Overslaan en naar de inhoud gaan

Vroegsignalering

Vroegsignalering wil voorkomen dat betalingsachterstanden uitgroeien tot problematische schulden. Het helpt maatschappelijke kosten voor schuldhulpverlening te verminderen en zorgt ervoor dat schuldeisers hun geld eerder krijgen.

Welke informatie zoek je?

Op onze website staat veel informatie over vroegsignalering. Die informatie richt zich op verschillende doelgroepen. Hieronder vind je per doelgroep waar je de informatie kunt vinden die je nodig hebt.

Meer over vroegsignalering

Vroegsignalering op basis van signalen van derden is sinds 1 januari 2021 een wettelijke taak van iedere gemeente. Hierbij draait het om het tijdig delen van informatie wanneer een klant moeite heeft met het betalen van rekeningen. Denk aan achterstanden bij huur, energie, zorgverzekeringen of water. Een signaal over een achterstand mag, zónder toestemming van de betrokken klant, aan de gemeente verstuurd worden zodra aan branche-specifieke incassostappen voldaan is door de vastelastenpartner.

Samenwerking tussen gemeenten en vastelastenpartners zoals verhuurders, drinkwaterbedrijven, energiebedrijven en zorgverzekeraars maakt het mogelijk om inwoners tijdig een hulpaanbod te doen. Zo kunnen betalingsproblemen worden aangepakt voordat ze uitgroeien tot onoverkomelijke schulden.

In een aantal experimenten wordt getest of signalen vanuit andere branches helpen bij het tijdig in beeld krijgen van nieuwe huishoudens met (dreigende) problematische schulden.

Twee andere methoden van vroegsignalering

Naast het acteren op signalen van derden, zijn er nog twee aanvullende methoden van vroegsignalering. Hierbij geldt dat er toestemming nodig is van de inwoner voordat er gegevens gedeeld kunnen worden.

  • Intern verwijzen – De gemeente leidt inwoners met (dreigende) schulden door naar de schuldhulpverlening. Zij zijn al bekend bij de gemeente door gebruik van regelingen of voorzieningen.
  • Extern doorverwijzen – De gemeente heeft met bedrijven en instellingen de afspraak dat zij klanten met (vermoedelijk) schulden warm doorverwijzen naar de gemeente of klanten toestemming vragen om gegevens te delen.

Waarom is het belangrijk?

In Nederland hebben circa 750.000 mensen problematische schulden. Die ontstaan vaak sluipend. Met vroegsignalering kunnen gemeenten problemen eerder signaleren en aanpakken.

  • Vroegsignalering biedt in potentie de kans om inwoners met geldzorgen in een vroeg stadium te bereiken en hen te begeleiden naar een stabiele financiële situatie.
  • Goed uitgevoerde vroegsignalering draagt bij aan de NVVK Belofte, vooral aan de aspecten 'aanmelding zonder drempels' en ‘zo goed mogelijk schuldenzorg vrij’.

Proces van vroegsignalering in beeld gebracht, bekijk deze infographic van VNG.

Wie zijn erbij betrokken?

We werken samen met VNG en Divosa om gemeenten, en waar nodig vastelastenpartners, zo goed mogelijk te ondersteunen in de uitvoering van vroegsignalen. Samen vertegenwoordigen we gemeenten in gesprekken met het Rijk. 

  • VNG ondersteunt gemeenten bij de vertaling van de wettelijke opdracht naar beleid en de uitvoering. Zo ontwikkelden zij onder andere de communicatietoolbox Vroegsignalering en andere ondersteuningsproducten
  • Divosa ondersteunt gemeenten bij het efficiënt en effectief inrichten van vroegsignalering met de Monitor Vroegsignalering, via bijeenkomsten en publicaties met best practices.
  • De NVVK slaat de brug tussen gemeenten en (de koepels van) vastelastenpartners, onder andere via het NVVK Ondertekenportaal en de Community Vroegsignalering.

Wat bieden wij?

Nieuws over Vroegsignalering

  1. Renate Jacomijn Ellen.jpg

    Open houding is cruciaal bij contact vanwege vroegsignalering

    Een mens is meer dan het label 'betaalachterstand'

    4 oktober 2024

    Goed luisteren, de ander als mens blijven zien en een open houding - dat is cruciaal om bij mensen over de drempel te komen. Hoe logisch dat ook klinkt, vanzelfsprekend is het niet. Tijdens de Landelijke bijeenkomst Vroegsignalering konden bezoekers veel inspiratie opdoen over deze en andere onderwerpen, om beter en efficiënter te kunnen helpen.

  2. Glas water.jpeg

    Ellen Hennekens over landelijke beleidsvoorstellen

    ‘Structurele aanpak drinkwaterafsluiting begint bij intensiever contact leggen’

    9 september 2024 Schuldeisers

    De voorgenomen maatregelen om minderjarige kinderen te beschermen tegen drinkwaterafsluitingen zijn veelbelovend. ‘Maar het zal van gemeenten en drinkwaterbedrijven een gedegen afstemming en samenwerking vragen om ze echt succesvol te laten zijn’, stelt NVVK-beleidsadviseur Ellen Hennekens.

  3. team VS Maastricht.jpg

    NVVK bedankt Jeannette Griffijn

    'Meld knelpunten, het maakt landelijke vroegsignalering effectiever'

    31 juli 2024

    Terug van vakantie werd Jeannette Griffijn, medewerker vroegsignalering bij de gemeente Maastricht, verrast door een bloemetje van de NVVK. Een bedankje voor het herhaaldelijk signaleren van problemen die ze – voor zover niet lokaal op te lossen – doorgeeft aan ons. We hebben zo al diverse signaalpartners kunnen bewegen hun proces te verbeteren.