Overslaan en naar de inhoud gaan

“Wij kijken naar de tachtig procent waar het gewoon goed gaat”

Hoe gebruikt Alpen aan den Rijn de Kennisgeving?

“Wij kijken naar de tachtig procent waar het gewoon goed gaat”

24 november 2025

Een hecht team, duidelijke afspraken en een gezonde houding tegenover verandering zijn volgens financieel hulpverlener Daniëlle van ’t Hof en kwaliteitsmedewerker Asmae Jazouli de redenen dat het gebruik van de Kennisgeving in Alphen aan den Rijn goed van de grond komt. “Wij zijn een team dat zegt: we gaan het gewoon doen.”

“De Kennisgeving bestaat al even maar tot voor kort gebruikten veel gemeenten deze nog niet”, zegt Asmae, die samen met financieel hulpverlener Daniëlle een uurtje is gaan zitten voor het gesprek over de Kennisgeving. Asmae werkt inmiddels meer dan vijftien jaar in de schuldhulpverlening en is ook werkzaam bij het NVVK Serviceteam, met als speerpunt schuldenrust. “Er is afgelopen jaren in de schuldhulpverlening sprake van grote wijzigingen. Er wijzigt veel in ons werkveld en dan kan een nieuwe aanpassing in de werkaanpak, wat de Kennisgeving is, gewoon too much zijn.”

Positieve dynamiek 

“Verandering roept soms vragen op bij gemeenten,” vervolgt Asmae. “Maar dat zie ik hier niet terug bij het Team Geldzaken. Wat dit team kenmerkt, is dat het uitdagingen niet uit de weg gaat en dat vind ik knap.” Daniëlle vult aan: “We zijn het type team dat bij iets nieuws zegt: ‘Knop om, we gaan het gewoon doen.’ Dat hebben we dus ook gedaan bij de Kennisgeving.” 

Hoe komt dit? 

“Wat volgens mij het verschil maakt, is de positieve dynamiek in ons team”, reageert Daniëlle. “Iedereen denkt mee en let goed op elkaar, leidinggevenden voelen niet als leidinggevenden en houden de balans in de gaten. Als iemand even te vol zit, wordt er direct geschakeld, dat zorgt voor vertrouwen. Dat zie je dus terug in hoe we werken, wij zijn niet van het moeilijk doen. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar we focussen niet op die twintig procent waar het lastig is. Wij kijken naar de tachtig procent waar het gewoon goed gaat.”

Plan geschreven 

Eind vorig jaar deed het schuldhulpteam van Alpen aan den Rijn mee met de NVVK Expeditie ‘Slim Schuldregelen’ en koos ervoor zich te verdiepen in de Kennisgeving omdat die nog niet in hun werkproces was opgenomen. Tot 1 januari 2024 besteedde de gemeente Alphen een groot deel van hun schuldhulpuitvoering uit aan een commerciële partij. Asmae: “2024 was dus best een pittig jaar voor het team, waarin er veel veranderde en er veel werk bij kwam.” 

Daniëlle: “We verstuurden alleen de huur-, energie- en watermeldingen als deze op de schuldenlijst stonden en er sprake was van dreigende zaken zoals afsluiting. Tijdens de Expeditie onderzochten we wat de Kennisgeving voor ons kon betekenen en schreven een plan dat we aan onze leidinggevenden presenteerden. Sinds 1 maart van dit jaar is de Kennisgeving standaard opgenomen in onze workflow.” 

Directe schuldenrust met de Landelijke Pauzeknop

De Landelijke Pauzeknop zorgt ervoor dat schuldeisers aan het begin van het schuldhulptraject tijdelijk stoppen met incasseren. Dit geeft hulpvragers direct rust, ruimte en vertrouwen om te werken aan een schuldenvrije toekomst. 

Op dit moment werkt de Pauzeknop uitsluitend via de Kennisgeving, waarmee schuldeisers gevraagd worden om tijdelijk geen verdere incassomaatregelen te nemen. Vanaf 2027 kunnen hulpvragers zelf ook om pauze vragen. Daarmee melden ze zich tegelijkertijd aan voor schuldhulp. Het pauzeverzoek komt bij de financiële hulpverlener, die vervolgens de Kennisgeving verstuurt naar de schuldeisers. 

Inrichting Allegro

Alphen aan den Rijn werkt met het softwaresysteem Allegro en Daniëlle is zogeheten ‘super user’ van Allegro, vertelt ze. “Ik heb het hele aanbestedingsproces en de inrichting van Allegro meegemaakt. Daardoor kijk ik altijd naar hoe we dingen slimmer kunnen inrichten en zo het werk efficiënter maken. Ook heb ik contact met de leverancier via functioneel beheer en deel vanuit die rol mijn expertise en ervaringen in de kopgroep van de NVVK. We willen dat Allegro ook qua inzet van de Kennisgeving goed ingericht wordt, want ik merk in de praktijk dat het veel extra werk geeft als je alles handmatig moet doen.” 

Wanneer in Alphen aan den Rijn een schuldregeling wordt toegekend, verschijnt automatisch de taak om de kennisgeving te versturen op de takenlijst van de financieel hulpverlener. Daniëlle: “Zo vergeten we het niet. We hebben werkinstructies geschreven en de standaard brieven van de NVVK aangepast aan onze werkwijze, we noemen dat ‘een Alphen-sausje eroverheen doen’, zodat de documenten en instructies beter aansluiten op onze eigen werkwijze en technische systeem.’

Wanneer versturen jullie de Kennisgeving? 

“De regel bij ons is dat we standaard een Kennisgeving versturen zodra we inschatten dat de situatie van iemand relatief stabiel is”, zegt Asmae. “Dat betekent dat we verwachten dat we binnen zes tot negen maanden een schuldregeling kunnen treffen. In minder dan tien procent van de gevallen slaan we de Kennisgeving over of passen we die aan. Dat doen we alleen als we zien dat het traject meer tijd gaat kosten, dan heeft een incassopauze minder zin omdat we waarschijnlijk niet binnen maximaal negen maanden een schuldregeling rond krijgen.” 

Hoe is de samenwerking met schuldeisers rondom de Kennisgeving, die ze dus sinds dit voorjaar vrijwel altijd van jullie krijgen? 

“We zijn er niet ontevreden over, maar natuurlijk verloopt het nog niet vlekkeloos”, reageert Daniëlle. “Sommige schuldeisers denken dat het om een saldo-opgave gaat, daardoor schatten ze de situatie verkeerd in en zijn ze later moeilijker te overtuigen om mee te werken aan de regeling. Het gevolg voor ons is dan extra werk omdat we opnieuw contact moeten opnemen en uitleg moeten geven over de stand van zaken.” 

Volgens Asmae is dit niet zo vreemd. “We zitten nog midden in een overgangsfase waarbij lang niet alle schuldeisers al goed bekend zijn met de landelijke aanpak om de Kennisgeving in te zetten. Daarom is het belangrijk om schuldeisers al bij het versturen van de Kennisgeving goed te informeren en dit te blijven doen als ze vragen hebben. Het is even doorbijten, zeg ik altijd. Maar als straks alle gemeenten deze werkwijze toepassen, raken schuldeisers eraan gewend en zal er steeds meer duidelijkheid bestaan over werkwijze maar vooral het belang van de Kennisgeving.”

Serie 'Even pauze, groot effect'

Dit artikel maakt deel uit van een serie waarin 9 gemeenten* die sinds kort of al langer werken met de Kennisgeving ons meenemen waarom en hoe zij dat doen. Zij vertellen in ‘Even pauze, groot effect’ verhalen over het werken met de Kennisgeving, wat dit oplevert en waar ze tegenaan lopen.

De Kennisgeving is onderdeel van de Landelijke pauzeknop. De inzet van het project Landelijke Pauzeknop is dat eind 2026 alle gemeenten in Nederland de kennisgeving met het pauzeverzoek gebruiken, zodat daarna ook hulpvragers zelf de pauzeknop kunnen indrukken. Hiervoor zijn formats, instructies en voorbeeldbrieven beschikbaar. Kijk op pauzeknop.nl wat er al beschikbaar is, de komende tijd voegen we telkens materialen toe. Voor directe hulp bij de implementatie kunnen gemeenten ook terecht bij het Serviceteam van de NVVK

  • Alphen aan de Rijn, Amsterdam, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven, Kredietbank Limburg, Lekstroom, Tiel en Gouda.