Overslaan en naar de inhoud gaan

Schuldhulp ondernemers

Hulp voor ondernemers met schulden

Schuldhulp ondernemers

Gemeenten moeten ook aan ondernemers met (dreigende) problematische schulden schuldhulpverlening bieden. De gewijzigde Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) maakt dat duidelijk.

Schuldhulpverlening voor ondernemers (SHVO) vraagt meer kennis dan schuldhulpverlening aan particulieren, onder meer omdat ook de levensvatbaarheid van de onderneming moet worden beoordeeld. De NVVK vindt het van groot belang dat SHVO in elke gemeente toegankelijk is. Gemeenten kunnen die expertise zelf in huis halen, organiseren in een samenwerkingsverband of uitbesteden aan een gespecialiseerde organisatie.

Snel naar:

Hoe werkt schuldhulpverlening aan ondernemers?

Schuldhulp aan ondernemers verloopt in 3 fasen.

Schulden in kaart brengen

Nadat de ondernemer een schuldregelingsovereenkomst heeft getekend, worden eerst de schulden in kaart gebracht. Daarbij gaat de schuldhulpverlener na welke schulden helemaal betaald moeten worden omdat dat cruciaal is voor het voortbestaan van de onderneming. Ook moet de schuldhulpverlener rekening houden met pand- of hypotheekrechten op inventaris of gebouwen en met mogelijke vorderingen omzetbelasting. Leasecontracten vallen buiten de schuld. Na het opvragen van saldi maakt de schuldhulpverlener een overzicht van (deels) te saneren en niet te saneren schulden.

Bedrijfssaneringskrediet of spaarsanering

Op basis van het schuldenoverzicht maakt de schuldhulpverlener een beargumenteerde keuze voor een bedrijfssaneringskrediet of een spaarsanering. Een bedrijfssaneringskrediet heeft de voorkeur, maar dat kan alleen onder bepaalde voorwaarden. Het bedrijf moet levensvatbaar zijn en de ondernemer moet voldoende inkomen genereren en het vertrouwen krijgen van de kredietverstrekker.

Betalingsvoorstel en overeenkomst

De schuldhulpverlener stelt een betalingsvoorstel SHVO op en sluit een overeenkomst met schuldeisers. Soms is er een dwangakkoord nodig voordat het voorstel kan worden uitgevoerd.

De richtlijn voor NVVK-leden is dat een schuldhulpverlener het traject vanaf de schuldregelingsovereenkomst tot de overeenkomst met schuldeisers binnen 180 dagen afrondt.

NVVK-leden die SHVO aanbieden

Sinds begin 2021 bieden de nieuwe Wet homologatie onderhands akkoord en een aanpassing van de Leidraad Invordering van de Belastingdienst nieuwe mogelijkheden om schulden van ondernemers op te lossen.

Wet homologatie onderhands akkoord (WHOA)

De nieuwe Wet homologatie onderhands akkoord regelt dat de rechtbank kan overgaan tot bevestiging (homologatie) van een akkoord van de ondernemer met een deel van zijn schuldeisers. Daardoor worden schuldeisers die niet instemden toch gebonden aan het akkoord. Het Time-out arrangement gaat ondernemers helpen om gebruik te maken van de WHOA.

Belastingdienst: ook ondernemers in minnelijke schuldregeling

Sinds 2021 staat de Belastingdienst ook open voor minnelijke schuldregelingen voor ondernemers. Daarvoor is de Leidraad Invordering aangepast. Artikel 73.5.1 mist voortaan de inperking dat schuldregelingen alleen zijn voor natuurlijke personen ‘niet zijnde ondernemers’. De Belastingdienst doet bij een schuldregelingsvoorstel voor een ondernemer wel een extra toets op levensvatbaarheid. 

Wat doen NVVK-leden?

Handig: NVVK Vraagbaak Hypotheek en schulden

De NVVK formuleert kwaliteitseisen voor de dienstverlening bij SHVO en werkt samen met Schouders Eronder aan deskundigheidsbevordering. Om meer ondernemers vroegtijdig toe te leiden naar schuldhulp werkt de NVVK samen met De Nederlandse Schuldhulproute (NSR) aan Geldfit Zakelijk. Ten slotte doet de NVVK aan lobby en belangenbehartiging om schuldhulp voor ondernemers te verbeteren. 

Meer informatie

Voor leden

NVVK biedt leden meer informatie.

Nieuws over schuldhulpverlening aan ondernemers

  1. 20191203-belastingdienst.jpg

    Correcte briefhoofden versnellen verwerking

    Zo zorg je dat jouw brief aan de Belastingdienst bij de juiste afdeling aankomt

    20 februari 2024 SchuldeisersOndernemers

    De Belastingdienst ontvangt dagelijks duizenden brieven. Er werken 25.000 mensen bij de dienst, verdeeld onder 7 directies. Belangrijk dus dat jij boven je brief het juiste briefhoofd toepast zodat de juiste afdeling ermee aan de slag gaat. In onze Kennisbank laten we je zien wat de correcte briefhoofden zijn.

  2. logo saneringskrediet nvvk.png

    Belastingdienst wil in april weer voorrang

    'Het is nú de tijd om een saneringskrediet voor ondernemers aan te vragen!’

    10 januari 2024 SchuldeisersOndernemersSaneringskrediet

    Nog een paar weken neemt de Belastingdienst genoegen met een vorderingspositie die gelijk is aan andere schuldeisers. In april wil de dienst weer een preferente positie en een dubbel deel van de beschikbare afloscapaciteit.

  3. Cover Tideman.jpg

    'Maatschappelijk probleem, generaal pardon is geen oplossing'

    Rapporteur 'problematische coronaschulden' publiceert eindrapport

    25 december 2023 Ondernemers

    Voor 55.000 ondernemers met coronaschulden geldt dat vanwege de schulden hun toekomst op het spel staat. Het zijn vooral zzp'ers. Wat aanjager aanpak problematische schulden voor ondernemers Bruno Tideman betreft is hier sprake van 'een maatschappelijk probleem dat de overheid moet helpen oplossen'.