Overslaan en naar de inhoud gaan

Raamcontract NVVK biedt uitweg voor wanbetalers

‘Als je er eenmaal uitrolt bij verzekeraars kom je niet zomaar meer terug’

Raamcontract NVVK biedt uitweg voor wanbetalers

8 maart 2022 SchuldeisersStabilisatie

‘Als je uit het verzekeringssysteem rolt door wanbetaling, crimineel gedrag of schulden is het heel lastig om er terug in te komen’, weet verzekeringsagent Tom van Egmond. Herverzekeren kan vaak alleen tegen hoge tarieven. Dankzij een raamcontract dat de NVVK sloot met de Vereende Verzekeringen brengt deze verzekeraar betaalbare premies in rekening. ‘De tarieven zijn gunstig’, merkte Van Egmond.

Van Egmond verzekert met zijn bedrijf Gold-leaf in Den Helder vooral taxibedrijven en andere zakelijke ondernemingen. Vanuit een andere tak van zijn bedrijf  (bijzonderbeheerverzekeringen.nl) legt hij regelmatig contact met De Vereende voor een verzekering op basis van het raamcontract dat de NVVK met deze verzekeraar sloot.

Het raamcontract concentreert zich op verzekeringen voor aansprakelijkheid en voor inboedel. De inzet van de Vereende is om aanvragers - via vooraf geselecteerde assurantieadviseurs - alsnog onder te brengen bij reguliere verzekeraars. Lukt dat niet, dan kunnen ze via deze assurantieadviseur terecht bij de Vereende, tegen marktconforme tarieven. ‘De Vereende accepteert mensen die andere verzekeraars niet meer moeten’, aldus Van Egmond.

Van Egmond

Tom van Egmond, Gold-Leaf

Onverzekerbaarheid tegengaan

Daar is De Vereende dan ook speciaal op gericht. Het bedrijf zet zich ervoor in om ‘onverzekerbaarheid’ tegen te gaan. De geschiedenis van het bedrijf gaat terug tot 1940. Winstmaximalisatie is geen doelstelling, zegt bestuursvoorzitter Ingrid Visscher op de site van De Vereende. De missie van de verzekeraar is: oplossingen bieden voor maatschappelijke issues in de verzekeringsbranche. ‘We willen wel een fatsoenlijk rendement draaien. Ons streven is (…) een rendement op de premie van 4%, wat volgens ons een nette en verantwoorde norm is’, aldus Visscher.

Sociale bewogenheid

In december 2020 kwam de NVVK een raamcontract overeen met De Vereende. Het contract was het resultaat van diverse gesprekken tussen de NVVK en het Verbond van Verzekeraars, en de ‘hobbels’ ten aanzien van het (opnieuw) verzekeren die daar aan de orde kwamen.

Van Egmond is een van de regelmatige gebruikers van het contract. ‘Mensen komen bij mij via mond-tot-mond reclame. Ik doe dit uit sociale bewogenheid, omdat ik zelf uit een familie kom die moeilijke omstandigheden gekend heeft. Het raakt me persoonlijk als mensen die zich niet kunnen  verzekeren met deze vraag bij mij komen. Laatst had ik een bewoner van een TBS-instelling, die niet op verlof mocht als hij niet eerst een Aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren had. Het is echt een sociaal deel van mijn werk, ik verdien er niets aan.’

‘Verzekeren is een kritisch gebeuren’, weet Van Egmond. ‘Een aansprakelijkheidsverzekering kost niet veel maar dekt een mogelijke miljoenenschade. De premie van De Vereende vind ik goed. Ze rekenen geen extreem bedrag, en dat geldt ook voor de inboedelverzekering.’

‘Niet meer doen’

Hij merkt dat eigenlijk alle klanten die hij aanbrengt geaccepteerd worden door De Vereende, en daar is hij blij mee. ‘Als je ooit bent afgewezen ben je pas na vijf jaar weer welkom. Het zijn vaak mensen met een bepaalde geschiedenis. Als je elk jaar 200 euro claimt vanwege inboedelschade, word je na een paar jaar uit de verzekering gegooid. Ik help deze mensen, maar ik zeg er dan wel bij: dat moet je niet meer doen.’

Een tussenpersoon heeft bij de Vereende meer mogelijkheden dan via de automatische aanvraagprocessen op internet. Overigens geldt: als De Vereende de enige oplossing blijkt, moet de tussenpersoon nog steeds periodiek kijken of een reguliere verzekering weer mogelijk is.

Het claimgedrag van verzekeringnemers (dat een van de redenen is om mensen soms uit te sluiten) wordt door verzekeraars nauwkeurig bijgehouden in het Centraal Informatie Systeem CIS. Wanneer een tussenpersoon, een verzekeraar of een hulpverlener wil weten welke geschiedenis iemand heeft op dat gebied, levert het systeem op verzoek een uitdraai van claims in de afgelopen jaren.

Bezoek onze online Donderdagmiddagsessie

Wil je meer weten over het verzekeren van hulpvragers en wat het raamcontract met de Vereende kan betekenen tijdens een schuldhulptraject? Of ervaar jij onverzekerbaarheid nog steeds als obstakel in de schuldhulpverlening? Kom naar onze Donderdagmiddagsessie over dit onderwerp. Geef je hier op.

Publicaties bij andere tussenpersonen over het contract met de Vereende Verzekeringen:

Sleutelwoorden

SchuldeisersStabilisatie