Overslaan en naar de inhoud gaan

Vakmanschap

Een kwaliteitsbewuste branche heeft medewerkers nodig die bevoegd, bekwaam én bevlogen zijn. De NVVK stelt kwaliteitseisen aan haar leden maar biedt met het vakmanschapsprogramma ook wat nodig is om daaraan te voldoen. We stimuleren dat financiële hulpverleners niet alleen de schulden regelen, maar dat ze ook oog hebben voor de diepere oorzaken van geldproblemen. Zo kunnen ze hulpvragers duurzamer helpen.

Waarom is dit belangrijk?

NVVK-leden onderscheiden zich van andere organisaties. Zij zijn betrouwbare partners voor overheden en schuldeisers en bieden dienstverlening op een gegarandeerd basisniveau.

Met het vakmanschapsprogramma stimuleren we onze leden om zich te blijven ontwikkelen, op de werkvloer én op managementniveau. Allemaal in het belang van de hulpvrager.

NVVK Belofte en Kwaliteitskader

Het vakmanschapsprogramma sluit aan op de NVVK Belofte en het Kwaliteitskader. De  NVVK Belofte  beschrijft vanuit het perspectief van de hulpvrager welke waarden, normen en uitgangspunten leden hanteren in hun werk.

Het  NVVK Kwaliteitskader biedt een set betekenisvolle kwaliteitsnormen die we als basis gebruiken bij de periodieke kwaliteitstoetsing van onze leden. Nieuwe NVVK-leden doorlopen bij toetreding een kwaliteitsaudit en daarna elke drie jaar.

Groeien in vakmanschap: zo pakken we dat aan

Vakmanschap vraagt om voortdurende ontwikkeling en daar investeren we in. We organiseren zelf bijeenkomsten en trajecten die vakmanschap versterken, gevoed door de praktijk en onderbouwd met kennis vanuit de wetenschap. Daarnaast dragen we bij aan beroepsopleidingen, ontsluiten passend scholingsaanbod en ondersteunen initiatieven voor professionele ontwikkeling.

Nieuws over Vakmanschap

  1. Studiedag 241114 - 775 x 525nieuw.png

    Schuldhulpverlener en promovenda Josee van der Velde geeft workshop over voorkomen terugval

    Verdiep je op onze Studiedag in begeleiding

    17 oktober 2024

    Terugval na een schuldregeling: dat wil je als schuldhulpverlener natuurlijk voorkomen. Maar hoe? Josee van der Velde van Buurtteam Amsterdam Nieuw West/SEZO geeft tijdens onze studiedag een workshop waarin je daar antwoord op krijgt. 'De grote vraag is: zijn gemeenten bereid om meer tijd en middelen te investeren in langdurige begeleiding?’

  2. Campagne.jpg

    'Geldzorgen? Ik help je graag'

    NVVK-lid Tilburg genomineerd voor Galjaardprijs publieke communicatie

    17 oktober 2024

    Medewerkers van de afdeling Schuldhulpverlening in Tilburg prezen vorig jaar met portretfoto's en onder hun eigen naam hun hulpaanbod aan. Het aantal aanmeldingen liet daarop een flinke stijging zien. De succesvolle campagne is nu genomineerd voor een communicatieprijs.

  3. Overhandiging.jpg

    Directeur-generaal Araya Sumter (ministerie Sociale Zaken en Werkgelegenheid) ontvangt Gids voor Financiële hulpverlening

    Uitdelen, dat doen we graag

    16 oktober 2024 Lobby

    Tijdens een werkbezoek aan Stadsring, de schuldhulpverleningsorganisatie voor Amersfoort, Leusden en Bunschoten, nam directeur-generaal Araya Sumter onze gloednieuwe Gids voor Financiële Hulpverlening in ontvangst. De Gids vertelt je alles wat je moet weten over financiële hulpverlening.