Onderzoek naar good practices bij inlooppunten
Laagdrempelige hulp bij geldzorgen: zo richt je het goed in
Wat maakt dienstverlening voor mensen met geldzorgen nu precies laagdrempelig? Welke behoeften hebben deze mensen, en hoe kunnen financiële inlooppunten daar zo goed mogelijk aan tegemoetkomen? Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid liet er onderzoek naar doen.
In het 102 pagina's tellende rapport waarvoor onder andere 72 inlooppunten werden bestudeerd, adviseert onderzoeksbureau Andersson Elffers Felix:
- Speel in op de verschillende behoeften van mensen met geldzorgen
- Zorg dat mensen terecht kunnen met een brede scope aan vragen;
- Bied hulp aan bij het aanvragen van voorzieningen en toeslagen
- Sta open voor vragen over belastingaangifte of de algemene financiële situatie
- Varieer het hulpaanbod, sommige mensen hebben behoefte aan beroepskrachten, anderen aan vrijwilligers. Een financieel inlooppunt waar beiden aanwezig zijn werkt extra goed.
- Zet ervaringswerkers in, ze vormen een meerwaarde bij pro-actieve dienstverlening
- Creëer een open sfeer en zorg voor een prettige bejegening, vrijblijvend en zonder barrières
- Schenk een lekker kopje koffie of thee
- Benader het onderwerp positief: niet gericht op problemen, maar juist op mogelijkheden en oplossingen
- Kies voor hybride dienstverlening; zowel online als op locatie. Zo vinden jongeren het minder belangrijk iemand fysiek te spreken en willen ze graag online een afspraak maken i.p.v. binnenlopen. online een afspraak maken
Het rapport geeft verdieping en aanbevelingen voor medewerkers van financiële inlooppunten, voor gemeenten en voor het ministerie van SZW.
Lokaal netwerk is cruciaal
Het bouwen van een lokaal netwerk om mensen met geldzorgen goed door te kunnen verwijzen is minstens zo belangrijk als de beschikking over een laagdrempelig inlooppunt, zeggen de onderzoekers. Verder is goede samenwerking tussen vrijwilligers en beroepskrachten (formele en informele hulpverlening) cruciaal.
Geldloket Stadsring Amersfoort
Het Geldloket van NVVK-lid Stadsring werd ook onderzocht. Dit is de detailbeschrijving van de aanpak en de werkzame elementen. Tien loketten worden op deze manier uitgewerkt vanaf pagina 87 in het onderzoek. Inspirerend!
Ministerie heeft ook een rol
De onderzoekers constateren dat er voor het ministerie van SZW een rol ligt als coördinator; om te stimuleren dat in alle gemeenten laagdrempelige financiële inlooppunten aanwezig zijn en voor het verbinden van departementen of organisaties die raken aan het beter benutten van vindplaatsen (en eerder bereiken) van mensen met geldzorgen.
Lees hier het hele onderzoek 'Wat werkt in de dienstverlening voor mensen met geldzorgen?'