Overslaan en naar de inhoud gaan

NVVK verwelkomt Karin van Deventer als nieuwe accountmanager

‘Hier kan ik meer betekenen om schuldhulp te versnellen’

NVVK verwelkomt Karin van Deventer als nieuwe accountmanager

25 januari 2022

Sinds 1 januari is het NVVK Serviceteam versterkt met Karin van Deventer. Ze heeft een lange staat van dienst als schuldhulpverlener, en stapte over naar het NVVK-bureau om de kwaliteit van de schuldhulpverlening landelijk verder te verbeteren. 'In deze rol kan ik met Collectief Schuldregelen, het Schuldenknooppunt en de convenanten meer doen om schuldhulp te versnellen.’ 

Een nieuw gezicht bij de NVVK! Vertel eens wat over jezelf.

Ik ben Karin, getrouwd en heb 2 kinderen die al het huis uit zijn. Mijn tweede baan was bij een bank. Eigenlijk een heel andere richting, maar daar is mijn interesse voor schuldhulp al wel ontstaan. Hiervoor heb ik op de dag af 15 jaar als schuldhulpverlener gewerkt, 11 jaar op het gebied van schuldhulp aan ondernemers en 4 jaar voor jongeren.’ 

Was je daarop uitgekeken? 

‘Nee, het is heel dankbaar werk als je iemand structureel uit de schulden kan krijgen. Ik kreeg er wel steeds meer moeite mee dat het zo lang duurt om een regeling te treffen. Daar kun je als hulpverlener, cliënt of schuldeiser niets aan doen. Het komt gewoon doordat de processen lang duren. Ik heb individueel wel geprobeerd dingen te verbeteren, maar dat lukte onvoldoende. Daarom reageerde ik vorig jaar op de vacature bij de NVVK: in deze rol kan ik met Collectief Schuldregelen, het Schuldenknooppunt en de convenanten meer doen om schuldhulp te versnellen.’ 

Zie je nog meer voordelen aan het NVVK-arrangement? 

‘Schuldeisers zijn zich er tegenwoordig steeds meer van bewust van dat mensen met schulden goede hulp nodig hebben. Dat is ookOok uit eigenbelang van, omdat  schuldeisers, omdat ze er niet op zitten te wachten dat mensen opnieuw schulden maken. Daar helpt Collectief Schuldregelen bij, met budgetbegeleiding of budgetcoaching en nazorg.  

Vroeger keken schuldeisers totaal anders tegen schuldhulp aan. Begin jaren negentig moest ik bij de bank waar ik toen werkte contact opnemen met klanten die meer dan 3 maanden rood stonden. Dan mocht ik alleen vragen hoe de achterstand was ontstaan en wat volgens hen een goede oplossing was. Ik mocht eventueel een betalingsregeling afspreken, maar zeker niet adviseren om naar een kredietbank of de schuldhulpverlening te gaan. De bank was bang dat dan de vordering niet betaald zou worden.’ 

Wat heb je tot nu toe al gedaan bij de NVVK? 

‘Ik heb het team leren kennen en we hebben samen bekeken wat we als volgende acties gaan doen. Ik kan uitleggen wat Collectief Schuldregelen en het Schuldenknooppunt zijn, maar de details moet ik nog leren. Voorlopig ga ik zoveel mogelijk met afspraken van collega’s mee om dat op te pikken. Even wennen, want ik ben gewend om alles te weten.’ 

Krijg je een eigen specialisatie binnen het team? 

‘Ja, ik ga samen met Irene Koole het Convenant Lokale Overheden implementeren. Daar word ik dan juist bij de andere accountmanagers de vraagbaak voor. Verder mag ik op basis van mijn ervaring als jongerenschuldhulpverlener meedenken in het project voor jongeren. Dat vind ik ook erg leuk.’

Reageren? k.vandeventer@nvvk.nl