Overslaan en naar de inhoud gaan

Schuldrust voor je cliënt, hoe bereik je dat zo snel mogelijk?

Donderdagmiddagsessie 17 juni

Schuldrust voor je cliënt, hoe bereik je dat zo snel mogelijk?

1 juni 2021

Een cliënt waarmee jij de ene dag in gesprek bent over zijn schulden, kan de andere dag weer bezoek krijgen van de deurwaarder. Dat is niet bevorderlijk voor het hulptraject. Hoe creëer je zo snel mogelijk rust voor je cliënt? Daarover gaat de NVVK Donderdagmiddagsessie van 17 juni.

Deurwaarders maken al een aantal jaren gebruik van een centraal meldsysteem waarin schuldhulpverleners kunnen aangeven dat zij contact hebben met mensen waar de deurwaarder langs wil gaan. Als de betrokkene vermeld wordt in deze Verwijsindex Schuldhulpverlening (VISH) belt de deurwaarder niet meer aan en schrijft hij ook geen brieven meer.

Wgs noemt VISH als meldsysteem

Het systeem is opgezet door de Koninklijke Bond van Gerechtsdeurwaarders samen met de NVVK. De gewijzigde Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) verplicht hulpverleners om inwoners die een schuldhulpverleningstraject krijgen aan te melden bij gerechtsdeurwaarders, kredietverstrekkers, bewindvoerders en schuldeisers. De wet noemt VISH expliciet als het systeem om in te registreren dat iemand schuldhulp krijgt.

Tijdens de Donderdagmiddagsessie behandelt NVVK-beleidsadviseur Gerard van der Steen samen met een aantal sprekers de volgende vragen:

  • Is het nu echt verplicht om vanaf 1 januari 2021 meldingen door te geven aan kredietverstrekkers, schuldeisers, bewindvoerders en gerechtsdeurwaarders?
  • Hoe zit het dan met de privacy van mijn cliënt? Is deze werkwijze AVG-proof?
  • Hoe kan ik mij aanmelden bij VISH?
  • Wat moet ik doen om een melding door te geven aan VISH?
  • Kan ik ook automatisch een melding aan VISH doorgeven via mijn verwerkend systeem? 

Interesse? 

Meld je aan