Overslaan en naar de inhoud gaan

'De Kennisgeving is relatief makkelijk in te passen in je werkwijze'

'Even pauze, groot effect'

'De Kennisgeving is relatief makkelijk in te passen in je werkwijze'

9 mei 2025

Eigenlijk had hij geen tijd voor nog een werkgroep, vertelt kwaliteitsmedewerker Thijs van der Molen van de gemeente Gouda. Toch nam hij dit voorjaar zitting in de kopgroep van gemeenten die, ondersteund door de NVVK en VNG, komende maanden structureel de incassopauze gaan implementeren. ‘We hebben als gemeenten elkaars ervaringen nodig om deze verandering door te voeren, en daar draagt de inzet van deze werkgroep aan bij.’

Sinds kort verstuurt het team schuldhulpverlening van de gemeente Gouda structureel een Kennisgeving als een inwoner met een schuldhulptraject start, vertelt Thijs van der Molen. Gouda gebruikte de Kennisgeving al, maar zeer beperkt: ‘met name richting de Belastingdienst’. Hij vervolgt: ‘Maar het mooie idee van de Kennisgeving is natuurlijk dat je hem breed inzet zodat de beoogde schuldenrust bereikt kan worden. In die fase zitten we nu als team schuldhulpverlening.’ 

foto Thijs van der Molen Gouda

Thijs van der Molen, kwaliteitsmedewerker gemeente Gouda

Wat was er intern nodig om te beslissen om de Kennisgeving niet meer incidenteel maar structureel in te zetten? 

‘Dat had niet heel veel voeten in de aarde en dat is ook niet nodig, denk ik. De beslissing viel snel. Uit interne kwaliteitscontroles bleek dat de Kennisgeving nauwelijks werd ingezet, al langer wilden we daar wat mee. Toen zijn we met mijn teamleider, collega’s van beleid en mensen van de uitvoering om tafel gaan zitten om te bespreken hoe we dit konden veranderen en waarom we dat zouden willen. Eigenlijk werd snel duidelijk dat we de Kennisgeving direct structureel wilden gaan inzetten.’ 

Makkelijk in te passen in werkwijze 

Volgens Thijs hoef je geen groot project op te tuigen om met de Kennisgeving aan de slag te gaan. ‘De Kennisgeving is relatief makkelijk in te passen in je werkwijze. Zorg dat je erop voorbereid bent dat de Kennisgeving nu naar alle schuldeisers gaat, dus niet alleen meer naar convenantpartners van de NVVK. Dat vraagt wat van je communicatie. Ook technisch gezien vraagt het weinig aanpassingen: het format van de Kennisgeving kon eenvoudig geïntegreerd worden in de set met standaardbrieven in onze applicatie. Van daaruit kan met één druk op de knop de Kennisgeving naar alle schuldeisers verstuurd worden.’ 

Hoe hebben jullie schuldeisers geïnformeerd over de keuze om alle schuldeisers de Kennisgeving te sturen? 

De communicatie met schuldeisers is een belangrijk aspect waar bewust de nodige aandacht aan gegeven is, reageert Thijs. ‘Opeens, zonder aankondiging of uitleg bij een schuldeiser verzoeken om een tijdelijke incassopauze kan onnodige misverstanden oproepen. Daarom hebben we de tijd genomen om een sterke begeleidende brief aan schuldeisers op te stellen waarin we aangeven dat de Kennisgeving geen saldo-opgave is of start van een schuldregeling. Maar dat de klant is toegelaten tot de schuldhulpverlening en dat we in dat kader de Kennisgeving opsturen en verzoeken om een incassopauze. Het leuke is dat deze brief inmiddels gedeeld is binnen de kopgroep en ook door andere gemeenten gebruikt kan worden.’ 

Meer over de Kennisgeving

De Kennisgeving biedt hulpvragers direct schuldenrust na toelating tot de schuldhulpverlening. Schuldhulpverleners sturen een bericht aan schuldeisers, incassobureaus en deurwaarders om aan te geven dat hun klant is gestart met een schuldhulpverleningstraject. Dit signaal activeert een tijdelijke incassopauze (4 tot 8 maanden) en voorkomt oplopende kosten.

Een tijdelijke incassopauze geeft direct schuldenrust, versnelt het regelen van schulden en voorkomt oninbare (juridische) incassokosten. Het is ook niet voor niets een van de elementen in de Basisdienstverlening.

De Kennisgeving is onderdeel van de Landelijke Pauzeknop. De inzet van het project Landelijke Pauzeknop is dat eind 2026 alle gemeenten in Nederland de kennisgeving met het pauzeverzoek gebruiken. Hiervoor komen formats, instructies en voorbeeldbrieven beschikbaar. Kijk op de speciale webpagina wat er al beschikbaar is, de komende tijd voegen we telkens materialen toe. Voor directe hulp bij de implementatie kunnen gemeenten ook terecht bij het Serviceteam van de NVVK.

Verwachte reactie van schuldeisers

Het is nog te kort dag om te kunnen zeggen hoe schuldeisers reageren, geeft Thijs desgevraagd aan. ‘Ik verwacht wel wat telefoontjes, want er zijn vast schuldeisers die niet op de hoogte zijn van wat een Kennisgeving is, wat dit voor hen betekent en hier wellicht moeite mee hebben.’ 

Hoe hij deze schuldeisers wil gaan overtuigen? ‘Ik zal in het gesprek zeker het argument inzetten dat een incassopauze inlassen en daardoor schuldenrust creëren ook een schuldeiser wat oplevert. Wij kunnen sneller betalingen overnemen bijvoorbeeld en betalingsachterstanden lopen niet verder op. Daarnaast is een belangrijk argument dat investeren in schuldenrust het perspectief van de hulpvrager op een schuldenvrij leven vergroot. Dat mogen we ook in het contact met schuldeisers meer benoemen, vind ik.’ 

'Ga er gewoon mee aan de slag’ 

Thijs’ belangrijkste advies aan gemeenten over het werken met de Kennisgeving? ‘Begin gewoon, zou ik zeggen. Het is vrij makkelijk en overzichtelijk in te regelen, dat blijkt dus een makkelijk te nemen drempel. Daarbij is de incassopauze een onderdeel van de basisdienstverlening die gemeenten moeten toepassen, dus je zou tegen gemeenten kunnen zeggen: waar wacht je op, ga er gewoon mee aan de slag.’ 

Ook de Kennisgeving gaan gebruiken? Het Serviceteam van de NVVK ondersteunt je daar graag bij.

Serie 'Even pauze, groot effect'

Dit is het eerste artikel in een serie waarin 9 gemeenten* die sinds kort of al langer werken met de Kennisgeving ons meenemen waarom en hoe zij dat doen. Zij vertellen in ‘Even pauze, groot effect’ verhalen waaruit blijkt dat inzetten van de Kennisgeving inwoners direct helpt, terugval kan voorkomen en goede samenwerking met schuldeisers stimuleert.

* Alphen aan de Rijn, Amsterdam, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven, Kredietbank Limburg, Lekstroom, Tiel en Gouda.