Overslaan en naar de inhoud gaan

Pijnacker-Nootdorp brengt schuldhulpverlening naar hoger niveau

Pijnacker-Nootdorp brengt schuldhulpverlening naar hoger niveau

27 mei 2020

Als gemeente kennen wij onze inwoners het beste. Dat was voor ons een belangrijke reden om de schuldhulpverlening weer naar onszelf toe te trekken, zegt wethouder Sociaal Domein Hanneke van de Gevel van de gemeente Pijnacker-Nootdorp. De gemeente is het nieuwste lid van de NVVK.

Wethouder Van de Gevel ontving het NVVK-lidmaatschapscertificaat digitaal uit handen van NVVK-bestuurslid Pauline van Esterik-Plasmeijder. De NVVK verstrekt dit certificaat als de doelstelling, organisatie en resultaten van de betrokken organisatie bijdragen aan de uitvoering van de gemeentelijke Basisnorm Schuldhukopverlening. De basisnorm beschrijft wat inwoners van Nederland tenminste mogen verwachten van hun gemeente wanneer het gaat om schuldhulpverlening.

Meer zicht op wat er speelt

In augustus 2019 besloot de gemeente Pijnacker-Nootdorp de schuldhulpverlening weer volledig in eigen hand te nemen. Tot die tijd verzorgde de gemeente Zoetermeer de schuldhulpverlening in onze gemeente. Hanneke: “Mensen komen meestal niet zomaar in de financiële problemen, daar liggen vaak minder zichtbare redenen aan ten grondslag. Het is daarom van belang dat je de mensen kent. Wij kennen onze inwoners het beste, wat maakt dat wij ook het beste zicht hebben op wat er nog meer speelt wanneer mensen in de problemen komen. Wij zijn daardoor in staat om onze inwoners goede en laagdrempelige begeleiding te bieden. Dit was voor ons een belangrijke reden om de schuldhulpverlening weer naar onszelf toe te trekken.”

Focus op preventie, resultaten en kwaliteit

De NVVK is er zeer over te spreken hoe de gemeente Pijnacker-Nootdorp er in korte tijd in is geslaagd om de schuldhulpverlening naar een hoog niveau te krijgen. “In hun beleidsplan ‘Grip op geld’ legt Pijnacker-Nootdorp de focus op preventie en resultaten, maar ook op kwaliteit. De auditor die de toetsingsprocedure heeft uitgevoerd, was zeer lovend over de goede onderbouwing van de procesbeschrijving en de administratieve organisatie. Het is knap dat er in zo'n korte periode is voldaan aan alle criteria die nodig zijn voor het NVVK lidmaatschap”, aldus Pauline van Esterik-Plasmeijer.

Betrouwbaar

Voor de gemeente Pijnacker-Nootdorp is het NVVK-certificaat de bevestiging dat de schuldhulpverlening kwalitatief op orde is. “Ik ben er super trots op dat we er in zo'n korte tijd in zijn geslaagd om te voldoen aan alle voorwaarden, regels en richtlijnen van de NVVK. Dat is een groot compliment aan ons team. Dit straalt ook betrouwbaarheid en kwaliteit uit naar onze klanten, schuldeisers en andere betrokken partijen”, vertelt Hanneke.

NVVK ondersteunt

Het lidmaatschap biedt de gemeente ook nieuwe mogelijkheden om de kwaliteit te borgen en naar een nog hoger niveau te brengen. “Het netwerk vanuit de NVVK biedt vele mogelijkheden om nog beter te worden. Er ligt immers altijd ruimte voor verbetering. Zo kunnen we gebruikmaken van samenwerkingsafspraken en convenanten met de belangrijkste schuldeisers en verwachten we up-to-date te worden gehouden. Daarnaast zijn er diverse mogelijkheden om te sparren en vragen te stellen, waardoor we ons continu kunnen blijven ontwikkelen”, aldus wethouder Van de Gevel.

Bovenstaande video toont de overhandiging van het certificaat. Vervolgens gaat bestuurslid Pauline van Esterik-Plasmeijer in gesprek met wethouder Hanneke van de Gevel over de organisatie van de schuldhulpverlening in Pijnacker-Nootdorp. Uit het gesprek komt onder andere naar voren dat Pijnacker-Nootdorp werkt met hulpteams waarin zowel schuldhulpverleners als zorgprofessionals zitten. "Zo kunnen we mensen dichtbij en integraal in hun netwerk helpen", vertelt wethouder Van de Gevel.