Overslaan en naar de inhoud gaan

Bezoekers nvvk.nl vinden weg naar financiële hulp

Verwijzing naar 0800-8115 voor hulp bij geldzorgen werkt

Bezoekers nvvk.nl vinden weg naar financiële hulp

25 november 2021

Mensen die googelen op  woorden als ‘schuldsanering’ komen vaak op nvvk.nl terecht, maar daar kunnen ze geen hulp vragen. Daarom staat sinds april bovenaan elke pagina een knop die ze naar 0800-8115.nl leidt, het nummer voor hulp bij geldzorgen. Zo krijgen maandelijks gemiddeld 12 mensen passende hulp.

Het idee voor de knop kwam van NVVK-webmaster Saskia Schrijver. Bij het voorbereiden van de vernieuwing van de website onderzocht ze eind 2019 wie naar nvvk.nl kwamen en wat ze daar zochten. Van de ruim 900 respondenten bleek een kwart financiële hulp te zoeken. ‘Maar daarvoor waren ze op onze website niet aan het juiste adres,’ zegt Schrijver. ‘We hadden wel een speciale doorverwijspagina voor deze doelgroep, maar die was lastig te vinden.’

Niet te missen

Dat moest beter kunnen. Schrijver zocht naar een manier om hulpvragers op elke pagina van de website te bereiken. Inmiddels was het landelijke telefoonnummer voor hulp bij geldzorgen 0800-8115 van de Nederlandse Schuldhulproute (NSR) gelanceerd. Daar kunnen bellers advies krijgen of worden ze direct doorverbonden met passende hulp in de buurt. Volgens Schrijver kwam de ontwerpster van de website op het idee om dat telefoonnummer onderdeel van het ontwerp te maken. De knop is nu niet meer te missen.

Constante stroom bellers

De doorverwijzing via de NVVK-site levert inderdaad regelmatig bellers op, bevestigt Marijn Op ’t Land, teammanager communicatie bij de NSR. In totaal gaat het dit jaar tot nu toe om 335 bezoekers. 99 daarvan (bijna 30%) bellen vervolgens via de aanklikbare telefoonlink. De teller staat eind november op 99, gemiddeld 12 per maand. ‘Natuurlijk heb je ook mensen die het nummer op hun computer zien en dan zelf bellen. Er zijn dus vast meer mensen die ons via de NVVK bereiken. Als het gesprek het toelaat vragen we wel hoe mensen aan ons nummer komen, maar  vaak weten mensen dat niet meer precies.’ 

Wie belt er?

De hoeveelheid bellers naar 0800-8115 neemt volgens Op ’t Land gestaag toe. Inmiddels zijn het er zo’n 900 per maand. Het zijn zowel mensen met beginnende als met zware problemen. De eerste groep is vaak al geholpen met een doorverwijzing  naar de klantenservice van een schuldeiser waar ze een betalingsregeling kunnen treffen. ‘Veel mensen komen zelf niet op het idee van zo’n regeling, of ze durven er niet om te vragen. Maar bedrijven staan er wel degelijk voor open.’ Mensen met problematische schulden worden in contact gebracht met de (vrijwillige) schuldhulp in hun gemeente.

Zijn gemeenten goed bereikbaar?

Het doorverwijzen naar gemeenten verloopt volgens Op ’t Land bijna altijd soepel. Alleen bij heel beperkte openingstijden lukt het niet altijd om direct door te verbinden. Dan moet het toch via een formulier of mail. Zo’n 100 gemeenten, samen goed voor de helft van alle huishoudens, is ook aangesloten bij de NSR. Voor hen richt de NSR ook een dashboard op maat in wat meer inzicht geeft in de hulpvragen, zowel via Geldfit als 0800-8115.

Wat kan er nog beter?

Op ’t Land is blij met de doorverwijzingen via de NVVK. Heeft hij nog wensen? ‘Onze naamsbekendheid kan altijd beter. Daarom is er eind november in samenwerking met de NVVK een campagne met posters in bushokjes. Verder leggen we contact  met websites die  informatie bieden over financiële hulp. Als die niet zelf hulp verlenen, vragen we hen om  Geldfit of 0800-8115.nl onder de aandacht te brengen. Daarbij gebruiken we nvvk.nl als goed voorbeeld hoe je dat kan doen.’