Overslaan en naar de inhoud gaan

Vakmanschap

Een kwaliteitsbewuste branche heeft medewerkers nodig die bevoegd, bekwaam én bevlogen zijn. De NVVK stelt kwaliteitseisen aan haar leden maar biedt met het vakmanschapsprogramma ook wat nodig is om daaraan te voldoen. We stimuleren dat financiële hulpverleners niet alleen de schulden regelen, maar dat ze ook oog hebben voor de diepere oorzaken van geldproblemen. Zo kunnen ze hulpvragers duurzamer helpen.

Waarom is dit belangrijk?

NVVK-leden onderscheiden zich van andere organisaties. Zij zijn betrouwbare partners voor overheden en schuldeisers en bieden dienstverlening op een gegarandeerd basisniveau.

Met het vakmanschapsprogramma stimuleren we onze leden om zich te blijven ontwikkelen, op de werkvloer én op managementniveau. Allemaal in het belang van de hulpvrager.

NVVK Belofte en Kwaliteitskader

Het vakmanschapsprogramma sluit aan op de NVVK Belofte en het Kwaliteitskader. De  NVVK Belofte  beschrijft vanuit het perspectief van de hulpvrager welke waarden, normen en uitgangspunten leden hanteren in hun werk.

Het  NVVK Kwaliteitskader biedt een set betekenisvolle kwaliteitsnormen die we als basis gebruiken bij de periodieke kwaliteitstoetsing van onze leden. Nieuwe NVVK-leden doorlopen bij toetreding een kwaliteitsaudit, en daarna elke drie jaar.

Groeien in vakmanschap: zo pakken we dat aan

Vakmanschap vraagt om voortdurende ontwikkeling en daar investeren we in. We organiseren zelf bijeenkomsten en trajecten die vakmanschap versterken, gevoed door de praktijk en onderbouwd met kennis vanuit de wetenschap. Daarnaast dragen we bij aan beroepsopleidingen, ontsluiten passend scholingsaanbod en ondersteunen initiatieven voor professionele ontwikkeling.

Nieuws over Vakmanschap

  1. Stethoscoop Unsplash National Cancer Institute .jpg

    Hogeschool Utrecht presenteert adviezen

    Schuldhulp aanbieden bij de huisarts, hoe richt je dat in?

    30 november 2021

    In het Overijsselse Losser zitten schuldhulpverleners een paar uur per week in een huisartsenpraktijk. Huisartsen en schuldhulpverleners weten daardoor nu goed wat ze aan elkaar hebben. Elkaar kennen en vertrouwen blijkt de sleutel tot effectieve inzet van de huisarts als vroegsignaleerder van financiële zorgen.

  2. Cijfers - Susan Holt Simpson, Unsplash.jpg

    Geef je op voor deze leerzame Donderdagmiddagsessie

    Ik snap het niet - moeite met cijfers en letters

    30 november 2021 BeschermingsbewindPreventie

    Als de persoon die jij financiële hulp geeft niet de dingen doet die jij gevraagd hebt, hoe komt dat dan? Is het onwil of onmacht? Vaak het laatste, zegt Petra Doelen. 'In de praktijk blijkt dat mensen vaak iets niet doen omdat ze het niet snappen'. Op onze Donderdagmiddagsessie van 2 december legt ze uit wat je daaraan kunt doen.

  3. logo-schouderseronder.png

    Nomineer een collega of jezelf

    Word jij 'financiële hulpverlener van het jaar 2022'?

    3 november 2021

    Het voorkomen en het aanpakken van geldzorgen en geldproblemen doen we allemaal vanuit ons eigen specialisme en op verschillende manieren. De (beschermings)bewindvoerder beschermt zijn cliënt, de schuldhulpverlener lost de schulden op, de vrijwillige thuisadministrateur biedt een eerste helpende hand en preventie-medewerkers proberen juist te voorkomen dat er geldproblemen ontstaan. Samen helpen we mensen met geldzorgen en geldproblemen. Ben jij in die keten de sterke schakel die wij zoeken?