Overslaan en naar de inhoud gaan

Eindelijk: één nationaal loket voor gesprek over geldzorgen

Eindelijk: één nationaal loket voor gesprek over geldzorgen

30 september 2020 Preventie

Voor alle Nederlanders is er vanaf deze week één telefoonnummer dat ze kunnen bellen bij geldzorgen: 0800-8115. Bellers worden indien gewenst meteen doorgeschakeld naar de gemeentelijke schuldhulpverlening.

Op dit moment zijn er naar schatting 1,4 miljoen huishoudens met financiële problemen. Uit de eerste ervaringen met het nieuwe telefoonnummer blijkt dat veel mensen niet weten waar ze terecht kunnen met hun geldzorgen, merkte de Nederlandse Schuldhulproute (NSR).

De medewerkers van 0800-8115 brengen mensen met geldzorgen in contact met lokale hulp. Dat kan afhankelijk van de situatie van de beller en van de lokale aanpak een vrijwilligersorganisatie zijn of de gemeentelijke schuldhulpverlening.

Bemoediging nodig

Afgelopen zomer is het nummer uitgebreid getest in Den Haag, Deventer en Zwolle. De NSR merkte toen dat mensen met geldzorgen niet weten wat voor hulp er mogelijk is. Ook merkte de NSR dat mensen bemoediging nodig hebben om een eerste stap te durven zetten. Beller Annelies (25) zegt: Ik heb de chat van 0800-8115 gebruikt om het juiste nummer voor schuldhulpverlening te krijgen in mijn gemeente. Ik kwam er zelf niet uit. Volgende week heb ik mijn eerste afspraak.” 

Hans van der Meulen, algemeen directeur van Kredietbank Nederland: ‘’Veel mensen weten de weg naar de schuldhulpverlening niet te vinden. De schuldenproblematiek in Nederland neemt ondanks alle inspanningen van de overheid nog steeds toe. Naar schatting zijn er 1,4 miljoen huishoudens met financiële zorgen. Het is landelijk niet precies bekend hoeveel mensen geen hulp ontvangen, maar de schatting van de Algemene Rekenkamer is dat het minimaal 554.000 huishoudens zijn.” 

Doorverbinden met lokale hulp

De NSR wil met het telefoonnummer mensen met geldzorgen op een persoonlijke en passende manier helpen en bemoedigen om een stap te zetten naar hulp. Als het nodig is, worden de mensen direct doorverbonden naar een lokale schuldhulpverlener. Beller Ayanna (45): “Ik begon achterstanden te krijgen in het betalen van mijn vaste lasten. Ik kon mijn verhaal doen bij een medewerker van 0800-8115 en samen hebben we naar mijn mogelijkheden gekeken. Ik heb meteen contact opgenomen met de gemeente om mijn situatie aan te pakken.”

De landelijke telefonische hulplijn is het resultaat van een samenwerking tussen de Nederlandse Schuldhulproute (NSR), Janssen & Janssen Incasso & Gerechtsdeurwaarders en Kredietbank Nederland, bij elkaar gebracht door SchuldenlabNL. De NVVK stelde in de beginfase haar ledenbestand ter beschikking om live doorverbinden mogelijk te maken. Dit bestand wordt dagelijks verbeterd; wanneer doorverbinden niet lukt zoekt de NSR uit of er een ander lokaal nummer beschikbaar is.

Wilbert van de Donk, directeur Janssen & Janssen: “We willen mensen met geldzorgen graag de juiste weg wijzen. Het is mooi als ze met een enkel telefoontje direct op de juiste plek terecht komen. Dit nummer geeft mensen perspectief: ze weten waar ze terecht kunnen met hun vragen. Hun financiële problemen worden niet onnodig groter.’’

Van beginnende zorgen tot diepe schulden

De NSR werkt samen met gemeenten, bedrijven en schuldhulporganisaties aan één centrale schuldhulproute. Deze route verwijst naar gepaste hulp bij beginnende geldzorgen, maar ook bij diepe schulden. Via Geldfit.nl kunnen mensen een test doen om te kijken hoe ze er financieel voor staan. Als mensen liever de telefoon pakken, kunnen ze bellen naar 0800-8115.

Hier een uitgebreid interview met Geldfit-directeur Martin Suithoff, waar het telefoonnummer is ondergebracht

Sleutelwoorden

Preventie