Overslaan en naar de inhoud gaan

Dienst Toeslagen tekent ‘Eén overheid-convenant'

Renate Richters (NVVK): ‘Blij met deze stap’

Dienst Toeslagen tekent ‘Eén overheid-convenant'

5 juli 2025

Tijdens een werkbezoek aan Stadsbank Oost Nederland zetten interim-directeur Nicole Back van de Dienst Toeslagen en NVVK-voorzitter Renate Richters hun handtekening onder het ‘Eén overheid-convenant'.

‘Hiermee hebben we een mooie stap gezet in onze samenwerking, die bijdraagt aan snellere schuldenrust voor iemand die hulp vraagt en sneller duidelijkheid voor de schuldeiser’, constateert NVVK-voorzitter Renate Richters. ‘We zijn heel blij met deze stap van de Dienst Toeslagen.’

Nicole Back en Renate Richters

De Dienst Toeslagen en het CAK zijn de eerste rijksorganisaties die gaan werken volgens het herziene Eén overheid-convenant. In 2020 tekenden alle grote schuldeisers bij de overheid (Belastingdienst, DUO, CAK, UWV, SVB en CJIB) een convenant met de NVVK.

Convenant verbetert samenwerking

Het convenant is van grote betekenis voor het schuldregelproces. Het verbetert de samenwerking tussen de schuldhulpverlener en de overheidsorganisaties.

  • voor mensen met schulden betekent het convenant sneller schuldenrust en sneller duidelijkheid over hun financiële situatie;
  • de overheidsorganisaties zijn minder tijd kwijt aan het reageren op voorstellen om schulden te regelen;
  • voor schuldhulpverleners creëert het convenant tijd om dieper in te gaan op begeleiding en nazorg bij hulpvragers.

Vijf jaar na de lancering is het convenant aan herziening toe. De Dienst Toeslagen en het CAK tekenen nu als eerste de herziene versie. De Dienst Toeslagen bestond nog niet in 2020; het was toen een afdeling van de Belastingdienst. Na de toeslagenaffaire is besloten de afdeling die toeslagen toekent, los te maken van de Belastingdienst.

Deelnemers aan het werkbezoek

Eigenwaarde van hulpvragers

Directeur Gerwin Pol van Stadsbank Oost-Nederland ontving de delegatie van de Dienst Toeslagen in het kantoor van de Stadsbank in Enschede. Daar lichtte de Stadsbank haar werkwijze toe. Wegnemen van zorgen is belangrijk, maar ook het bouwen aan het gevoel van eigenwaarde van de hulpvrager.

Medewerkers lieten zien hoe in een pilot gewerkt wordt aan goede begeleiding bij schulden. Binnen de pilot vormen de gewenste doelen en behoeftes van de hulpvrager het uitgangspunt. De eerste ervaringen hiermee zijn positief. De benadering draagt bij aan de motivatie van de hulpvragers en daarmee aan betere begeleiding en duurzame financiële redzaamheid.

Drie burgerbeloften

De Dienst Toeslagen hanteert drie ‘burgerbeloften’, bleek tijdens het werkbezoek:

  • 'wij staan voor u klaar'
  • 'u weet waar u aan toe bent'
  • 'u krijgt waar u recht op heeft'

Die beloften konden ter plekke worden gecheckt, want tijdens het werkbezoek gingen de medewerkers van de Dienst Toeslagen in gesprek met onder andere een bewindvoerder, een hulpvrager en een vrijwilliger van het Formulieren Adviespunt. Dat Adviespunt wordt bemand door vrijwilligers van het Diaconaal Platform, een initiatief van de kerken in Enschede.

Complimenten voor Toeslagen-app

In het gesprek dat plaatsvond bleken toeslagen nog steeds complexe materie, met een landelijk systeem dat ver af staat van inwoners. Anderzijds zijn de contacten met de dienst goed, en Stadsbank Oost Nederland heeft positieve ervaringen met het inzetten van vrijwilligers als schakel tussen de hulpvrager en de Dienst Toeslagen. Een speciale positieve vermelding kreeg de nieuwe app van de Dienst Toeslagen, die volgens directeur Nicole Back inmiddels 1 miljoen actieve gebruikers heeft.

Veel ruimte voor praktijkervaringen

‘We voerden een open gesprek tijdens dit mooie werkbezoek, waarbij van beide kanten volop ruimte was om praktijkervaringen te delen. Iedereen waardeerde het enorm om elkaar zo in een praktijksetting te ontmoeten’, merkte NVVK-voorzitter Renate Richters. ‘We konden persoonlijk kennismaken, ons verdiepen in elkaars werk en mooie lijntjes leggen om de samenwerking verder te versterken.’

Een werkbezoek afleggen of ontvangen?

Werk je bij het rijk of in de politiek en wil je ook eens kennismaken met de praktijk van financiële hulpverlening? Of vind je het leuk een delegatie van politici, ambtenaren en bestuurders te ontvangen om ze inzicht te geven in jouw werk? Laat het weten aan beleidsadviseur Gaby van Loon, dan legt zij contact en organiseert het vervolg.

Ook een convenant met de NVVK?

Bent u een schuldeiser of ken je een schuldeiser die gebaat is bij een convenant met de NVVK? Neem contact op met NVVK-programmacoördinator Linda van Vliet voor een afspraak.

Voor leden publiceren we hier binnenkort details over dit convenant.

nvvk.nl/convenanten