Overslaan en naar de inhoud gaan

Warm doorverwijzen

Tijdens hun sociale incasso komen schuldeisers klanten tegen die financiële hulp van de gemeente nodig hebben. Met instemming van de klant, verwijst de schuldeisers zijn klant ‘warm door’ naar de gemeente. Op deze manier zorgt Warm doorverwijzen ervoor dat hulpvragers niet uit beeld raken en tijdig de juiste ondersteuning krijgen.

Meer over Warm doorverwijzen

Warm doorverwijzen is nog in ontwikkeling, maar heeft de potentie om een belangrijk instrument te worden in het creëren van schuldenrust. Schuldeisers hebben steeds vaker direct contact met hun klanten en signaleren zo sneller wanneer financiële hulp nodig en gewenst is.

Momenteel loopt er een pilot waarin twee waterbedrijven hun klanten warm kunnen doorverwijzen naar de gemeenten. De eerste resultaten laten zien dat korte lijnen tussen schuldeisers en gemeenten essentieel zijn voor succes.

Met deze pilot beoogt de NVVK een landelijk dekkend netwerk op te zetten waarin schuldeisers en schuldhulpverleners effectief samenwerken om betalingsachterstanden vroegtijdig aan te pakken en problematische schulden te voorkomen.

Meer weten?

Nieuws over Schuldenrust

  1. Asmae.png

    'Schuldenrust is meer dan een pauze: het is een kans om opnieuw te beginnen'

    Ontmoet Asmae Jazouli van het NVVK Serviceteam

    10 juli 2025

    Met meer dan vijftien jaar ervaring in de wereld van schuldhulpverlening kent Asmae Jazouli het speelveld als haar broekzak. Sinds 2024 versterkt ze het NVVK Serviceteam, waar ze dagelijks professionals bijstaat met vragen over schuldenrust, VISH en de kennisgeving. 

  2. Vraagteken Unsplash Secci2.jpg

    Welke ondersteuning heb jij nodig?

    Vul de vragenlijst over de Kennisgeving in!

    24 juni 2025

    De Kennisgeving is een effectief en eenvoudig instrument om bij een hulpvrager snel schuldenrust te creëren. Met de Kennisgeving informeer je schuldeisers dat hun klant toegelaten is tot een schuldhulptraject én je verzoekt ze om een incassopauze.

  3. Stopborden.png

    Jolanda Hemmes van CJIB over het gebruik van de Kennisgeving:

    ‘De Kennisgeving geeft de hulpvrager rust, dat is toch waar we het met elkaar voor doen?’

    23 juni 2025

    Het gebruik van de Kennisgeving is voor het CJIB inmiddels al jaren niet meer dan normaal. Het is zelfs een essentieel middel om schuldenrust te creëren, volgens accountmanager Schuldregelen bij het CJIB Jolanda Hemmes. ‘Juist daarom zouden ook veel meer gemeenten de Kennisgeving moeten inzetten.’