Interview met de winnaars van Expeditie Vroegsignalering
Gemeente Westland krijgt bevestiging en inspiratie
Met hun naam sorteerde team ‘WestlandsGoud’ al voor op het winnen van de Expeditie. Ze staken veel op van andere gemeenten over registreren, inloopspreekuren en avondbezoeken. ‘We hebben nu het gevoel dat we er niet alleen voor staan.’
Gemeente Westland heeft iets meer dan 100.000 inwoners verdeeld over 9 dorpskernen. De gemeente voert schuldhulpverlening zelf uit vanuit Naaldwijk. Het hele team vroegsignalering deed mee aan de Expeditie. Teamcaptain Jeltje de Groot is afwezig, maar vroegsignaleerders Corina van Nieuwenburg en Anita van Kouterik en coördinator schuldhulpverlening Manon Nöllen blikken terug.
Een NVVK Expeditie is een speelse en serieuze manier om je werkproces te verbeteren. Je verzamelt nieuwe kennis over je werk en voert missies uit die direct met je werk te maken hebben. Je experimenteert met oplossingen van collega’s elders in het land. De volgende editie van de Expeditie Vroegsignalering vertrekt op 22 september. In september gaat ook de allereerste Expeditie Begeleiding en nazorg van start. Mis ze niet en meld je via dit formulier aan!
Westland krijgt minder aanvragen voor schuldhulp dan het landelijk gemiddelde, maar nog altijd veel, zegt Van Kouterik. ‘De mentaliteit van de Westlanders is: we lossen het zelf op. Als ze aankloppen dan is de nood hoog.’ Het valt op dat er veel ondernemers en ex-ondernemers met geldproblemen zijn. En dat aantal neemt toe sinds de Belastingdienst coronaschulden is gaan innen. Vroegsignalering is in dan ook geen overbodige luxe.
Als het doen, doen we het goed
‘We hadden al eerder willen kijken wat een Expeditie je brengt als team’, zegt Nöllen. ‘Maar er was altijd wel iemand op zwangerschapsverlof.’ Nu was het team op sterkte. ‘Een paar collega’s moesten een beetje overtuigd worden, maar toen hebben we het ook meteen serieus aangepakt. De wil om te winnen was groot.’
Waardevolle uitwisseling
Elke maandag planden ze tijd in voor de individuele opdrachten en elke dinsdagen voor teamopdrachten. Een nadeel van aan het begin van de week werken was wel dat er dan nog weinig input van andere gemeenten te zien was. En omdat ze hun opdrachten graag snel wilden afsluiten, konden ze die ook niet later terugkijken.
Maar er was ook gelegenheid ervaringen uit te wisselen bij de online bijeenkomsten, de Eilandraden. Van Nieuwenburg: ‘Hoe benaderen zij de burger? Wanneer sturen ze alleen een brief? Hoe vaak gaan ze op huisbezoek?’ Het sparren werkte vooral goed wanneer ze in groepjes van 4 of 5 uiteengingen, zodat iedereen aan het woord kon komen.
Te bescheiden
Na de eerste quickscan zagen ze cijfers van de andere gemeenten en dachten: waarom zitten wij zo laag? Van Kouterik: ‘Als iemand besloot na ons advies geen hulp nodig te hebben, noteerden we: geen hulp geaccepteerd. Maar een advies is ook een vorm van hulp. De klant gaat daardoor bijvoorbeeld een betalingsregeling treffen. We waren wat te bescheiden. Na de aanpassing hebben we veel hogere cijfers.’
Plannen
De deelname aan de Expeditie leidde ook tot concrete plannen. Bijvoorbeeld inloopspeekuren organiseren in de verschillende dorpskernen. De gemeente wil dan aansluiten bij de vrijwilligersorganisaties die daar mensen helpen met formulieren invullen. Het team moet daarvoor nog wel een nieuwe medewerker aantrekken.
Ook willen ze uitproberen om ’s avonds huisbezoeken af te leggen zoals andere gemeenten al doen. Die avondbezoeken willen ze in tweetallen doen, voor de veiligheid. En dan zijn er nog kleinere zaken. Ze gebruiken al felgroene enveloppen met handgeschreven adressen, zodat die niet van een instantie lijken te zijn. Van Kouterik: ‘We hebben van andere gemeentes geleerd om er ook een pen of een zakje zaadjes in te stoppen. Dat maakt nieuwsgierig om de envelop te openen, mensen willen toch iets graag ontvangen.’
Spannend tot het eind
Aan het eind was er een afsluitend event. ‘Goed georganiseerd en iedereen was hartstikke enthousiast’, zegt Nöllen. Maar voor het zover was, moesten ze nog even aan de bak met een bonusopdracht: een filmpje maken. Van Kouterik: ‘Dat gaf wel spanning en stress. Vrijdag zijn een paar van ons vrij en maandag moest het voor 5 uur ’s middags opgestuurd worden.’
Toch maakten ze op tijd een creatief en humoristisch filmpje. ‘We deden of we heel erg moe waren van de Expeditie en toe aan vakantie: liggend over tafel met zonnebrillen en hoedjes op. Manon vertelde heel mooi hoe we de lessen van de Expeditie toepassen. Ik heb het idee dat het filmpje de doorslag heeft gegeven.’
Blijven evalueren en verbeteren
De collega’s kijken tevreden terug. ‘Procesmatig hebben we geen grote veranderingen doorgevoerd’, concludeert van Kouterik, ‘omdat we al ver in de ontwikkeling van Vroegsignalering zijn. We waren dus met z'n allen al heel goed bezig. Wel willen we blijven evalueren en verbeteren hoe we ons werk doen. We hebben nu het gevoel dat we er niet alleen voorstaan. Omdat we andere gemeenten weten te vinden, bijvoorbeeld in de NVVK Community.’
De gouden beker moet nog een mooi plekje op kantoor krijgen. Maar ondertussen heeft een ander team zich al aangemeld voor de Expeditie over begeleiding en nazorg.