Overslaan en naar de inhoud gaan

Vakmanschap

Een kwaliteitsbewuste branche heeft medewerkers nodig die bevoegd, bekwaam én bevlogen zijn. De NVVK stelt kwaliteitseisen aan haar leden maar biedt met het vakmanschapsprogramma ook wat nodig is om daaraan te voldoen. We stimuleren dat financiële hulpverleners niet alleen de schulden regelen, maar dat ze ook oog hebben voor de diepere oorzaken van geldproblemen. Zo kunnen ze hulpvragers duurzamer helpen.

Waarom is dit belangrijk?

NVVK-leden onderscheiden zich van andere organisaties. Zij zijn betrouwbare partners voor overheden en schuldeisers en bieden dienstverlening op een gegarandeerd basisniveau.

Met het vakmanschapsprogramma stimuleren we onze leden om zich te blijven ontwikkelen, op de werkvloer én op managementniveau. Allemaal in het belang van de hulpvrager.

NVVK Belofte en Kwaliteitskader

Het vakmanschapsprogramma sluit aan op de NVVK Belofte en het Kwaliteitskader. De  NVVK Belofte  beschrijft vanuit het perspectief van de hulpvrager welke waarden, normen en uitgangspunten leden hanteren in hun werk.

Het  NVVK Kwaliteitskader biedt een set betekenisvolle kwaliteitsnormen die we als basis gebruiken bij de periodieke kwaliteitstoetsing van onze leden. Nieuwe NVVK-leden doorlopen bij toetreding een kwaliteitsaudit en daarna elke drie jaar.

Groeien in vakmanschap: zo pakken we dat aan

Vakmanschap vraagt om voortdurende ontwikkeling en daar investeren we in. We organiseren zelf bijeenkomsten en trajecten die vakmanschap versterken, gevoed door de praktijk en onderbouwd met kennis vanuit de wetenschap. Daarnaast dragen we bij aan beroepsopleidingen, ontsluiten passend scholingsaanbod en ondersteunen initiatieven voor professionele ontwikkeling.

Nieuws over Vakmanschap

  1. Gesprek.jpg

    Verslag landelijke bijeenkomst Vroegsignalering 30 mei

    ‘Basis vroegsignalering is op orde, nu verder zoeken naar wat goed werkt’

    23 juni 2022 Schuldeisers

    Anderhalf jaar is vroegsignalering van schulden nu een wettelijke taak van gemeenten. Om te leren van elkaars ervaringen én vooruit te blikken organiseerde de NVVK samen met VNG en Divosa een bijeenkomst. Met de cijfers en ervaringen van het eerste jaar kunnen we de vraag ‘wat werkt voor wie’ nog niet helemaal beantwoorden. Maar die vraag blijft wel leidend voor het vervolg. 

  2. Ilona bij deur geeft hand.jpg

    Verslag workshop ‘Huisbezoeken’ op bijeenkomst 'Vroegsignalering' 30 mei

    ‘Je kunt echt niet iedereen op huisbezoek sturen’

    23 juni 2022 Schuldeisers

    Een huisbezoek levert het meeste op, als opvolging van vroege schuldsignalen. Maar hoe haal je het meeste rendement uit een huisbezoek? Wat heb je daarvoor nodig? En wat komen vroegsignaleerders in de praktijk tegen?

  3. bellen.jpg

    Verslag workshop ‘Prioriteren en opvolgen van vroegsignalen’ op bijeenkomst 'Vroegsignalering' 30 mei

    ‘Alles proberen en het goede behouden’

    23 juni 2022 Schuldeisers

    Gemeenten kunnen niet bij elk vroegsignaal een huisbezoek afleggen. Hoe kunnen ze hun capaciteit dan slim inzetten? Bij het uitwisselen van ervaringen is het duidelijk dat er geen universele aanpak is die overal werkt. Het is een kwestie van experimenteren om de benadering op gemeente-, wijk- of doelgroepniveau te finetunen.