Overslaan en naar de inhoud gaan

'We willen passende rechtshulp voor iedereen toegankelijk maken'

Maurits Geelkerken van het Rechtsbijstandportaal:

'We willen passende rechtshulp voor iedereen toegankelijk maken'

16 mei 2023 Wetgeving

Het Rechtsbijstandportaal is een nieuw online platform waar hulpverleners en hulpvragers kosteloos, snel en gemakkelijk toegang kunnen krijgen tot juridische informatie en hulp. Het vergroot de toegang tot rechtshulp en helpt mensen hun juridische problemen op te lossen, vertelt advocaat en initiatiefnemer Maurits Geelkerken.

'Het Rechtsbijstandportaal is ontstaan vanuit het idee dat juridische informatie en hulp voor iedereen toegankelijk moet zijn', aldus Geelkerken. 'Er zijn in Nederland heel veel verschillende soorten juridische hulpverleners actief. Denk aan rechtswinkels, sociaal raadslieden, het Juridisch Loket, vakbonden, rechtsbijstandverzekeraars, deurwaarders, mediators, advocaten en notarissen.'

Wil je meer weten over dit initiatief? Meld je aan om mee te kijken naar NVVK Live op donderdag 25 mei van 16.00-17.00 uur. Maurits Geelkerken is een van de gasten.

Overzicht

Samenwerkingspartners binnen het Rechtsbijstandportaal

Kosten spelen een rol

Voor veel mensen is niet altijd duidelijk bij welke hulpverleners ze terecht kunnen met hun juridische problemen, merkt Geelkerken. De kosten spelen ook een grote rol. Soms is rechtshulp gratis of kunnen mensen aanspraak maken op gesubsidieerde rechtshulp. Maar lang niet iedereen is hiervan op de hoogte. 

'Het portaal is ontwikkeld om mensen te helpen bij het vinden van de juiste informatie en in contact te brengen met juridische hulpverleners', aldus Geelkerken.

Wat kan je er vinden?

Het Rechtsbijstandportaal biedt deze diensten aan: 

1)        Rechtzoekenden kunnen een juridische intake doorlopen. Ze beantwoorden vragen en krijgen na de afronding tips en adviezen om het juridische probleem op te lossen. Lukt dat niet, dan kan de rechtzoekende direct hulp inschakelen van passende juridische dienstverleners. De betrokken rechtshulpverlener neemt zelf contact op met de rechtzoekende.

2)        Niet iedereen is digitaal vaardig. Daarom is er ook een mogelijkheid voor sociale en/of financiële hulpverleners om een account aan te maken. Hiermee kunnen ze hulpvragers die tegen juridische problemen aanlopen, verder helpen. De hulpverlener brengt via de vragen die het portaal stelt, het probleem in kaart en verwijst gericht door naar   passende hulpverlening.

3)        Gemeenten kunnen via het portaal een eigen 'juridische kaart van de gemeente' creëren om hun inwoners eenvoudig en laagdrempelig de mogelijkheid te geven in contact te komen met juridische dienstverleners.  

Juridisch Loket ook betrokken

Op internet is sinds 2004 al het Juridisch Loket te vinden, een onafhankelijke stichting waar burgers zonder enige vorm van belangenverstrengeling gratis juridische hulp krijgen. Dat loket werd opgericht na de reorganisatie van de gesubsidieerde rechtshulp in 2000.

'Het Rechtsbijstandportaal is geen vervanging van het Juridisch Loket, maar een aanvulling hierop', vertelt Geelkerken. 'Het Juridisch Loket biedt in eerste instantie informatie en advies aan en verwijst mensen door naar advocaten en mediators. Het Juridisch Loket hanteert daarnaast een maximum inkomensgrens voor rechtzoekenden. Mensen die meer verdienen dan het drempelbedrag zijn op andere hulp aangewezen.'

Veel vormen van rechtshulp

Het Rechtsbijstandportaal hanteert geen drempelbedrag en helpt iedereen. Een groot verschil met het Juridisch Loket is dat het Rechtsbijstandportaal toegang biedt tot verschillende vormen van rechtshulp. Rechtswinkels, sociaal raadslieden, vakbonden, verzekeraars, advocaten, mediators en ook het Juridisch Loket zijn bij het Rechtsbijstandportaal aangesloten.

Geelkerken: 'De ontwikkeling van het Rechtsbijstandportaal is grotendeels gefinancierd met steun van het Ministerie van Justitie. Het gebruik is altijd gratis. Momenteel kijken we of het Rechtsbijstandportaal verder kan opereren in een stichtingsvorm. Daar zijn verschillende stakeholders bij betrokken.'

Het Rechtsbijstandportaal is nog in ontwikkeling. De initiatiefnemers werken aan het verder verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid en aan het uitbreiden van de informatie, onder andere wat betreft het aantal rechtsgebieden. 

Sleutelwoorden

Wetgeving