Overslaan en naar de inhoud gaan

Vakmanschap

Een kwaliteitsbewuste branche heeft medewerkers nodig die bevoegd, bekwaam én bevlogen zijn. De NVVK stelt kwaliteitseisen aan haar leden maar biedt met het vakmanschapsprogramma ook wat nodig is om daaraan te voldoen. We stimuleren dat financiële hulpverleners niet alleen de schulden regelen, maar dat ze ook oog hebben voor de diepere oorzaken van geldproblemen. Zo kunnen ze hulpvragers duurzamer helpen.

Waarom is dit belangrijk?

NVVK-leden onderscheiden zich van andere organisaties. Zij zijn betrouwbare partners voor overheden en schuldeisers en bieden dienstverlening op een gegarandeerd basisniveau.

Met het vakmanschapsprogramma stimuleren we onze leden om zich te blijven ontwikkelen, op de werkvloer én op managementniveau. Allemaal in het belang van de hulpvrager.

NVVK Belofte en Kwaliteitskader

Het vakmanschapsprogramma sluit aan op de NVVK Belofte en het Kwaliteitskader. De  NVVK Belofte  beschrijft vanuit het perspectief van de hulpvrager welke waarden, normen en uitgangspunten leden hanteren in hun werk.

Het  NVVK Kwaliteitskader biedt een set betekenisvolle kwaliteitsnormen die we als basis gebruiken bij de periodieke kwaliteitstoetsing van onze leden. Nieuwe NVVK-leden doorlopen bij toetreding een kwaliteitsaudit en daarna elke drie jaar.

Groeien in vakmanschap: zo pakken we dat aan

Vakmanschap vraagt om voortdurende ontwikkeling en daar investeren we in. We organiseren zelf bijeenkomsten en trajecten die vakmanschap versterken, gevoed door de praktijk en onderbouwd met kennis vanuit de wetenschap. Daarnaast dragen we bij aan beroepsopleidingen, ontsluiten passend scholingsaanbod en ondersteunen initiatieven voor professionele ontwikkeling.

Nieuws over Vakmanschap

  1. Christiaan Hazelaar KvK.jpg

    Studiemiddag NVVK/VNG 'Ondernemers helpen' met bijdrage KvK

    Het taboe doorbreken: stoppen is geen falen

    20 november 2024 Ondernemers

    Bij een ondernemer opperen om te stoppen met het bedrijf is niet eenvoudig. Want stoppen is vaak geen optie. Hoe ga je hier tóch het gesprek over aan? Christiaan Hazelaar, ondernemersadviseur bij de KvK, verzorgt hierover een workshop tijdens de studiemiddag Ondernemers met financiële zorgen op 3 december.

  2. Schagen.jpg

    Onder de 100 deel 2: team Schuldhulpverlening Schagen

    Schagen regelt schuld in 100 dagen, door strak proces met vaste consulenten

    18 november 2024 Schuldregeling

    In minder dan 100 dagen een schuldregeling tot stand brengen, het kan! In een serie interviews vragen we NVVK-leden met korte doorlooptijden om tips. In Schagen is de toegang tot schuldhulp laagdrempelig. En er gaat geen tijd verloren door overdracht. 'We zitten er kort op, kunnen de casus goed regisseren en zijn heel betrokken.'

  3. Basisdienstverlening zonder logos 750 x 500pxanders.png

    Kom naar ons webinar over Data Delen Armoede & Schulden op 19 november

    DDAS: jij bent bijna aan zet!

    13 november 2024 DDAS

    Weet jij al wat DDAS is en wat het voor je gemeente en voor hulpvragers gaat betekenen? Hoog tijd dat je je erin verdiept, want gemeenten moeten zich nu voorbereiden op de eerste uitvraag begin volgend jaar. Bovendien is werken met DDAS onderdeel van de Basisdienstverlening. Projectcoördinator Saskia Schrijver en betrokkenen van CBS, VNG en Divosa vertellen je er op dinsdag 19 november alles over in een online webinar.