Overslaan en naar de inhoud gaan

Warm doorverwijzen

Tijdens hun sociale incasso komen schuldeisers klanten tegen die financiële hulp van de gemeente nodig hebben. Met instemming van de klant, verwijst de schuldeisers zijn klant ‘warm door’ naar de gemeente. Op deze manier zorgt Warm doorverwijzen ervoor dat hulpvragers niet uit beeld raken en tijdig de juiste ondersteuning krijgen.

Meer over Warm doorverwijzen

Warm doorverwijzen is nog in ontwikkeling, maar heeft de potentie om een belangrijk instrument te worden in het creëren van schuldenrust. Schuldeisers hebben steeds vaker direct contact met hun klanten en signaleren zo sneller wanneer financiële hulp nodig en gewenst is.

Momenteel loopt er een pilot waarin twee waterbedrijven hun klanten warm kunnen doorverwijzen naar de gemeenten. De eerste resultaten laten zien dat korte lijnen tussen schuldeisers en gemeenten essentieel zijn voor succes.

Met deze pilot beoogt de NVVK een landelijk dekkend netwerk op te zetten waarin schuldeisers en schuldhulpverleners effectief samenwerken om betalingsachterstanden vroegtijdig aan te pakken en problematische schulden te voorkomen.

Meer weten?

Nieuws over Schuldenrust

  1. QRcode schuldeisers JPG.jpg

    Handig: QR-code naar webpagina voor schuldeisers

    Informeer schuldeisers actief over de Kennisgeving

    26 mei 2025

    Ga je de Kennisgeving actiever inzetten om snel schuldenrust te creëren, dan is het slim om schuldeisers daarover vooraf te informeren, of uitleg te geven in een brief bij de Kennisgeving zelf.

  2. Webcollege.jpg

    Praktisch webcollege voor NVVK-leden

    Hoe stel je een effectief schuldvoorstel en dwangakkoord op?

    12 mei 2025

    Je hoopt natuurlijk dat het jou niet overkomt maar het gebeurt regelmatig: schuldeisers die een schuldvoorstel afwijzen, of de rechter die een dwangakkoord afwijst. Hoe kun je dat voorkomen? In dit webcollege leggen Milton Madja (Geldplein Rotterdam) en Pauline de Wit (Bureau Wsnp) stap-voor-stap uit hoe je een sterk dossier opbouwt en afwijzing kunt voorkomen. 

  3. Logo gemeente Gouda.png

    'Even pauze, groot effect'

    'De Kennisgeving is relatief makkelijk in te passen in je werkwijze'

    9 mei 2025

    Eigenlijk had hij geen tijd voor nog een werkgroep, vertelt kwaliteitsmedewerker Thijs van der Molen van de gemeente Gouda. Toch nam hij dit voorjaar zitting in de kopgroep van gemeenten die, ondersteund door de NVVK en VNG, komende maanden structureel de incassopauze gaan implementeren. ‘We hebben als gemeenten elkaars ervaringen nodig om deze verandering door te voeren, en daar draagt de inzet van deze werkgroep aan bij.’