Overslaan en naar de inhoud gaan

Vakmanschap

Een kwaliteitsbewuste branche heeft medewerkers nodig die bevoegd, bekwaam én bevlogen zijn. De NVVK stelt kwaliteitseisen aan haar leden maar biedt met het vakmanschapsprogramma ook wat nodig is om daaraan te voldoen. We stimuleren dat financiële hulpverleners niet alleen de schulden regelen, maar dat ze ook oog hebben voor de diepere oorzaken van geldproblemen. Zo kunnen ze hulpvragers duurzamer helpen.

Waarom is dit belangrijk?

NVVK-leden onderscheiden zich van andere organisaties. Zij zijn betrouwbare partners voor overheden en schuldeisers en bieden dienstverlening op een gegarandeerd basisniveau.

Met het vakmanschapsprogramma stimuleren we onze leden om zich te blijven ontwikkelen, op de werkvloer én op managementniveau. Allemaal in het belang van de hulpvrager.

NVVK Belofte en Kwaliteitskader

Het vakmanschapsprogramma sluit aan op de NVVK Belofte en het Kwaliteitskader. De  NVVK Belofte  beschrijft vanuit het perspectief van de hulpvrager welke waarden, normen en uitgangspunten leden hanteren in hun werk.

Het  NVVK Kwaliteitskader biedt een set betekenisvolle kwaliteitsnormen die we als basis gebruiken bij de periodieke kwaliteitstoetsing van onze leden. Nieuwe NVVK-leden doorlopen bij toetreding een kwaliteitsaudit en daarna elke drie jaar.

Groeien in vakmanschap: zo pakken we dat aan

Vakmanschap vraagt om voortdurende ontwikkeling en daar investeren we in. We organiseren zelf bijeenkomsten en trajecten die vakmanschap versterken, gevoed door de praktijk en onderbouwd met kennis vanuit de wetenschap. Daarnaast dragen we bij aan beroepsopleidingen, ontsluiten passend scholingsaanbod en ondersteunen initiatieven voor professionele ontwikkeling.

Nieuws over Vakmanschap

  1. 3-intercultureel-AB.svg

    Denk mee over de werkwijzer 'Interculturele hulpvragers'

    Nieuwe handreiking voor hulpvragers met een migratieachtergrond

    12 juni 2025

    De hulpverlening voor inwoners met een migratieachtergrond sluit vaak nog niet goed aan bij hun leefwereld. Heb jij te maken met deze doelgroep? In een nieuwe handreiking van het Kenniscentrum inclusief samenleven (KIS) krijg je concrete handvatten voor de hulpverlening aan mensen met een migratieachtergrond. 

  2. AEF-rapport.jpg

    Onderzoek naar good practices bij inlooppunten

    Laagdrempelige hulp bij geldzorgen: zo richt je het goed in

    11 juni 2025

    Wat maakt dienstverlening voor mensen met geldzorgen nu precies laagdrempelig? Welke behoeften hebben deze mensen, en hoe kunnen financiële inlooppunten daar zo goed mogelijk aan tegemoetkomen? Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid liet er onderzoek naar doen.

  3. Snelheid Foto Marc-Sendra-Martorell-unsplash.jpg

    Onder de 100 deel 5 (slot): ‘We kunnen eenvoudige dossiers binnen 30 dagen afronden, de rest binnen 60 dagen’

    'Fast lane' verkort doorlooptijd Kredietbank Amsterdam

    10 juni 2025 Schuldregeling

    In minder dan 100 dagen een schuldregeling tot stand brengen, het kan! In een serie interviews vragen we NVVK-leden met korte doorlooptijden om tips. Kredietbank Amsterdam meldt positieve ervaringen met een fast lane. ‘Je merkt dat inmiddels bij medewerkers het begrip tussen de oren zit: 'ik zie een fast lane-dossier klaarstaan, dat pak ik meteen op.’