Overslaan en naar de inhoud gaan

Collectief Schuldregelen: VodafoneZiggo ontdekte de voordelen

Collectief Schuldregelen: VodafoneZiggo ontdekte de voordelen

16 maart 2021

VodafoneZiggo is één van de landelijk opererende bedrijven die meedoen aan Collectief Schuldregelen. De contacten met gemeentelijke schuldhulpverleners zijn verbeterd, en het werk aan de schulddossiers gaat sneller en is minder eentonig geworden. ‘Wij kunnen het andere organisaties zeker aanbevelen.’

Robin Berkenbosch weet als Collection Specialist bij VodafoneZiggo alles van de processen rond schuldenproblematiek. Ze was al betrokken bij een voorloper van Collectief Schuldregelen. ‘We hebben een jaar of vijf geleden met Kredietbank Amsterdam al een vergelijkbare werkwijze afgesproken. Veel communicatie met gemeenten verliep toen nog via brieven. Daarbij sprong Amsterdam er voor ons uit.’

(Toen nog) UPC en de gemeente gingen samen op zoek naar een andere manier van werken: ‘We hebben met de gemeente afgesproken om alle communicatie over de schuldregelingen een keer per week in een verzamelbestand te delen. Daardoor nam de onderlinge communicatiestroom sterk af.’

Gestandaardiseerd

Later gingen de gemeente Den Haag en de Kredietbank Amsterdam met VodafoneZiggo het gesprek aan om deel te nemen aan Collectief Schuldregelen. Vanwege de eerdere positieve ervaringen sloot het bedrijf zich inderdaad aan. Het voordeel is dat de verzoeken van een gemeente gekanaliseerd binnenkomen zodat ze allemaal ineens af te handelen zijn.

Omdat er bij het maken van afspraken persoonlijk contact is geweest met een gemeente zijn de lijntjes korter geworden. Dat is handig als er iets een keer minder soepel loopt. Nadelen zijn er niet voor VodafoneZiggo.

Prettig werken

Tjandra Balai, Team Manager Collection bij VodafoneZiggo merkt dat de gestructureerde manier van werken bevalt op de werkvloer. ‘De collega die de voorstellen verwerkt vindt het fijn om een vast moment in de week te hebben waarop ze de hele lijst van een gemeente kan afhandelen en in bulk terug kan sturen.’

Het is niet meer nodig om veel, bijna identieke e-mails te sturen. Het werk gaat sneller, is minder eentonig en dus leuker. Bij alle lijsten gaat het om saneringskredieten, waardoor elke case binnen een jaar af te ronden is.’

Beveiligde server

Bij de start was het nog wel de vraag hoe de lijsten veilig gedeeld konden worden. Klantgegevens zomaar per e-mail versturen mag niet vanwege de AVG. Een tijdje werkte VodafoneZiggo met bestanden die beveiligd waren met een wachtwoord. Sinds een paar jaar worden bestanden via een beveiligde server uitgewisseld.

VodafoneZiggo is van plan om later dit jaar mee te gaan doen met het Schuldenknooppunt. Balai vertelt dat nieuwe innovaties even op een laag pitje hebben gestaan vanwege veranderingen binnen de organisatie. Op korte termijn is er weer ruimte om aan te sluiten bij nieuwe initiatieven.

Lonend aan beide kanten

Is Collectief Schuldregelen voor elke organisatie geschikt? Robin Berkenbosch denkt van wel. ‘Voor ons werkt het dermate efficiënt dat we deze werkwijze andere organisaties ook zouden aanbevelen. Je hebt als schuldeiser alleen een beetje flexibiliteit in het interne proces nodig. De bestanden komen op een andere manier binnen dan je gewend bent.’

Voor gemeenten die per schuldeiser maar enkele cliënten per maand aanleveren heeft Collectief Schuldregelen weinig efficiëntievoordeel. Maar heb je het over meerdere cliënten per week, dan is het vaak lonend aan beide kanten.

Via de landelijke accountmanagers melden zich dan ook regelmatig nieuwe gemeenten aan. Zo hebben de gemeenten Den Bosch, Den Haag en Amsterdam zich al aangesloten bij Collectief Schuldregelen met VodafoneZiggo en is daar recent de gemeente Eindhoven bijgekomen.

Blijven verbeteren

VodafoneZiggo is een organisatie die zich dagelijks inzet om verbeteringen door te voeren. ‘Alles wat processen sneller en beter kan maken doen we graag. We zijn daarom altijd bereid om in gesprek te gaan met gemeenten die interesse hebben in Collectief Schuldregelen, of in andere manieren om de samenwerking te verbeteren’, aldus Tjandra Balai.

Wil jij ook collectief schuldregelen? Check deze pagina of neem contact op met onze accountmanagers.