Overslaan en naar de inhoud gaan

Warm doorverwijzen

Tijdens hun sociale incasso komen schuldeisers klanten tegen die financiële hulp van de gemeente nodig hebben. Met instemming van de klant, verwijst de schuldeisers zijn klant ‘warm door’ naar de gemeente. Op deze manier zorgt Warm doorverwijzen ervoor dat hulpvragers niet uit beeld raken en tijdig de juiste ondersteuning krijgen.

Meer over Warm doorverwijzen

Warm doorverwijzen is nog in ontwikkeling, maar heeft de potentie om een belangrijk instrument te worden in het creëren van schuldenrust. Schuldeisers hebben steeds vaker direct contact met hun klanten en signaleren zo sneller wanneer financiële hulp nodig en gewenst is.

Momenteel loopt er een pilot waarin twee waterbedrijven hun klanten warm kunnen doorverwijzen naar de gemeenten. De eerste resultaten laten zien dat korte lijnen tussen schuldeisers en gemeenten essentieel zijn voor succes.

Met deze pilot beoogt de NVVK een landelijk dekkend netwerk op te zetten waarin schuldeisers en schuldhulpverleners effectief samenwerken om betalingsachterstanden vroegtijdig aan te pakken en problematische schulden te voorkomen.

Meer weten?

Nieuws over Schuldenrust

  1. banner-schuldenknooppunt.png

    Eerder schuldenrust door komst Schuldenknooppunt

    29 januari 2021

    Het Schuldenknooppunt is officieel van start gegaan. Via één centraal knooppunt kunnen schuldhulpverleners en schuldeisers vanaf nu digitaal communiceren. Snel, betrouwbaar, veilig en uniform. Mensen met financiële problemen worden zo sneller, beter en efficiënter geholpen bij het regelen van hun schulden.

  2. 20200609 Schouders Eronder 5 in 1 plaatje.png

    Coronacrisis onderstreept belang breed schuldenoffensief

    9 juni 2020

    Een toenemend aantal huishoudens kampt met schulden. Dit probleem wordt vanwege de coronacrisis alleen maar erger. De Landelijke Cliëntenraad, NVVK, Sociaal Werk Nederland, Divosa en VNG pleiten voor een agenda met 5 punten om schulden terug te dringen.