Overslaan en naar de inhoud gaan

Basisdienstverlening

Om de schuldhulpverlening in heel Nederland op hoog niveau te brengen, werken we samen met landelijke partijen (ministerie van SZW, VNG en Divosa) aan het gelijktrekken van het schuldhulpverleningsaanbod in ons land. Zodat elke Nederlander, ongeacht zijn woonplaats, een beroep kan doen op schuldhulp van hoge kwaliteit.

Snel naar 

Wat is het?

Het beoogde basisniveau in schuldhulpverlening bestaat uit 20 elementen. Bekijk ze hier alle 20, inclusief de onderliggende factsheets die je meer informatie over de elementen geven.

20250225 Overzicht elementen basisdienstverlening

Wie zijn er bij betrokken?

Na constructief overleg hebben de vier betrokken partijen (de NVVK, het ministerie van SZW, VNG en Divosa) bestuurlijke afspraken gemaakt. Daarbij verbonden de vier partijen zich aan de doelstelling: het bereiken van een basisniveau van schuldhulpverlening in elke gemeente.

Bij de voorbereiding van de bestuurlijke afspraken betrokken we onze leden en ook schuldeisers.

Ondertekening basisdienstverlening

Wat gebeurt er nu?

De 20 elementen vormen samen het basisniveau van schuldhulpverlening waar elke hulpvrager in elke gemeente een beroep op moet kunnen doen.

  • Sommige elementen worden nu al door veel gemeenten toegepast. Ze zijn al langere tijd beschikbaar; dit betekent dat gemeenten die ze nog niet hanteren, ze nu zo snel mogelijk onderbrengen in hun hulpaanbod.
  • Andere elementen komen op korte termijn beschikbaar. De vier partijen stimuleren dat elke gemeente ze, zodra dat kan, onderdeel maken van hun hulpaanbod.
  • Voor een aantal elementen geldt dat een wetswijziging nodig is. Andere elementen moeten nog ontwikkeld worden. Dat gebeurt in onderlinge samenwerking tussen de vier partijen. De gezamenlijke aanpak zorgt ervoor dat ook deze elementen te zijner tijd onderdeel uit gaan maken van het hulpaanbod in iedere gemeente.

Wat kan ik doen?

  • Ga in je professionele omgeving na hoe die werkt aan het tot stand brengen van het basisniveau van schuldhulpverlening.
  • Mis je elementen in het hulpaanbod van een gemeente in je werkgebied? Ga het gesprek aan met beleidsmakers of de politiek.
  • Verzamel informatie door bijeenkomsten van de partners over het onderwerp bij te wonen.
  • Deel je ervaringen met professionals en motiveer daarmee ook anderen om basisdienstverlening inhoud te geven.

Handreikingen

Gebruik onze handreikingen om basisdienstverlening inhoud te geven in jouw gemeente:

         Cover handreiking Convenant Lokale Overheid Cover Handreiking Begeleiding Basisdienstverlening

Vragen?

Nieuws over Basisdienstverlening

  1. Schuldenknooppunt alleen ringen

    'Inlichtingenbureau biedt plek voor toekomstbestendige groei'

    Schuldenknooppunt wordt publieke voorziening

    29 apr 2025

    Het Schuldenknooppunt, het standaard-communicatieplatform om informatie over schulden uit te wisselen, is sinds de start in 2021 uitgegroeid tot een onmisbaar instrument voor schuldhulpverleners, schuldeisers en bewindvoerders. Daarom wordt het onderdeel van het Inlichtingenbureau (IB), een organisatie die werkt in opdracht van de rijksoverheid.

  2. Community 2.jpg

    Donderdagmiddagsessie 8 mei met onder meer Rozemarijn Smink (Informatiebeveiligingsdienst VNG)

    Data delen en privacy: zo doe je het goed

    29 apr 2025

    Het DDAS-project maakt lokale data over financiële hulpverlening landelijk inzichtelijk en vergelijkbaar. Supergoed dat dit binnenkort kan. Maar hoe regel je dat goed qua privacy? Meld je aan voor onze Donderdagmiddagsessie hierover.

  3. Nico Wuarbanaran Serviceteam

    Praktische ondersteuning voor schuldhulpverleners

    Ontmoet Nico Wuarbanaran van het NVVK Serviceteam

    23 apr 2025

    De accountmanagers van het NVVK Serviceteam zijn er om jou te ondersteunen. Je kunt ze inschakelen voor vrijwel alles wat jij nodig hebt om je werk zo goed mogelijk te doen. In dit artikel stellen we accountmanager Nico Wuarbanaran aan je voor.