Financiële belangen behartigen van wie dat niet kan
Beschermingsbewind
Sinds 2016 is beschermingsbewind als sociaal-financiële dienstverlening ook een van de werkvelden van de NVVK. De NVVK zet zich in voor de kwaliteit van beschermingsbewind en een goede aansluiting van schuldenbewind in de schuldhulpverleningsketen.
Snel naar:
- Wat is beschermingsbewind?
- Wettelijk kader
- Kwaliteitseisen aan professionals en werkwijze
- Wat vindt de NVVK?
- Wat doet de NVVK?
Wat is beschermingsbewind?
Beschermingsbewind (of onderbewindstelling van goederen) is de financiële belangen behartigen van mensen die dat door een beperking (tijdelijk) zelf niet kunnen of die problematische schulden hebben. De rechter stelt beschermingsbewind in op aanvraag van iemand zelf of van bijvoorbeeld een partner of familielid. Schuldenbewind kan ook worden aangevraagd door de gemeente.
Wettelijk kader
Beschermingsbewind wordt beschreven in boek I van het Burgerlijk Wetboek. Voor schuldenbewind geldt sinds 1 januari 2021 de Wijzigingswet Boek 1 Burgerlijk Wetboek (adviesrecht voor gemeenten bij de procedure rond beschermingsbewind wegens problematische schulden). Die bepaalt dat gemeenten adviesrecht kunnen krijgen. Deze wijzigingswet schrijft ook voor dat de rechter schuldenbewind alleen tijdelijk mag instellen.
Lees meer over het adviesrecht op de pagina Samenwerking bewindvoerders en gemeenten.
Kwaliteitseisen aan professionals en werkwijze
Professionele bewindvoerders moeten voldoen aan de eisen uit het Besluit kwaliteitseisen curatoren, bewindvoerders en mentoren. Het Landelijk Kwaliteitsbureau CBM beoordeelt wie daaraan voldoet. Ook moeten ze voldoen aan de aanbevelingen meerderjarigenbewind (pdf, 310 kB) van het Landelijk Overleg Vakinhoud Civiel en Kanton & Toezicht. Kwaliteitseisen voor NVVK-leden die beschermingsbewind uitvoeren staan in de module beschermingsbewind.
Wat vindt de NVVK?
De NVVK heeft een duidelijke visie op beschermingsbewind, de financiering daarvan en de wet- en regelgeving.
Visie op de dienstverlening
- Beschermingsbewind is een ingrijpend middel dat je alleen moet inzetten als dat het beste past bij iemands ondersteuningsbehoefte. Als budgetbegeleiding, coaching of budgetbeheer volstaan hebben die de voorkeur.
- Bij schuldenbewind moet de bewindvoerder niet tegelijk schuldhulpverlener zijn voor dezelfde hulpvrager, maar samenwerken met de gemeentelijke schuldhulp.
Visie op wet- en regelgeving en financiering
- Beschermingsbewind op grond van psychische of lichamelijke toestand moet worden gefinancierd uit de Wet langdurige zorg, en niet uit het gemeentelijk budget voor bijzondere bijstand.
- De coördinatie van schuldenbewind moet worden ondergebracht bij het ministerie van SZW.
- Er moet ruimte komen voor maatwerk voor mensen met betalingsachterstanden. Daarvoor is transparante beprijzing en financiering van budgetbegeleiding, coaching, budgetbeheer en beschermingsbewind nodig.
- Er moet een hulpverleners-DigiD komen zodat de inlogprocedure bij overheidsdiensten geen drempel meer vormt om mensen financiële hulp te geven.
Wat doet de NVVK?
De NVVK zet zich op verschillende manieren in voor de kwaliteit en aansluiting van beschermingsbewind.
Belangenbehartiging
- Lobby bij de Tweede Kamer over wet- en regelgeving en financiering van beschermingsbewind
- Knelpunten in de uitvoering bij leden signaleren en agenderen
Deskundigheidsbevordering
- Beschermingsbewind inbedden in het nieuwe Kwaliteitskader
- Ledenservice: workshops, studiedagen, praktische vragen beantwoorden en lobby naar partners
- Adviesrecht toelichten in een handreiking nieuwe wetgeving
Afstemming met stakeholders
- Overleg met stakeholders zoals de Expertgroep CBM, LKB en brancheverenigingen
- Stakeholderbijeenkomsten J&V (Besluit kwaliteitseisen, regeling beloning)
- Overleg met VNG over implementatie acties adviesrecht
- Afstemming met brancheverenigingen als Horus en NBPB
- Werksessies van gemeenten en bewindvoeringskantoren
- Deelname aan landelijk platformoverleg voor de rechtspraak, gemeenten en verenigingen van beschermingsbewindvoerders
Onderzoek
- Onderzoek kwaliteitseisen in convenanten tussen gemeenten en bewindvoerders
- Onderzoek naar doelgroep van schuldenbewind en de Wsnp
Projecten
- Minder Regeldruk, klant voorop (met subsidie van SZW); lees meer over dit project op de pagina Samenwerking bewindvoerders en gemeenten.
- Beschermingsbewind bij een licht verstandelijke beperking In dit project hebben de NVVK en de HvA met onder meer brancheverenigingen en bewindvoeringskantoren producten ontwikkeld om mensen met een LVB in het bewind beter te begeleiden.
Nieuws over beschermingsbewind
-
Uitleg bij route via computer en met Digid-machtiging
Dit spreekuur helpt je om namens een hulpvrager een beroep te doen op het Noodfonds Energie
8 maart 2023
Bewindvoerders en andere financiële hulpverleners ervaren moeilijkheden wanneer ze mensen onder bewind willen helpen bij een aanvraag voor een gift uit het Noodfonds Energie. De afgelopen weken hebben de NVVK en Horus daarom namens de beroepsgroep overlegd met het Noodfonds. Op donderdag 15 maart kun je terecht op een spreekuur over het onderwerp.
-
Ervaringsdeskundige Jessica bij Donderdagmiddagsessie 6 april:
Zonder eten geen aandacht voor formulieren
8 maart 2023
Nieuw onderzoek dat de Hogeschool Utrecht eerder dit jaar presenteerde laat zien dat mensen in bewind substantieel minder financiële vaardigheden hebben dan mensen in schulden. Met lector Nadja Jungmann en onderzoeker Rosanne Oomkens gaan we na welke lessen het onderzoek biedt. Ook ervaringsdeskundige Jessica doet mee.
-
NVVK start nieuwe campagne om samenwerking te bevorderen
Samen de regie pakken? Zo doen schuldhulp en bewind dat in Rotterdam
22 februari 2023
In Rotterdam alleen al wonen zo'n 50.000 mensen met problematische schulden. Dankzij intensieve samenwerking leverden bewindvoerders de afgelopen jaren twee keer zoveel dossiers van mensen in schuldenbewind aan bij Kredietbank Rotterdam. En het lukt de Kredietbank om schuldhulpverleningstrajecten binnen 120 dagen af te handelen. Gemiddeld is de doorlooptijd 88 dagen!