Overslaan en naar de inhoud gaan

De Kennisgeving

De Kennisgeving biedt een hulpvrager direct schuldenrust na toelating tot de schuldhulpverlening en voorkomt dat schulden verder oplopen door extra incassokosten of juridische stappen. De Kennisgeving is onderdeel van de Landelijke Pauzeknop, die ook in de basisdienstverlening wordt genoemd.

Meer over de Kennisgeving

De Kennisgeving is een bericht dat schuldhulpverleners versturen aan schuldeisers, incassobureaus en deurwaarders om aan te geven dat hun klant is gestart met een schuldhulpverleningstraject. Dit signaal activeert een tijdelijke incassopauze, wat onderdeel is van de Landelijke Pauzeknop.

Het versturen van de Kennisgeving zorgt ervoor dat schuldeisers met een convenant hun incassomaatregelen tijdelijk opschorten (4 tot 8 maanden). Schuldeisers zonder convenant worden verzocht om ook een tijdelijk incassopauze in te stellen.

Inventarisatie gebruik Kennisgeving

Een heel aantal gemeenten (ongeveer zestig) gebruikt de Kennisgeving al. We zijn bezig met een overzicht van het gebruik. Hiervoor is in januari 2025 een enquête uitgezet. Mocht je die nog niet hebben ingevuld dan kan dat alsnog via deze link.

Bent u schuldeiser?

Lees dan op deze pagina voor schuldeisers wat de Kennisgeving voor u betekent. 

Hoe hiermee aan de slag?

De inzet van het project Landelijke Pauzeknop is dat eind 2026 alle gemeenten in Nederland de kennisgeving met het pauzeverzoek gebruiken. Op dit moment worden daarvoor onder andere een implementatieformat, procesbeschrijvingen en werkinstructies gemaakt, die t.z.t.. ook op deze informatiepagina te vinden zullen zijn.

We stimuleren gemeenten niet te wachten met de implementatie van de Kennisgeving. Hieronder vind je al een aantal handige documenten en formats, zoals de model Kennisgeving en een QR-code die verwijst naar de informatie voor schuldeisers op onze website. Deze QR-code kan je gebruiken in je eigen communicatie naar schuldeisers. De lijst wordt telkens aangevuld, dus hou deze webpagina in de gaten. 

Heb je behoefte aan meer ondersteuning en advies? Neem contact op met het Serviceteam van de NVVK. Dit team staat voor je klaar om je te helpen met de implementatie. 

Handig bij implementatie

Nieuws over Schuldenrust

  1. Youfone.jpg

    'Zoeken naar schuldhulp moet lonen'

    Youfone en NVVK sluiten convenant om klanten met schulden sneller te helpen

    1 december 2021

    Telecomaanbieder Youfone sluit een convenant met de NVVK. Leden die schulden willen regelen met Youfone kunnen voortaan een stuk sneller werken. Bovendien laat Youfone rente- en incassokosten vervallen als een klant hulp zoekt bij schulden.

  2. Betalen - foto Markus Spiske, Unsplash.jpg

    RTLNieuws maakt reportage over betalingsregeling met bijkomende kosten

    Stem betalingsregeling af op situatie klant

    12 november 2021

    Consumenten die hun zorgrekening niet kunnen betalen, krijgen soms het aanbod een betalingsregeling te treffen. Er zijn aanbieders die daar kosten voor rekenen, andere doen dat niet. RTLNieuws maakte er een reportage over.

  3. Duim omhoog.jpg

    Stel je vraag in onze Donderdagmiddagsessie van 21 oktober

    Bij voorbaat akkoord, wat betekent dat precies?

    9 oktober 2021

    De NVVK heeft al met heel wat grote schuldeisers convenanten afgesloten. Ze vergemakkelijken jouw werk als schuldhulpverlener aanzienlijk. Zo gaan schuldeisers in de meeste convenanten 'bij voorbaat akkoord'. Maar wat betekent dat nu precies?