Overslaan en naar de inhoud gaan

Digitale vertegenwoordiging bij de Belastingdienst door bewindvoerders

Start proef met digitale vertegenwoordiging

Digitale vertegenwoordiging bij de Belastingdienst door bewindvoerders

4 augustus 2022

Digitale vertegenwoordiging is een langgekoesterde wens van de overheid en van wettelijke vertegenwoordigers. Vanaf 2 augustus is een proef gestart waarbij een deel van de professioneel bewindvoerders gebruik kan maken van digitale vertegenwoordiging bij het inloggen op Mijn Belastingdienst.

Hiermee kunnen deze professioneel bewindvoerders digitaal namens hun klanten zaken regelen bij de Belastingdienst. Op korte termijn gaat ook een aantal gemeenten starten met digitale vertegenwoordiging. Als blijkt dat dit goed werkt zullen daarna andere portalen van de Belastingdienst (zoals Mijn Toeslagen) en andere overheidsorganisaties ook van digitale vertegenwoordiging gebruik gaan maken.

Wat de proef digitale vertegenwoordiging inhoudt en aan welke voorwaarden je moet voldoen om hiervan als professioneel bewindvoerder gebruik te kunnen maken lees je hier:

Informatie start digitale vertegenwoordiging bewindvoerders

Namens de diverse brancheverenigingen zitten Marcel Brinkhof (NBPB), Robert Hendrikx (NVVK) en Stephan van der Giessen (NBBI) in de werkgroep van het ministerie van Binnenlandse Zaken die deze ontwikkelingen aanjaagt. Per 1 oktober 2022 gaat de Belastingdienst over op tweefactoridentificatie. Dit heeft substantiële gevolgen heeft voor de bewindvoerderspraktijk. De start van de proef digitale vertegenwoordiging is dan ook een mooie en relevante ontwikkeling.

 Eerdere berichtgeving

'Doorbraak in toegang Digid-omgeving' - NVVK