Het NVVK Kwaliteitskader is de basis voor hoogwaardige en effectieve financiële hulpverlening. Het helpt NVVK-leden om zich blijvend te ontwikkelen. Deelname aan de kwaliteitsaudit is voor alle leden verplicht. Hiermee borgen we samen de kwaliteit van de dienstverlening en stimuleren we verdere verbetering.
NVVK Kwaliteitskader
Meer over het NVVK Kwaliteitskader
Het NVVK Kwaliteitskader helpt leden om in gesprek te gaan over kwaliteit en ontwikkeling. Het biedt een breed kader voor reflectie, van financiële hulpverlening tot ondersteunende en bestuurlijke processen.
Nieuwe NVVK-leden worden bij toetreding geaudit door één van onze twee externe certificeringsorganisaties. Tijdens de audit loopt de certificeerder zeven prestatiegebieden na:
- Koers
- Leiderschap
- Organisatie
- Financiële Hulpverlening
- Professional
- Samenwerking, uitbesteding en inkoop
- Reflecteren, verbeteren en verantwoorden
NVVK-leden doorlopen de audit bij toetreding en daarna eens per drie jaar. De audit moet zijn afgerond voordat het keurmerk verloopt. Zeven maanden daarvoor krijgt de organisatie een seintje. We raden aan om dan snel een certificeerder te selecteren.
Meer informatie over de audit vind je op onze NVVK Audit-pagina.
Het Kwaliteitskader maakt deel uit van het bredere NVVK-ontwikkelplan, samen met de NVVK Belofte en de ontwikkeling van vakmanschap. Het stimuleert leden zich continu te ontwikkelen tot experts in effectieve financiële hulpverlening.
De verplichte audit kan worden aangevuld met:
- (interactieve) zelfscan – Een hulpmiddel om de kwaliteit van processen binnen je organisatie systematisch in kaart te brengen. Geeft inzicht in waar je al sterk staat en waar ruimte is voor verbetering.
- ‘In gesprek met’ – Dialoogsessies met andere leden om te leren van elkaar.
Download de interactieve versie van het NVVK Kwaliteitskader (pdf, 2 MB).
Hoe hiermee aan de slag?
Nieuws over NVVK Kwaliteitskader
-
Vacature per juli 2025
Stap in ons Kernteam Kwaliteit en verbeter financiële hulpverlening
13 juni 2025
Voor ons Kernteam Kwaliteit zoeken we een nieuw lid, dat bereid is voor een periode van drie jaar mee te denken over ons nieuwe Kwaliteitskader, de nieuwe manier van auditen en de kwaliteit van onze dienstverlening in het algemeen. Het kernteam formuleert daarover gevraagd en ongevraagd adviezen voor het NVVK-bestuur. Reageer jij?
-
NVVK-lid Doetinchem werkte al met Ontwikkelniveaus
'Audit laat scherp zien waar je staat'
12 mei 2025
De gemeente Doetinchem deed op eigen verzoek vorig jaar al ervaring op met de ontwikkelniveaus van het NVVK Kwaliteitskader. Kwaliteitsmedewerker Eugine Albers kreeg daardoor enerzijds bevestiging dat de organisatie op de goede weg was. Anderzijds kreeg ze stof tot nadenken. Ze vertelt hoe Doetinchem de audit heeft ervaren.
-
Praktische ondersteuning voor schuldhulpverleners
Ontmoet Nico Wuarbanaran van het NVVK Serviceteam
23 april 2025
De accountmanagers van het NVVK Serviceteam zijn er om jou te ondersteunen. Je kunt ze inschakelen voor vrijwel alles wat jij nodig hebt om je werk zo goed mogelijk te doen. In dit artikel stellen we accountmanager Nico Wuarbanaran aan je voor.