Overslaan en naar de inhoud gaan

NVVK Belofte

In de NVVK Belofte staat beschreven wat je als hulpvrager van een NVVK-lid mag verwachten. Ieder NVVK-lid hanteert de NVVK Belofte als uitgangspunt voor de aanpak van financiële hulpverlening.

Meer over de NVVK Belofte

De NVVK Belofte bevat zes uitgangspunten die mensen met (problematische) schulden helderheid, vertrouwen en maatwerk bieden. De uitgangspunten gaan in op hulp die snel en zonder drempels toegankelijk is, met duidelijke afspraken en ondersteuning op maat. 

De handreiking Hoe integreer ik de NVVK Belofte in mijn werk (pdf, 3 MB) biedt praktische tips om de Belofte in de dagelijkse praktijk toe te passen.

Actueel

Alle NVVK-leden onderschrijven de NVVK Belofte en hanteren de zes uitgangspunten als leidraad voor hun aanpak. We werken continue aan verbetering van die aanpak. Daar doen we ook onderzoek naar. Doel is te achterhalen hoe de Belofte in de praktijk functioneert en te kijken hoe leden wat de veranderingen zijn ten opzichte van het eerste onderzoek in 2023. 

Daarnaast is de Belofte onderdeel van ons Kwaliteitskader. Bij nieuwe leden en bestaande leden kijken we tijdens audits of ze de NVVK Belofte in de praktijk brengen.

Hoe hiermee aan de slag?

Nieuws over NVVK Belofte

  1. Screenshot.jpg

    Emine Alp, Eva Knippen, Jessica Pieters en Ruud van den Tillaar in gesprek met Renate Richters

    Kijk hier NVVK Live van 16 januari terug

    17 januari 2025

    Alle perspectieven in ons werk waren vertegenwoordigd in onze meest recente aflevering van NVVK-Live. We hadden een schuldeiser (Eva Knippen, ABN AMRO), een hulpvrager (Emine Alp) en een hulpverlener (Jessica Pieters, Volkskredietbank Noordoost-Groningen) aan tafel. NVVK-voorzitter Renate Richters ging met hen en met NVVK-directeur Ruud van den Tillaar in gesprek over het jaar dat voor ons ligt en wat ons daarin te doen staat.

  2. anoniem-jamie-street-B69F1iPkN0g-unsplash.jpg

    Schuldeisers willen niet alles weten - en dat mag ook niet

    Vertel niet meer over je hulpvrager dan noodzakelijk

    5 december 2024

    Financieel hulpverleners krijgen veel inzicht in persoonlijke informatie van hulpvragers. Ga terughoudend om met wat je hoort. Schuldeisers vinden soms dat ze teveel informatie krijgen, merken we.

  3. Lees-Simpel-03250424.jpeg

    Lees Simpel-app: van ingewikkelde brief naar begrijpelijke taal

    'Ik wou dat ik altijd zulke brieven kreeg'

    27 november 2024

    'Ik wou dat ik altijd zulke brieven kreeg', zeggen de 65-plussers die bij FC Utrecht wekelijks 'walking football' spelen. Ze probeerden op verzoek van de mensen achter de Lees Simpel-app uit hoe je ambtelijke brieven kunt versimpelen: door ze te scannen via deze gratis app. 'Heel makkelijk!', zegt de testgroep over het resultaat.