Overslaan en naar de inhoud gaan

Niet meer naast elkaar werken, maar mét elkaar

Hoorn intensiveerde contact met bewindvoerders

Niet meer naast elkaar werken, maar mét elkaar

2 december 2025

Kortere doorlooptijden, meer vertrouwen en beter zicht op inwoners: dat is de opbrengst van de intensieve samenwerking die de gemeente Hoorn vormgaf met bewindvoerders in de gemeente. Stephanie Roeleveld (Hoorn) en Olaf Knaap (Auxilium Bewind en Financieel advies) vertellen je hoe je dit ook in jouw gemeente kunt bereiken.

Sinds 2022 werken de gemeente Hoorn en lokale bewindvoerders intensiever samen om inwoners sneller en mensgerichter te helpen bij financiële problemen. Twee jaar later blijkt: de samenwerking zorgt voor kortere lijnen, meer onderling vertrouwen en een betere ondersteuning van inwoners. Hoe kwam deze aanpak tot stand en hoe blijft de samenwerking toekomstbestendig?


Stephanie Roeleveld

Aanleiding: groeiend aantal inwoners onder bewind

Voor 2022 was de samenwerking beperkt, vertelt gemeentelijk accountmanager CBM (curatele, bewind en mentorschap) Stephanie Roeleveld. 'Maar het aantal inwoners onder bewind nam toe. We wilden het contact met bewindvoerders ook verbeteren om inwoners beter te kunnen ondersteunen.”
Bewindvoerder Olaf Knaap van Auxilium herkent dat beeld: 'Er was winst te halen in communicatie, snelheid en eenvoud. We wilden allemaal hetzelfde: inwoners goed helpen.' Eerder waren bewindvoerders bang dat de samenwerking vooral een controle-instrument zou worden. Succesvolle casussen hielpen dat wantrouwen weg te nemen.


Olaf Knaap

Start van de samenwerking

'Er waren al informele contacten', vertelt Olaf. 'Die werden versterkt toen de gemeente overlegmomenten organiseerde.' Stephanie: 'We hebben vanaf het begin uitgesproken dat we dit sámen willen doen.'
Een belangrijke stap was de introductie van een gemeentelijke samenwerkingsovereenkomst met bewindvoerders. Bewindvoerders werden hier actief bij betrokken, wat vanaf het begin zorgde voor wederkerigheid en helderheid.

Vertrouwen als basis

Volgens Stephanie draait het in zo'n project om vertrouwen: 'Het helpt dat we gezamenlijke afspraken hebben en werken met een vaste contactpersoon. Het uitvoeren van die afspraken heeft het vertrouwen verder versterkt.' Olaf ervaart dat vertrouwen dagelijks in zijn werk: 'Bij de afdeling Schuldhulpverlening worden cliënten en casussen actief met ons besproken. De processen bij bijzondere bijstand zijn eenvoudiger geworden en toekenningen gelden langer.'

Twee praktijkvoorbeelden
• Een cliënt had bijzondere bijstand nodig voor een zakelijke belastingaangifte. Dankzij korte lijnen tussen schuldhulpverlening en bijzondere bijstand werd de aanvraag snel toegekend, waardoor het schuldhulptraject door kon.
• Bij een verzoek van een inwoner tot onderbewindstelling bij een bewindvoerder waar de gemeente geen samenwerkingsovereenkomst mee heeft, maakte de gemeente gebruik van het Adviesrecht. De gemeente gaf snel een beschikking af zodra de bewindvoerders alle stukken aangeleverd had.

Bijzondere bijstand voor 3 jaar

Voor een cliënt die bijzondere bijstand ontvangt moesten bewindvoerders eerst elk jaar weer bijzondere bijstand aanvragen. Ook als er niets veranderd was in de situatie van de cliënt. Nu wordt die bijzondere bijstand toegekend voor drie jaar. Voor de gemeente leidt het tot minder aanvragen en meer rust in het proces. Ook bewindvoerders scheelt het veel tijd.

Olaf Knaap houdt wel een wens rond dit besluit. 'Deze beleidswijziging vraagt dat wij blijven toetsen of cliënten nog recht hebben. Een jaarlijkse bespreking samen met de gemeente zou helpen.'

Welke afspraken maakte Hoorn met bewindvoerders die ervoor zorgen dat de samenwerking soepel blijft gaan? Stephanie noemt er een aantal:
• Goed bereikbare contactpersonen
• Regelmatig overleg (elk kwartaal)
• Focus op oplossingen
• Ruimte om knelpunten bespreekbaar te maken
Vanuit de gemeente geldt verder:
• Afstemming bij beleidswijzigingen of wisseling van wethouders
• Continu contact blijven houden

Er blijven vanzelfsprekend verbeterpunten over. Olaf Knaap zou bijvoorbeeld willen dat de Hoornse wethouder Armoede zichtbaarder is in de gemeente. En Stephanie Roeleveld wil het Adviesrecht anders invullen. 'We zijn op dit moment met adviesrecht gestopt vanwege te weinig meerwaarde', zegt Stephanie. 'Voor 2026 staat een nieuwe ontwikkelslag gepland.'

Effect voor inwoners: snelheid & inzicht

De grootste winst voor Hoorn is dat zij snellere doorlooptijden realiseert in de schuldhulp, en beter zicht heeft op inwoners in bewind. Hoorn werkt nu met de module Bewind van Plinkr als uitstroomtraject. Daardoor is er direct contact met de gemeente en komen inwoners beter in beeld. In het beleidsplan ‘Rondkomen’ zette de gemeente in op begeleiding door het hele traject heen, en op samenwerking met vrijwilligers.
Ook bewindvoerders merken het verschil. 'Door korte lijnen met de gemeente en de Kredietbank werd een cliënt binnen een jaar schuldenvrij', zegt Olaf Knaap. 'Trajecten zoals deze zijn nu veel realistischer.'

Geleerde lessen

'We overleggen, spreken elkaar aan en doen er vervolgens echt iets mee. Dat maakt alles eenvoudiger', zegt Olaf. Volgens Stephanie is het eenvoudig: 'Beide partijen willen hetzelfde. Met korte lijnen groeit het vertrouwen vanzelf.' Olaf: “Ga samen aan tafel, bespreek knelpunten en verbeter de processen.' Stephanie: “Doe het samen en houd de administratieve last zo laag mogelijk.'

Wat vindt de NVVK?

'De samenwerking in Hoorn laat zien hoe gezamenlijke afspraken, korte lijnen en wederzijds vertrouwen leiden tot snellere en betere ondersteuning van inwoners', zegt NVVK-beleidsadviseur Judith van Geffen. 'Wat begon als een administratieve verbetering groeide uit tot een sterk partnerschap dat inwoners perspectief biedt. Deze aanpak sluit direct aan bij onze NVVK Belofte: maak aanmelding makkelijk, bied vertrouwen en duidelijkheid, help iedereen die hulp nodig heeft, los schulden op en werk aan een stabiele financiële toekomst.'

Meer lezen & kijken