Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuws

  1. Stopborden.png

    Jolanda Hemmes van CJIB over het gebruik van de Kennisgeving:

    ‘De Kennisgeving geeft de hulpvrager rust, dat is toch waar we het met elkaar voor doen?’

    23 juni 2025

    Het gebruik van de Kennisgeving is voor het CJIB inmiddels al jaren niet meer dan normaal. Het is zelfs een essentieel middel om schuldenrust te creëren, volgens accountmanager Schuldregelen bij het CJIB Jolanda Hemmes. ‘Juist daarom zouden ook veel meer gemeenten de Kennisgeving moeten inzetten.’

  2. Bewindvoerder belt aan bij flat en kijkt.jpg

    Interactief webinar over effectief klantcontact

    ‘Mensen zijn wantrouwend of overspoeld door stress, dan is het belangrijk hoe je overkomt’

    23 juni 2025

    Hoe zorg je ervoor dat een eerste gesprek met klanten met schulden leidt tot verder contact? Die vraag staat centraal tijdens het webinar Warm doorverwijzen in gesprek: effectief klantcontact met mensen met geldzorgen. ‘Je toon, houding en de manier waarop je het gesprek opent, maken veel uit.’ 

  3. john schnobrich unsplash Helpen.jpg

    ‘Groep is nog steeds te groot’

    Minder hulpvragers zonder afloscapaciteit

    18 juni 2025

    In ons tweede onderzoek naar de afloscapaciteit van mensen die hulp vragen vanwege schulden zien we positieve ontwikkelingen. Tegelijk blijft de realiteit: voor een op de drie hulpvragers staat de bestaanszekerheid onder druk.

  4. WSPW.jpg

    Doe mee met de Wereld Suïcide Preventie Week

    'Probeer als schuldhulpverlener signalen op te pikken’

    17 juni 2025

    Alert zijn bij uitspraken van hulpvragers als ‘Ik zie geen uitweg meer’ of bij terugtrekkend gedrag is belangrijk, volgens NVVK-beleidsadviseur Gaby van Loon. ‘Financieel hulpverleners kunnen een waardevolle rol spelen bij het aangaan van het gesprek over suïcide'.

  5. anoniem-jamie-street-B69F1iPkN0g-unsplash.jpg

    Wees terughoudend met delen persoonlijke en medische informatie

    Nieuw: NVVK-notitie 'Gegevens delen met schuldeisers'

    16 juni 2025

    In 2023 werd de aflostermijn gehalveerd, en in 2024 besloten we het vrij te laten bedrag te hanteren als norm voor de afloscapaciteit. Sinds die tijd lijkt er bij sommige schuldeisers een grotere behoefte aan informatie te zijn om een schuldregelvoorstel te kunnen beoordelen. Daarom publiceren we voor onze leden een Notitie over dit onderwerp.

  6. jurgen nobel.jpg

    Bezuinigingen hinderen veelbelovende innovaties

    Nationaal programma Armoede en schulden al meteen onder druk

    16 juni 2025

    Het Nationaal programma Armoede en schulden (NPAS) zou de adviezen uit het IBO-rapport over de schuldenketen gaan omzetten in beleid. We juichen dat toe, maar door financiële beperkingen is het de vraag of veelbelovende voornemens uit het IBO-rapport gerealiseerd kunnen worden.

  7. NVVK-kwaliteitskader-illustratie-zonder-kader-kaal

    Vacature per juli 2025

    Stap in ons Kernteam Kwaliteit en verbeter financiële hulpverlening

    13 juni 2025

    Voor ons Kernteam Kwaliteit zoeken we een nieuw lid, dat bereid is voor een periode van drie jaar mee te denken over ons nieuwe Kwaliteitskader, de nieuwe manier van auditen en de kwaliteit van onze dienstverlening in het algemeen. Het kernteam formuleert daarover gevraagd en ongevraagd adviezen voor het NVVK-bestuur. Reageer jij?

  8. 3-intercultureel-AB.svg

    Denk mee over de werkwijzer 'Interculturele hulpvragers'

    Nieuwe handreiking voor hulpvragers met een migratieachtergrond

    12 juni 2025

    De hulpverlening voor inwoners met een migratieachtergrond sluit vaak nog niet goed aan bij hun leefwereld. Heb jij te maken met deze doelgroep? In een nieuwe handreiking van het Kenniscentrum inclusief samenleven (KIS) krijg je concrete handvatten voor de hulpverlening aan mensen met een migratieachtergrond. 

  9. AEF-rapport.jpg

    Onderzoek naar good practices bij inlooppunten

    Laagdrempelige hulp bij geldzorgen: zo richt je het goed in

    11 juni 2025

    Wat maakt dienstverlening voor mensen met geldzorgen nu precies laagdrempelig? Welke behoeften hebben deze mensen, en hoe kunnen financiële inlooppunten daar zo goed mogelijk aan tegemoetkomen? Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid liet er onderzoek naar doen.

  10. Snelheid Foto Marc-Sendra-Martorell-unsplash.jpg

    Onder de 100 deel 5 (slot): ‘We kunnen eenvoudige dossiers binnen 30 dagen afronden, de rest binnen 60 dagen’

    'Fast lane' verkort doorlooptijd Kredietbank Amsterdam

    10 juni 2025

    In minder dan 100 dagen een schuldregeling tot stand brengen, het kan! In een serie interviews vragen we NVVK-leden met korte doorlooptijden om tips. Kredietbank Amsterdam meldt positieve ervaringen met een fast lane. ‘Je merkt dat inmiddels bij medewerkers het begrip tussen de oren zit: 'ik zie een fast lane-dossier klaarstaan, dat pak ik meteen op.’

  11. Viertal.jpeg

    Basisdienstverlening trekt hulpaanbod landelijk gelijk

    Gemeenten versterken schuldhulpverlening

    5 juni 2025

    Gemeenten versterken al een jaar hun schuldhulp via het actieplan ‘Basisdienstverlening Schuldhulpverlening’, waarover ze vorig jaar landelijke afspraken maakten. Op 5 juni bespraken de vier partijen op het ministerie van SZW het belang en de voortgang van deze gezamenlijke aanpak. Dit artikel vertelt je onder andere hoe ver de gemeenten zijn. 

  12. Huis

    Deel 4 serie praktijkverhalen 'schuldregelen met woningbehoud'

    Marjolein verhuist tóch, om haar schulden af te lossen

    5 juni 2025

    Wat doe je als een hulpvrager flinke schulden heeft maar ook een eigen woning met (waarschijnlijk) overwaarde? Aandringen op verkoop van de woning lijkt dan logisch. Maar zelfs als dat écht de enige oplossing blijkt, gaat dat toch niet altijd vanzelf. In een korte serie vertellen we praktijkverhalen over koopwoningen en schulden. 

  13. Renate landscape.jpg

    ‘Blijf meters maken bij bestrijden schuldenproblematiek’

    Financiële hulp verdient daadkracht

    3 juni 2025

    Bestaanszekerheid wacht niet op een nieuw kabinet. Voortvarend doorgaan met het verbeteren van financiële hulpverlening is wat ons betreft een belangrijke missie voor het demissionaire kabinet.

  14. Expeditie Vroegsignalering 27-05-2025

    ‘Waardevolle contacten gelegd met andere gemeenten’

    Gemeente Westland wint Expeditie Vroegsignalering

    2 juni 2025

    De afgelopen weken streden 14 teams van verschillende gemeenten tegen elkaar tijdens de Expeditie Vroegsignalering. Team ‘WestlandsGoud’ van de Gemeente Westland ging er vandoor met de felbegeerde beker!

  15. Ingrid Wendel.jpg

    Aan de slag onder leiding van een expert in vernieuwend denken

    NVVK designsessie: maak kennis met Ingrid Wendel

    2 juni 2025

    De NVVK organiseert in juni een interactieve designsessie over de toekomst van ict in de schuldhulpverlening. We gaan niet alleen praten, maar vooral doen. Ben jij erbij?