Overslaan en naar de inhoud gaan

Vakmanschap

Een kwaliteitsbewuste branche heeft medewerkers nodig die bevoegd, bekwaam én bevlogen zijn. De NVVK stelt kwaliteitseisen aan haar leden maar biedt met het vakmanschapsprogramma ook wat nodig is om daaraan te voldoen. We stimuleren dat financiële hulpverleners niet alleen de schulden regelen, maar dat ze ook oog hebben voor de diepere oorzaken van geldproblemen. Zo kunnen ze hulpvragers duurzamer helpen.

Waarom is dit belangrijk?

NVVK-leden onderscheiden zich van andere organisaties. Zij zijn betrouwbare partners voor overheden en schuldeisers en bieden dienstverlening op een gegarandeerd basisniveau.

Met het vakmanschapsprogramma stimuleren we onze leden om zich te blijven ontwikkelen, op de werkvloer én op managementniveau. Allemaal in het belang van de hulpvrager.

NVVK Belofte en Kwaliteitskader

Het vakmanschapsprogramma sluit aan op de NVVK Belofte en het Kwaliteitskader. De  NVVK Belofte  beschrijft vanuit het perspectief van de hulpvrager welke waarden, normen en uitgangspunten leden hanteren in hun werk.

Het  NVVK Kwaliteitskader biedt een set betekenisvolle kwaliteitsnormen die we als basis gebruiken bij de periodieke kwaliteitstoetsing van onze leden. Nieuwe NVVK-leden doorlopen bij toetreding een kwaliteitsaudit en daarna elke drie jaar.

Groeien in vakmanschap: zo pakken we dat aan

Vakmanschap vraagt om voortdurende ontwikkeling en daar investeren we in. We organiseren zelf bijeenkomsten en trajecten die vakmanschap versterken, gevoed door de praktijk en onderbouwd met kennis vanuit de wetenschap. Daarnaast dragen we bij aan beroepsopleidingen, ontsluiten passend scholingsaanbod en ondersteunen initiatieven voor professionele ontwikkeling.

Nieuws over Vakmanschap

  1. Simone Titelfoto.jpg

    Aflevering 6 | Het gesprek dat je bijblijft | Simone Pont

    'Van norsig en bozig naar vriendelijk en open'

    28 december 2023

    Een verslaving staat haast garant voor een grillig hulptraject. Juist daarom vindt Simone Pont, klantbegeleider Schuldhulpverlening in Den Haag, haar klant Chander zo bijzonder. Steeds weer vindt ze houvast in dat eerste gevoel: 'wow, wat gebeurt hier!'

  2. Carola Schouten - Martijn Beekman.jpeg

    Minister Schouten in Tweede Voortgangsrapportage:

    'Bemoedigende armoedecijfers, tegelijk toename beroep op sociale voorzieningen'

    25 december 2023

    In haar Tweede Voortgangsrapportage 'Aanpak geldzorgen, armoede en schulden' constateert minister Schouten een paradox. Het aantal mensen met een schraal inkomen is sinds 1977 nog niet zo laag geweest, maar maatschappelijke organisaties melden dat er meer dan voorheen beroep wordt gedaan op sociale voorzieningen.

  3. Contactkaart.jpg

    Maatschappelijke dienstverleners krijgen voorrang

    Handig: doorkiesnummers bij de Belastingdienst

    11 december 2023 Schuldeisers

    Wil je iets vragen aan de Belastingdienst? Voor NVVK-leden (werkzaam bij/voor gemeenten, of budgetbeheerders/bewindvoerders) hebben we daarvoor een handige contactkaart met doorkiesnummers en speciale email-adressen online staan. Doe er je voordeel mee!