Overslaan en naar de inhoud gaan

Basisdienstverlening

Iedereen moet in zijn eigen gemeente terecht kunnen voor goed georganiseerde schuldhulp: daar gaat het actieplan Basisdienstverlening over. Zo krijgen mensen en gezinnen die te maken hebben met problematische schulden sneller weer grip op hun leven, waar ze ook wonen.

20 elementen

Het actieplan Basisdienstverlening bestaat uit 20 elementen die elke gemeente hanteert om de lokale schuldhulpverlening op een basisniveau te brengen. Denk aan:

Het realiseren van dit basisniveau in het aanbod van schuldhulpverlening is in gemeenten nog volop in ontwikkeling. De NVVK ondersteunt hierbij, samen met het ministerie van SZW, VNG en Divosa.

De 20 door gemeenten in te voeren basiselementen zorgen samen voor een goede, herkenbare aanpak van schulden. Daarmee trekken we het gemeentelijke hulpaanbod landelijk gelijk.

Bekijk hier de factsheet met alle 20 elementen (pdf, 527 kB). Klik op een element voor meer informatie.

Hoe hiermee aan de slag? 

Nieuws over Basisdienstverlening

  1. stopbord-will-porada-ZaGcU6BxJEc-unsplash.jpg

    Hulpvragers zijn gebaat bij gebruik Kennisgeving

    ‘De meeste schuldeisers zijn welwillend’, merkt schuldhulpverlener Michelle Feron

    28 okt 2024

    Stuur de NVVK-Kennisgeving aan een schuldeiser en hij stopt tijdelijk met incasseren. Precies wat je wilt, als schuldhulpverlener. Waarom wordt de Kennisgeving dan nog maar zo mondjesmaat gebruikt? We organiseren een Donderdagmiddagsessie waarin je jouw vragen kan stellen en waarin we laten zien hoe de Kennisgeving jou helpt in je werk.

  2. Studiedag 241114 - 775 x 525nieuw.png

    Schuldhulpverlener en promovenda Josee van der Velde geeft workshop over voorkomen terugval

    Verdiep je op onze Studiedag in begeleiding

    17 okt 2024

    Terugval na een schuldregeling: dat wil je als schuldhulpverlener natuurlijk voorkomen. Maar hoe? Josee van der Velde van Buurtteam Amsterdam Nieuw West/SEZO geeft tijdens onze studiedag een workshop waarin je daar antwoord op krijgt. 'De grote vraag is: zijn gemeenten bereid om meer tijd en middelen te investeren in langdurige begeleiding?’

  3. stopbord-will-porada-ZaGcU6BxJEc-unsplash.jpg

    Online bijeenkomst over de kennisgeving (Pauzeknop)

    Effectief maar nog weinig gebruikt instrument om snel schuldrust te creëren

    17 okt 2024

    Hoe verbetert de kennisgeving (ook bekend als de Pauzeknop) jouw werkproces als financieel hulpverlener? Wat zijn de positieve ervaringen van mensen die er al mee werken? Dat komt aan bod in de online bijeenkomst 'De kennisgeving: onmisbaar voor financieel hulpverleners’ op donderdagmiddag 7 november.