Overslaan en naar de inhoud gaan

Warm doorverwijzen

Tijdens hun sociale incasso komen schuldeisers klanten tegen die financiële hulp van de gemeente nodig hebben. Met instemming van de klant, verwijst de schuldeisers zijn klant ‘warm door’ naar de gemeente. Op deze manier zorgt Warm doorverwijzen ervoor dat hulpvragers niet uit beeld raken en tijdig de juiste ondersteuning krijgen.

Meer over Warm doorverwijzen

Warm doorverwijzen is nog in ontwikkeling, maar heeft de potentie om een belangrijk instrument te worden in het creëren van schuldenrust. Schuldeisers hebben steeds vaker direct contact met hun klanten en signaleren zo sneller wanneer financiële hulp nodig en gewenst is.

Momenteel loopt er een pilot waarin twee waterbedrijven hun klanten warm kunnen doorverwijzen naar de gemeenten. De eerste resultaten laten zien dat korte lijnen tussen schuldeisers en gemeenten essentieel zijn voor succes.

Met deze pilot beoogt de NVVK een landelijk dekkend netwerk op te zetten waarin schuldeisers en schuldhulpverleners effectief samenwerken om betalingsachterstanden vroegtijdig aan te pakken en problematische schulden te voorkomen.

Meer weten?

Nieuws over Schuldenrust

  1. Pauzeknop-beeldmerk 750x500px

    Martine Epping over de Haagse inzet van de Kennisgeving:

    ‘We willen dat schuldeisers begrijpen waarom een incassopauze goed is’

    15 september 2025

    De Kennisgeving werkt het beste als je de relatie met de schuldeisers echt onderhoudt en daar als financieel hulpverlener in investeert, volgens Martine Epping, domeinadviseur Financiële Hulpverlening bij de gemeente Den Haag. ‘Als het echt spoed is of crisis, dan zien we dat bellen met schuldeisers het beste werkt, dus gewoon even de telefoon pakken.’

  2. stopbord-will-porada-ZaGcU6BxJEc-unsplash.jpg

    Sneller financiële rust voor hulpvragers

    Blijf niet achter en zet als lid van de NVVK de Kennisgeving ook in

    25 augustus 2025

    Afgelopen maanden steeg het aantal leden van de NVVK dat de Kennisgeving gebruikt van 60 naar 140 unieke gemeenten. Dat is een mooie ontwikkeling. Blijf niet achter, is onze oproep aan gemeenten die de Kennisgeving nog níet gebruiken.

  3. Asmae.png

    'Schuldenrust is meer dan een pauze: het is een kans om opnieuw te beginnen'

    Ontmoet Asmae Jazouli van het NVVK Serviceteam

    10 juli 2025

    Met meer dan vijftien jaar ervaring in de wereld van schuldhulpverlening kent Asmae Jazouli het speelveld als haar broekzak. Sinds 2024 versterkt ze het NVVK Serviceteam, waar ze dagelijks professionals bijstaat met vragen over schuldenrust, VISH en de kennisgeving.