Overslaan en naar de inhoud gaan

Beschermingsbewind

Beschermingsbewind is een wettelijke maatregel die de rechter uitspreekt om de financiën van mensen die dit zelf niet kunnen stabiel te maken en te houden. Na instelling van dit bewind beheert een bewindvoerder (tijdelijk of permanent) alle inkomsten, uitgaven, post en administratie. De NVVK zet zich in voor de kwaliteit van beschermingsbewind en een goede aansluiting ervan in de schuldhulpverleningsketen.

Snel naar

Hoe werkt beschermingsbewind?

Bewind kan worden uitgesproken op twee gronden: vanwege een mentale of lichamelijke toestand of vanwege problematische schulden. Het is dus gericht op een specialistische doelgroep die het echt niet zelf kan.

  • De rechter stelt beschermingsbewind in op aanvraag van iemand zelf of van bijvoorbeeld een partner of familielid. Het kan ook worden aangevraagd door de gemeente.
  • De rechter benoemt een bewindvoerder en oefent toezicht uit op zijn werkzaamheden. Ook familieleden (zoals ouders van meerderjarige kinderen met een beperking, of broers/zussen) kunnen als bewindvoerder optreden.
  • Het wettelijk kader voor financiële begeleiding, inclusief beschermingsbewind, vind je in Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en het Besluit gemeentelijke schuldhulpverlening (Bgs).
  • In een begeleidingsplan, dat steeds in overleg met de hulpvrager wordt vastgesteld, worden de doelen en de in te zetten begeleiding vastgelegd.

Kwaliteitseisen aan beschermingsbewind

De bewindvoerder heeft een serieuze verantwoordelijkheid, dus gelden er verschillende eisen om de kwaliteit van de dienstverlening te waarborgen. Professionele bewindvoerders moeten voldoen aan de eisen uit het Besluit kwaliteitseisen curatoren, bewindvoerders en mentoren. Ook gelden voor hen de Aanbevelingen meerderjarigenbewind Curatele en Mentorschap (pdf, 403 kB).

Voor gemeenten en organisaties die beschermingsbewind uitvoeren en lid zijn van de NVVK gelden aanvullende kwaliteitseisen.

  • De NVVK Belofte bevat kernwaarden en principes waaraan NVVK-leden zich houden om kwalitatieve en verantwoorde dienstverlening te bieden.
  • Voor NVVK-leden die beschermingsbewind uitvoeren, staan de kwaliteitseisen vermeld in de Module Beschermingsbewind.
  • Als branchevereniging doet de NVVK onderzoek en blijft ze in gesprek met ministeries en andere beleidsmakers om beschermingsbewind steeds beter en effectiever te maken.

Samenwerking bewindvoerders en gemeenten

Sinds 2021 hebben gemeenten wettelijk adviesrecht bij de aanvraag van beschermingsbewind. Ze kunnen aangeven of beschermingsbewind de juiste route is of dat lichtere vormen van ondersteuning mogelijk zijn. Dit maakt samenwerking tussen gemeenten en bewindvoerders belangrijker dan ooit.

Op dit moment wordt het adviesrecht (art. 432a, boek 1 BW) geëvalueerd, waarbij ook de NVVK betrokken is. Een belangrijk onderdeel van het huidige adviesrecht is dat gemeenten het advies pas na uitspraak kunnen geven. Dat maakt het minder effectief, waardoor het ook weinig wordt toegepast. Wel zien we dat steeds meer gemeenten samenwerkingsafspraken met bewindvoerders vastleggen in convenanten. Wij vinden dat waardevol omdat het leidt tot betere afstemming, snellere hulp en meer maatwerk voor mensen die dat nodig hebben. De modelovereenkomst ‘Samen de regie, sneller vooruit’ (pdf, 105 kB) ondersteunt bewindvoerders en gemeenten bij het aangaan van de samenwerking.

Onze handreiking 'Begeleiding cliënten in de Wsnp (pdf, 199 kB)' geeft praktische adviezen aan onder andere gemeenten en bewindvoerders om cliënten, in elke fase van een Wsnp-traject, rust, vertrouwen en duidelijkheid te bieden.

Verschil met budgetbeheer

Bij budgetbeheer beheert een financieel hulpverlener iemands inkomsten en verricht betalingen, vaak gecombineerd met budgetcoaching. Dit kan onderdeel zijn van een schuldhulpverleningstraject, maar wordt ook apart aangeboden. Het belangrijkste verschil met beschermingsbewind is dat de hulpvrager bij budgetbeheer de hoofdverantwoordelijkheid behoudt. De hulpvrager ontvangt bijvoorbeeld nog steeds rekeningen en stuurt deze door naar de budgetbeheerder, wat meer eigen actie vraagt dan bij bewind.

Meer weten?

Nieuws over beschermingsbewind

  1. Gert.jpg

    Gert Boeve, voorzitter Horus: 'Beeld is ongenuanceerd'

    Dit is waarom bewindvoerders zich ergeren aan de politieke discussie over hun werk

    25 mei 2024 Beschermingsbewind

    De manier waarop minister Weerwind recent omging met Kamervragen over bewind is door veel bewindvoerders ervaren als 'een klap in het gezicht'. Dat zegt Horus-voorzitter Gert Boeve in een reactie op de gebeurtenissen van de afgelopen week.

  2. Schouten en Weerwind.jpg

    NVVK, Horus en NBBI in brief aan ministers:

    ‘Werk aan draagvlak en commitment om tot ‘bewindvoeringsakkoord’ te komen’

    25 mei 2024 LobbyBeschermingsbewind

    Ontwikkel een gemeenschappelijk gedragen visie op kwaliteit, toezicht en bekostiging van bewindvoering, schrijven we samen met Horus en de NBBI in een brief aan de ministers Weerwind (minister voor Rechtsbescherming) en Schouten (minister voor Armoedebeleid). 

  3. Energiemeters Robert Linder Unsplash.jpg

    Expertgroep: rechtbank zal 'welwillend' reageren

    Vroeg jij een Noodfonds Energie-uitkering aan? Dan mag je een uur werk in rekening brengen

    29 april 2024 Beschermingsbewind

    Een bewindvoerder die een uur extra werk opvoert vanwege het aanvragen van een Noodfonds-uitkering, krijgt dat uur zeer waarschijnlijk toegekend door de rechter. Dat heeft de Expertgroep Curatele, Bewind en Mentorschap besloten.