Overslaan en naar de inhoud gaan

‘De Kennisgeving geeft de hulpvrager rust, dat is toch waar we het met elkaar voor doen?’

Jolanda Hemmes van CJIB over het gebruik van de Kennisgeving:

‘De Kennisgeving geeft de hulpvrager rust, dat is toch waar we het met elkaar voor doen?’

23 juni 2025

Het gebruik van de Kennisgeving is voor het CJIB inmiddels al jaren niet meer dan normaal. Het is zelfs een essentieel middel om schuldenrust te creëren, volgens accountmanager Schuldregelen bij het CJIB Jolanda Hemmes. ‘Juist daarom zouden ook veel meer gemeenten de Kennisgeving moeten inzetten.’

‘We willen allemaal de burger helpen, en dat kun je onder andere doen door de Kennisgeving te gebruiken’, reageert Jolanda op de vraag waarom ze tijd neemt voor dit gesprek. Kredietbank Limburg (KBL) had getipt eens met het CJIB te praten. KBL is een van de deelnemers aan de kopgroep van gemeenten die, ondersteund door de NVVK en VNG, de komende maanden structureel de Kennisgeving gaat implementeren. ‘We krijgen vrijwel altijd medewerking van het CJIB en direct een overzicht van de justitiële vorderingen. Voor klanten met stress en wantrouwen richting de overheid is het vaak prettig dat dit zo goed verloopt’, volgens Michelle Feron van KBL.

Jolanda Hemmes, accountmanager Schuldregelen CJIB

Acht maanden

Het CJIB paste in 2020 haar processen en organisatie zo aan zodat zij van gemeenten Kennisgevingen kunnen ontvangen. In dat jaar tekende het CJIB met nog een aantal overheidsorganisaties het Eén Overheidsconvenant. Jolanda Hemmes: ‘Zodra wij een Kennisgeving krijgen van een NVVK-lid, sturen we een overzicht waarop staat van welke boetes de inning kan worden stilgezet en van welke niet. Voor de boetes waarvoor we de inning wél kunnen stilleggen, betekent dat: geen verhogingen, geen kostenverhogende maatregelen, geen deurwaarder, geen dwangmiddelen. Als wij na acht maanden niks horen van de gemeentelijke schuldhulpverlening, gaan we ervan uit dat we geen samenwerkingspartij meer zijn.'

Michelle Feron, Kredietbank Limburg, over samenwerking met CJIB

‘We sturen als KBL de Kennisgeving naar het CJIB en krijgen vrijwel altijd medewerking en direct een overzicht van de justitiële vorderingen. Het kost dus weinig tijd en moeite om in de stabilisatiefase met het CJIB te communiceren. Voor klanten met stress en wantrouwen richting de overheid is het vaak prettig dat dit zo goed verloopt. We hebben het CJIB niet vooraf geïnformeerd toen we de Kennisgeving gingen inzetten. Op het moment dat wij dit gingen doen, gebruikte het CJIB de Kennisgeving trouwens al.

We benaderen geen enkele schuldeiser proactief hierover. Als schuldeisers vragen hebben, kunnen ze natuurlijk altijd bellen of mailen voor meer informatie. Dan informeren we hen over de Kennisgeving en convenanten. En inmiddels heeft de NVVK een QR-code ontwikkeld met informatie voor schuldeisers over de Kennisgeving die we gaan toevoegen aan de brief die we aan schuldeisers sturen. 

Wat we onlangs wel gedaan hebben is in gesprek gaan met een lokale woningbouwvereniging die niet is aangesloten bij het Aedes Convenant. Nu zij van ons de Kennisgeving ontvangen, zijn we samen gaan zitten om te bespreken wat de Kennisgeving is, wanneer we deze versturen en wat we van elkaar mogen verwachten. Onder andere door mee te werken aan het bieden van schuldenrust naar aanleiding van de Kennisgeving, kunnen ook schuldeisers die geen convenantpartner zijn invulling geven aan een sociaal incassobeleid.’ 

Pas op de plaats door schuldeisers

Het CJIB heeft volgens Jolanda de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in meer mogelijkheden om burgers met betaalachterstanden te helpen. ‘We bieden vier maanden uitstel aan voor wie dat nodig heeft, kennen een noodstopprocedure, hebben standaard betalingsregelingen tot 36 termijnen en zelfs maatwerk tot 72 maanden.’

Toch ziet Jolanda de Kennisgeving als een essentieel middel. 'De opsomming die ik net heb gegeven, zijn mogelijkheden voor een hulpvrager die nog niet met een financieel hulpverlener te maken heeft. Het inzetten van de Kennisgeving is het signaal dat een financieel hulpverlener zegt: deze hulpvrager moet gestabiliseerd worden. Dan moeten we als schuldeisers allemaal even pas op de plaats maken.’

Het klinkt logisch als een financieel hulpverlener dit zegt. Maar je zou dit een opvallende uitspraak kunnen noemen van iemand die werkt bij een schuldeiser als het CJIB.

‘Zo zou je er tegenaan kunnen kijken en ik denk dat dit helaas nog te vaak gebeurt. Natuurlijk innen we boetes maar wel met oog voor de persoonlijke situatie. We willen schulden niet onnodig laten oplopen en werken daarom samen met hulpverleners aan oplossingen. Als iemand zich meldt bij een financieel hulpverlener en die zegt: ‘er is meer aan de hand, ik wil stabiliseren’, dan moeten wij als schuldeisers niet doorgaan met verhogingen of incassomaatregelen. Willen we die burger helpen dan moeten we ook allemaal onze rol pakken: dat is de houding van het CJIB.’

‘Bij ondertekening hoort uitvoering’

Het valt Jolanda Hemmes op dat nog veel gemeenten de Kennisgeving niet gebruiken, ook gemeenten die lid zijn van de NVVK. ‘In 2020 tekende het CJIB het overheidsconvenant, samen met de Belastingdienst, het CAK, DUO, SVB en UWV. Daar staat duidelijk in wat de Kennisgeving is en wat wij als schuldeisers ermee doen. Als je het convenant hebt ondertekend, dan hoor je het ook uit te voeren. Dat geldt voor ons als CJIB maar ook voor gemeenten die het ondertekenen. Helaas gebeurt dat nog te weinig, signaleer ik.’

Ze benadrukt: ‘Als je als gemeente die werkt volgens het convenant de Kennisgeving niet inzet, worden wij niet geïnformeerd dat er sprake is van problematische schulden. Dan sturen wij dus wel verhogingen of schakelen een deurwaarder in. Niet omdat we dat willen, maar omdat we er niets van weten. Volgens mij is niemand hierbij gebaat.’

Bij het CJIB is de Kennisgeving al jaren ingeregeld en loopt het proces goed, maar dat is niet altijd het geval bij kleinere schuldeisende partijen. Het contact met hen kan voor gemeenten als te tijdrovend worden gezien, waardoor ze de Kennisgeving maar niet inzetten. Wat vind je van dat argument?

‘Ja, ik weet dat er gemeenten zijn die denken dat het administratief nogal wat tijd gaat kosten, of dat schuldeisers er niks mee doen. Maar de NVVK heeft een standaardbericht gemaakt dat gebruikt kan worden, alles staat voor je klaar en het levert je juist tijd op, zou ik wel durven stellen. Je hoeft niet met iedere schuldeiser apart te bellen, je voorkomt dat je achter de feiten aanloopt. En het belangrijkste is: je geeft die hulpvrager rust, dat is toch waar we het met elkaar voor doen?’

Serie 'Even pauze, groot effect'

Dit is het tweede artikel in een serie waarin 9 gemeenten* die sinds kort of al langer werken met de Kennisgeving ons meenemen waarom en hoe zij dat doen. Zij vertellen in ‘Even pauze, groot effect’ verhalen waaruit blijkt dat inzetten van de Kennisgeving inwoners direct helpt, terugval kan voorkomen en goede samenwerking met schuldeisers stimuleert.

* Alphen aan de Rijn, Amsterdam, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven, Kredietbank Limburg, Lekstroom, Tiel en Gouda.

Meer over de Kennisgeving

De Kennisgeving biedt hulpvragers direct schuldenrust na toelating tot de schuldhulpverlening. Schuldhulpverleners sturen een bericht aan schuldeisers, incassobureaus en deurwaarders om aan te geven dat hun klant is gestart met een schuldhulpverleningstraject. Dit signaal activeert een tijdelijke incassopauze (4 tot 8 maanden) en voorkomt oplopende kosten.

Naast directe schuldenrust voor hulpvragers, versnelt de Kennisgeving het regelen van schulden en voorkomt oninbare (juridische) incassokosten. Het is ook niet voor niets een van de elementen in de Basisdienstverlening.

De Kennisgeving is onderdeel van de Landelijke Pauzeknop. De inzet van het project Landelijke Pauzeknop is dat eind 2026 alle gemeenten in Nederland de kennisgeving met het pauzeverzoek gebruiken. Hiervoor komen formats, instructies en voorbeeldbrieven beschikbaar. Kijk op de speciale webpagina wat er al beschikbaar is, de komende tijd voegen we telkens materialen toe. Voor directe hulp bij de implementatie kunnen gemeenten ook terecht bij het Serviceteam van de NVVK