Overslaan en naar de inhoud gaan

Verzekeraars hebben tijd nodig om systemen aan te passen

Achmea verstuurt vanaf oktober brieven inzake 18 maanden

Verzekeraars hebben tijd nodig om systemen aan te passen

30 augustus 2023 Schuldeisers

De zorgverzekeraars zijn akkoord met een aflosperiode van 18 maanden, met de aantekening dat ze na een jaar willen evalueren hoe het gaat. Het aangepaste beleid is nog niet meteen overal verwerkt. In dit artikel vertellen we je wat je kan doen als je toch nog geconfronteerd wordt met een termijn van 18+6 maanden.

Verzekeraar Achmea laat ons weten dat zij tijd nodig heeft om geautomatiseerde correspondentie aan te passen. Zij kan pas vanaf half oktober in brieven opnemen dat ze akkoord gaan met de nieuwe aflosperiode van 18 maanden, zonder extra voorwaarden.  Achmea verzekert 4,9 miljoen Nederlanders. Onder haar vleugels vallen 4 verzekeraars: De Friesland, FBTO, Interpolis en Zilveren Kruis. Onder Zilveren Kruis vallen 2 labels: Ziezo en De Christelijke Zorgverzekeraar.

Informatie nog niet overal bekend

Daarnaast geldt dat niet elke werknemer bij iedere zorgverzekeraar al op de hoogte is van de overeenstemming die de NVVK op koepelniveau met Zorgverzekeraars Nederland heeft bereikt. Daardoor kan het voorkomen dat je in een reactie op een schuldregelvoorstel toch geconfronteerd wordt met de 18+6 maanden-termijn.

Dat vraagt, ondanks dat we als NVVK op 1 lijn zitten met de zorgverzekeraars, helaas toch om actie. Je dossier van je hulpvrager moet namelijk op orde zijn (inclusief bevestiging zwart op wit dat de verzekeraar instemt met de 18 maanden-termijn).

Wat kun je doen? 

Krijg je correspondentie waarin de verlengde termijn voorkomt, onderneem dan actie. Dit kun je doen:

  1. leg contact met de betrokken verzekeraar, wijs erop dat ZN het beleid heeft aangepast, ondersteun dat door bijvoorbeeld dit bericht te delen: Ook zorgverzekeraars akkoord met 18 maanden.
  2. vraag om een gecorrigeerde schriftelijke reactie.
  3. herhaalt de verzekeraar zwart op wit de 18+6 maanden-termijn, neem dan nogmaals contact op en benadruk dat dit beleid haaks staat op wat er in de koepel is afgesproken.
  4. ontstaat er geen beweging, start dan de procedure voor een dwangakkoord en kondig dat vooraf ook aan bij de verzekeraar.
  5. ontstaat er dan nog steeds geen beweging, dien dan een verzoek voor een dwangakkoord in, vraag eventueel advies aan de NVVK bij de voorbereiding.

Vragen? Neem contact op met NVVK-beleidsadviseur Joeri Eijzenbach

Sleutelwoorden

Schuldeisers