Overslaan en naar de inhoud gaan

Convenanten met schuldeisers

Convenanten maken het werk van schuldhulpverleners en schuldeisers een stuk eenvoudiger: afspraken kunnen sneller worden gemaakt. Dat leidt tot kortere doorlooptijden, minder uitval en meer tijd voor begeleiding. Daar hebben schuldhulpverleners, schuldeisers en hulpvragers allemaal baat bij.

Snel naar

Wat is een convenant?

Een convenant is een samenwerkingsafspraak tussen de NVVK en schuldeisers over het traject van minnelijke schuldhulpverlening. De NVVK sluit regelmatig nieuwe convenanten af met (koepels van) schuldeisers. De NVVK vertegenwoordigt ruim 90 procent van alle schuldhulpverlenende organisaties in Nederland. 

Welke convenanten zijn er?

Bent u een schuldeiser?

Convenanten zijn ook voor schuldeisers van grote betekenis voor het schuldregelproces. Ze verminderen administratieve lasten en zorgen sneller voor duidelijkheid over schuldregelingen. Ook hoeft u voorstellen niet meer per dossier te beoordelen en voorkomt u niet te verhalen kosten voor het incassotraject.  

Hebt u vragen of interesse in werken met een convenant? Neem contact op met het NVVK Serviceteam

NVVK Arrangement
Convenanten maken deel uit van het NVVK Arrangement. Daarmee versnellen we het schuldregelen en bieden we hulpvragers sneller schuldenrust. Andere onderdelen van het NVVK Arrangement zijn Saneringskredieten en het Schuldenknooppunt.

Hoe hiermee aan de slag?

Het succesvol werken met convenanten vraagt om samenwerking tussen de NVVK, NVVK-leden en schuldeisers. Daarbij helpen de volgende adviezen.

  • Maak afspraken binnen je organisatie met betrokken afdelingen, zoals schuldhulpverlening en ict. Zorg ervoor dat (ict-)werkprocessen aansluiten op de afspraken in het convenant, zoals het versturen van de Kennisgeving, waarmee je schuldeisers verzoekt hun incassomaatregelen op te schorten.
  • Breng het convenant Lokale overheid en het Convenant Aedes actief onder de aandacht bij woningcorporaties en lokale overheden. Dit zijn convenanten die deze extra aandacht nog goed kunnen gebruiken.
  • Maak gebruik van het Schuldenknooppunt om efficiënt gegevens uit te wisselen tussen schuldhulpverleners en schuldeisers.
  • Evalueer tussentijds of afspraken goed worden nageleefd en signaleer verbeterpunten.

Meer weten?

Nieuws over Convenanten

  1. logo-tinka.png

    Afspraken faciliteren schuldenrust en sneller schuldregelen

    NVVK en Tinka sluiten convenant voor direct akkoord regeling schuldhulpverlening

    4 oktober 2021 Schuldeisers

    We zijn blij je te kunnen melden dat we een nieuw convenant gesloten hebben. Deze keer met Tinka, een grote speler op de markt voor uitgestelde betaalopties bij (web)winkels. Wie schulden heeft bij Tinka en hulp zoekt bij een van onz leden heeft in de eerste fase van schuldhulpverlening maximaal acht maanden geen last meer van incassomaatregelen. En vanaf nu gaat Tinka, als er geen bijzonderheden zijn, vooraf direct akkoord met een voorstel om de schulden te regelen.

  2. Beeldmerk NVVK

    Staatssecretaris Wiersma (SZW) informeert Kamer over Waarborgfonds

    ’Saneringskrediet vergroot kans op succes schuldregeling’

    14 september 2021 LobbySociale KredietverleningSchuldregelingSaneringskrediet

    ‘Het afsluiten van een saneringskrediet bij een schuldregeling vergroot de kans op een succesvolle afronding van een schuldregeling aanzienlijk. Ik heb er vertrouwen in dat het percentage saneringskredieten nog meer zal stijgen als het Waarborgfonds beschikbaar is.' Dat schrijft staatssecretaris Wiersma aan de Tweede Kamer.

  3. OUD 200331 infographic NVVK arrangement.png

    Donderdagmiddagsessie over saneringskredieten, Collectief Schuldregelen, convenanten en het Schuldenknooppunt

    Stadsbank Oost-Nederland profiteert van alle procesversnellers in de schuldhulp

    7 september 2021 Saneringskrediet

    Het afgelopen jaar werden er in snel tempo vernieuwingen doorgevoerd om schuldhulp efficiënter en beter te maken: saneringskredieten, Collectief Schuldregelen, convenanten en het Schuldenknooppunt. Hoe bevalt dat in de praktijk? Bij de donderdagmiddagsessie op 2 september vertelde klantmanager Latoya Rijkschroeff over de ervaringen van Stadsbank Oost-Nederland met de procesversnellers.