Overslaan en naar de inhoud gaan

Vakmanschap

Een kwaliteitsbewuste branche heeft medewerkers nodig die bevoegd, bekwaam én bevlogen zijn. De NVVK stelt kwaliteitseisen aan haar leden maar biedt met het vakmanschapsprogramma ook wat nodig is om daaraan te voldoen. We stimuleren dat financiële hulpverleners niet alleen de schulden regelen, maar dat ze ook oog hebben voor de diepere oorzaken van geldproblemen. Zo kunnen ze hulpvragers duurzamer helpen.

Waarom is dit belangrijk?

NVVK-leden onderscheiden zich van andere organisaties. Zij zijn betrouwbare partners voor overheden en schuldeisers en bieden dienstverlening op een gegarandeerd basisniveau.

Met het vakmanschapsprogramma stimuleren we onze leden om zich te blijven ontwikkelen, op de werkvloer én op managementniveau. Allemaal in het belang van de hulpvrager.

NVVK Belofte en Kwaliteitskader

Het vakmanschapsprogramma sluit aan op de NVVK Belofte en het Kwaliteitskader. De  NVVK Belofte  beschrijft vanuit het perspectief van de hulpvrager welke waarden, normen en uitgangspunten leden hanteren in hun werk.

Het  NVVK Kwaliteitskader biedt een set betekenisvolle kwaliteitsnormen die we als basis gebruiken bij de periodieke kwaliteitstoetsing van onze leden. Nieuwe NVVK-leden doorlopen bij toetreding een kwaliteitsaudit en daarna elke drie jaar.

Groeien in vakmanschap: zo pakken we dat aan

Vakmanschap vraagt om voortdurende ontwikkeling en daar investeren we in. We organiseren zelf bijeenkomsten en trajecten die vakmanschap versterken, gevoed door de praktijk en onderbouwd met kennis vanuit de wetenschap. Daarnaast dragen we bij aan beroepsopleidingen, ontsluiten passend scholingsaanbod en ondersteunen initiatieven voor professionele ontwikkeling.

Nieuws over Vakmanschap

  1. NVVK Live 13-06.jpg

    Kijk hier NVVK Live terug over 'aflossen op basis van vtlb' en 'nieuwe definitie problematische schuld'

    Herziene NVVK Gedragscode: zo ga je ermee om

    14 juni 2024 vtlb

    In een speciale aflevering van NVVK Live nemen we de recente besluiten door van de Algemene Ledenvergadering van de NVVK. Kijk de aflevering hier terug. De Handleiding Implementatie Wijziging NVVK Gedragscode Schuldhulpverlening die we in samenwerking met onder andere VNG maakten, vind je hier ook.

  2. Melanie 1.jpg

    Aflevering 9 | Het gesprek dat je bijblijft | Melanie Janssen

    Agressief, maar ook zenuwachtig

    10 juni 2024

    Beschermingsbewindvoerder Melanie Janssen (nu: Kredietbank Limburg) stelt graag heldere grenzen. De verbaal agressieve Kevin confronteert ze met zijn onacceptabele gedrag. Het gesprek levert onverwachte inzichten op. 'Hij gedroeg zich heel anders dan vanachter zijn toetsenbord.'

  3. Schoenen op tafel.jpg

    Online Masterclass op 25 juni: 'Sturen op talentontwikkeling'

    ‘Hoe zijn we morgen net wat beter dan vandaag?’

    10 juni 2024

    Met elkaar steeds harder rennen om doelen en deadlines te halen, dat kan anders. Sterker nog, volgens Piet Sprangers haal je zo niet het beste uit je mensen en komt het plezier en prestatie niet ten goede. ‘Bied je team richting, ruimte en rugdekking, is mijn advies. En gun ze af en toe een moment met de benen op tafel.'