Overslaan en naar de inhoud gaan

Vraagtekens bij bewaardrang BKR

'Industrie van partijen om registratie ongedaan te maken'

Vraagtekens bij bewaardrang BKR

7 september 2023

Bijna de helft van de Nederlandse bevolking staat in de systemen van het Bureau Kredietregistratie. De NVVK ziet liever dat mensen zelf informatie aanleveren wanneer dat nodig is. Dat snijdt ook de ontstane 'verwijderindustrie' de pas af, betogen we in onze consultatiereactie op de Wet stelsel kredietregistratie. 

In onze consultatiereactie spreken we de voorkeur uit voor een systeem zoals het Schuldenknooppunt dat hanteert: daar worden geen gegevens opgeslagen, er wordt alleen informatie uitgewisseld tussen partijen. Op deze manier zouden kredietverstrekkers die informatie willen, gegevens op kunnen vragen bij particulieren. 

5 jaar is te lang 

Nu staan mensen die een schuldregeling hadden, nog 5 jaar na afloop geregistreerd bij BKR. Verwijdering is ingewikkeld, waardoor er een hele industrie is ontstaan van partijen die maar wat graag ‘helpen’ een registratie ongedaan te maken. Dat is een onwenselijke situatie, vinden we. Zeker omdat 9 van de 10 deelnemers in een schuldregeling een jaar later nog steeds vrij zijn van financiële problemen, blijkt uit BKR-cijfers. 

De rechter heeft onlangs vastgesteld dat het BKR zelf verwijderingsverzoeken van particulieren in behandelingen moet nemen. Dat lijkt ons een goede route, want zo ontstaat er 1 loket waar mensen kunnen vragen hun registratie ongedaan te maken. 

Beëindig dubbele registratie 

Mensen die schuldhulp krijgen, moeten nu nog dubbel geregistreerd worden bij BKR: 1 keer voor het hulptraject, en 1 keer (wanneer de gemeente de schulden saneert en het restant overneemt) voor een saneringskrediet. In de consultatie pleiten we voor 1 registratie, voor de duur van zes maanden na afloop van het schuldsaneringstraject. 

Persoonlijk gesprek telt 

We verwachten dat een kortere registratie eraan bijdraagt dat kredietverstrekkers vaker het gesprek aangaan voordat zij geld uitlenen. Dat heeft onze voorkeur boven een systeem waarin het persoonlijke gesprek te weinig aandacht krijgt.