Overslaan en naar de inhoud gaan

Beschermingsbewind

Beschermingsbewind is een wettelijke maatregel die de rechter uitspreekt om de financiën van mensen die dit zelf niet kunnen stabiel te maken en te houden. Na instelling van dit bewind beheert een bewindvoerder (tijdelijk of permanent) alle inkomsten, uitgaven, post en administratie. De NVVK zet zich in voor de kwaliteit van beschermingsbewind en een goede aansluiting ervan in de schuldhulpverleningsketen.

Snel naar

Hoe werkt beschermingsbewind?

Bewind kan worden uitgesproken op twee gronden: vanwege een mentale of lichamelijke toestand of vanwege problematische schulden. Het is dus gericht op een specialistische doelgroep die het echt niet zelf kan.

  • De rechter stelt beschermingsbewind in op aanvraag van iemand zelf of van bijvoorbeeld een partner of familielid. Het kan ook worden aangevraagd door de gemeente.
  • De rechter benoemt een bewindvoerder en oefent toezicht uit op zijn werkzaamheden. Ook familieleden (zoals ouders van meerderjarige kinderen met een beperking, of broers/zussen) kunnen als bewindvoerder optreden.
  • Het wettelijk kader voor financiële begeleiding, inclusief beschermingsbewind, vind je in Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en het Besluit gemeentelijke schuldhulpverlening (Bgs).
  • In een begeleidingsplan, dat steeds in overleg met de hulpvrager wordt vastgesteld, worden de doelen en de in te zetten begeleiding vastgelegd.

Kwaliteitseisen aan beschermingsbewind

De bewindvoerder heeft een serieuze verantwoordelijkheid, dus gelden er verschillende eisen om de kwaliteit van de dienstverlening te waarborgen. Professionele bewindvoerders moeten voldoen aan de eisen uit het Besluit kwaliteitseisen curatoren, bewindvoerders en mentoren. Ook gelden voor hen de Aanbevelingen meerderjarigenbewind Curatele en Mentorschap (pdf, 403 kB).

Voor gemeenten en organisaties die beschermingsbewind uitvoeren en lid zijn van de NVVK gelden aanvullende kwaliteitseisen.

  • De NVVK Belofte bevat kernwaarden en principes waaraan NVVK-leden zich houden om kwalitatieve en verantwoorde dienstverlening te bieden.
  • Voor NVVK-leden die beschermingsbewind uitvoeren, staan de kwaliteitseisen vermeld in de Module Beschermingsbewind.
  • Als branchevereniging doet de NVVK onderzoek en blijft ze in gesprek met ministeries en andere beleidsmakers om beschermingsbewind steeds beter en effectiever te maken.

Samenwerking bewindvoerders en gemeenten

Sinds 2021 hebben gemeenten wettelijk adviesrecht bij de aanvraag van beschermingsbewind. Ze kunnen aangeven of beschermingsbewind de juiste route is of dat lichtere vormen van ondersteuning mogelijk zijn. Dit maakt samenwerking tussen gemeenten en bewindvoerders belangrijker dan ooit.

Op dit moment wordt het adviesrecht (art. 432a, boek 1 BW) geëvalueerd, waarbij ook de NVVK betrokken is. Een belangrijk onderdeel van het huidige adviesrecht is dat gemeenten het advies pas na uitspraak kunnen geven. Dat maakt het minder effectief, waardoor het ook weinig wordt toegepast. Wel zien we dat steeds meer gemeenten samenwerkingsafspraken met bewindvoerders vastleggen in convenanten. Wij vinden dat waardevol omdat het leidt tot betere afstemming, snellere hulp en meer maatwerk voor mensen die dat nodig hebben. De modelovereenkomst ‘Samen de regie, sneller vooruit’ (pdf, 105 kB) ondersteunt bewindvoerders en gemeenten bij het aangaan van de samenwerking.

Onze handreiking ‘Begeleiding cliënten in de Wsnp (pdf, 199 kB)' geeft praktische adviezen aan onder andere gemeenten en bewindvoerders om cliënten, in elke fase van een Wsnp-traject, rust, vertrouwen en duidelijkheid te bieden.

Verschil met budgetbeheer

Bij budgetbeheer beheert een financieel hulpverlener iemands inkomsten en verricht betalingen, vaak gecombineerd met budgetcoaching. Dit kan onderdeel zijn van een schuldhulpverleningstraject, maar wordt ook apart aangeboden. Het belangrijkste verschil met beschermingsbewind is dat de hulpvrager bij budgetbeheer de hoofdverantwoordelijkheid behoudt. De hulpvrager ontvangt bijvoorbeeld nog steeds rekeningen en stuurt deze door naar de budgetbeheerder, wat meer eigen actie vraagt dan bij bewind.

Meer weten?

Nieuws over beschermingsbewind

  1. Man keukentafelgesprek met bewindvoerder.jpg

    Betere efficiency, controle & toezicht

    Rechtbank verplicht bewindvoerders tot digitale communicatie

    6 januari 2025 BeschermingsbewindWetgeving

    De meeste van de ruim 2000 professionele bewindvoerders, curatoren of mentoren (met 3 cliënten of meer) communiceren vrijwillig al digitaal met de rechtbank. Voor het groepje van een kleine 300 ondernemingen die dat nog niet doet, geldt: per 1 januari 2026 is dit verplicht.

  2. nvvk-beeld-ilona-op-huisbezoek.jpg

    Weinig gebruikt middel kan effectief zijn bij hulpmijders

    Handig: een Kennisbankpagina over bewind aanvragen door je college van B&W

    20 november 2024 Beschermingsbewind

    Wat doe je als het herhaald aanbieden van hulp (bijvoorbeeld vanuit vroegsignalering) niet het gewenste effect heeft? En er kinderen in het spel zijn, terwijl huisuitzetting of afsluiting van water of warmte dreigt? De inzet van schuldenbewind op verzoek van B&W is dan een optie.

  3. teun-struycken-5.jpg

    Ministerie van Justitie publiceert nieuwe tarieven

    Vergoeding voor bewind stijgt met ruim 6 %

    24 oktober 2024 BeschermingsbewindWetgeving

    De beloning voor het werk van beschermingsbewindvoerders, curatoren en mentoren gaat met ingang van 1 januari met 6,2583% omhoog. Het betreft een 'automatische' verhoging gebaseerd op de jaarlijkse indexering van de beloningen.