader

  1. NVVK-kwaliteitskader-illustratie-zonder-kader-kaal

    Vacature per juli 2025

    Stap in ons Kernteam Kwaliteit en verbeter financiële hulpverlening

    13 juni 2025

    Voor ons Kernteam Kwaliteit zoeken we een nieuw lid, dat bereid is voor een periode van drie jaar mee te denken over ons nieuwe Kwaliteitskader, de nieuwe manier van auditen en de kwaliteit van onze dienstverlening in het algemeen. Het kernteam formuleert daarover gevraagd en ongevraagd adviezen voor het NVVK-bestuur. Reageer jij?

  2. NVVK-kwaliteitskader-illustratie.jpg

    NVVK-lid Doetinchem werkte al met Ontwikkelniveaus

    'Audit laat scherp zien waar je staat'

    12 mei 2025

    De gemeente Doetinchem deed op eigen verzoek vorig jaar al ervaring op met de ontwikkelniveaus van het NVVK Kwaliteitskader. Kwaliteitsmedewerker Eugine Albers kreeg daardoor enerzijds bevestiging dat de organisatie op de goede weg was. Anderzijds kreeg ze stof tot nadenken. Ze vertelt hoe Doetinchem de audit heeft ervaren.

  3. Nico Wuarbanaran Serviceteam

    Praktische ondersteuning voor schuldhulpverleners

    Ontmoet Nico Wuarbanaran van het NVVK Serviceteam

    23 april 2025

    De accountmanagers van het NVVK Serviceteam zijn er om jou te ondersteunen. Je kunt ze inschakelen voor vrijwel alles wat jij nodig hebt om je werk zo goed mogelijk te doen. In dit artikel stellen we accountmanager Nico Wuarbanaran aan je voor.