Woningcorporaties zijn een veel voorkomende schuldeiser en staan volgens de jaarcijfers van de NVVK in de top 10 van meest voorkomende schuldeisers. Voor mensen met problematische schulden is het Aedes convenant en de daarin gemaakte afspraken voor versnelling daarom een belangrijke stap vooruit.
Het modelconvenant wordt gesloten tussen de woningcorporatie en de NVVK. Deze afspraken zijn bindend voor alle NVVK-leden. Indien schuldhulpverlening in de voor jullie relevante gemeente(n) uitgevoerd wordt door NVVK-leden dan is aansluiten zinvol. NVVK-leden voeren ruim 90% van alle minnelijke schuldhulpverlening in Nederland uit.
Ja. Bestaande overeenkomsten tussen woningcorporatie en NVVK-lid over de fase van minnelijke schuldhulpverlening veranderen in basis niet door het aangaan van dit convenant met de (leden van de) NVVK. Ook blijft het mogelijk om lokaal aanvullende afspraken te maken met één of meer NVVK-leden, zolang deze afspraken in lijn zijn met de doelstelling van dit convenant: het faciliteren aan het schuldregeltraject.
Aanmelden doe je door bijgaand webformulier in te vullen. De opgegeven ondertekenaar wordt dan binnen een week uitgenodigd voor ondertekening van de overeenkomst op naam van de opgegeven woningcorporatie via een ondertekenportaal (bij sommige woningcorporaties al bekend als het NVVK Signingportaal).
Hoewel het gebruik van het Schuldenknooppunt (SKP) of Collectief Schuldregelen (CS) wel als primaire en secundaire voorkeur voor gegevensuitwisseling genoemd wordt in het modelconvenant, kun je ook op het convenant aansluiten als je hier geen gebruik van maakt. Aansluiten op het SKP heeft vooralsnog alleen zin als de gemeente waarin je woningen verhuurt ook aangesloten is. Nieuw aansluiten op CS is niet langer mogelijk.
Het convenant brengt drie belangrijke nieuwe elementen die gaan zorgen voor versnelling en vereenvoudiging van het proces: schuldenrust vanaf ontvangst Kennisgeving, reactietermijnen en het bij voorbaat akkoord gaan met de schuldregeling.
Kennisgeving in de stabilisatiefase Wanneer een woningcorporatie bericht krijgt van een NVVK-lid dat een huurder is toegelaten tot de schuldhulverlening schort deze zijn incassomaatregelen op. Hiervoor zijn termijnen voor schuldenrust afgesproken van maximaal 8 maanden tijdens de stabilisatiefase (na ontvangst kennisgeving) en eveneens maximaal 8 maanden tijdens het schuldregelen (vanaf ontvangst saldoverzoek).
Nieuw is de Kennisgeving: het bericht dat een schuldhulpverlener stuurt wanneer er een stabilisatieperiode nodig is. Let op: met de kennisgeving wordt nog geen saldo opgevraagd. Dat gebeurt pas met het officiële saldoverzoek.
Reactietermijnen In het convenant worden reactietermijnen afgesproken voor zowel schuldeisers als schuldhulpverleners. Afgesproken wordt o.a. dat een woningcorporatie zo snel mogelijk, doch uiterlijk binnen 15 werkdagen reageert op het saldoverzoek en zonodig op het voorstel.
Bij voorbaat akkoord met de schuldregeling In een convenant spreken we af dat een woningcorporatie in principe bij voorbaat akkoord gaat met een aanbod voor een schuldregeling. De schuldhulpverlener stuurt in dat geval alleen de definitieve regeling op. Dit bespaart zowel de woningcorporatie als de schuldhulpverlener werk. Indien de woningcorporatie een belemmering opgeeft bij het saldoverzoek, dan volgt wel een voorstel ter beoordeling.
Indien een vordering is uitbesteed aan een deurwaarder wordt in principe de uitvoering van het gerechtelijke incassotraject opgeschort bij ontvangst kennisgeving (en/of bij ontvangst saldo-verzoek). In uitzonderlijke gevallen kan hier in onderling overleg vanaf geweken worden, bijvoorbeeld bij meerdere beslagleggers.
Vanaf het eerste gesprek wijst de NVVK-schuldhulpverlener de hulpvrager erop dat opkomende betalingsverplichtingen voldaan moeten worden. Zeker in geval van vaste lasten zoals de huur, is dit randvoorwaardelijk voor een snelle stabilisatie. Vanaf het moment dat de hulpvrager de beschikking tot schuldhulpverlening accepteert, zet de NVVK-schuldhulpverlener zich in om nieuwe schulden te voorkomen en wordt waar mogelijk de huur – desnoods met terugwerkende kracht – betaald. Als betaling onverhoopt niet mogelijk blijkt, dan treedt de NVVK-schuldhulpverlener hierover in contact met de woningcorporatie.
In het convenant wordt afgesproken dat de woningcorporatie in de reactie op het verzoek saldo-opgave direct aangeeft of deze standaard akkoord kan gaan met een voorstel. Dat betekent dat de woningcorporatie geen voorstel ter beoordeling meer ontvangt, maar – bij positief resultaat in het gehele dossier – direct bericht krijgt over de definitieve uitkomst met alle relevante informatie zoals gedefinieerd in het convenant.
Een belemmering voor een bij voorbaat akkoord kan bijvoorbeeld ontstaan door fraude en/of overlast door de huurder, of eerdere pogingen tot een minnelijke schuldregeling die op niets uitgelopen zijn. Ook nieuwe schulden ná het saldo-verzoek kunnen reden zijn om (alsnog) een belemmering op te geven en een bij voorbaat akkoord in te trekken.
Er is geen sluitende lijst van mogelijke belemmeringen te geven: de woningcorporatie behoudt altijd het recht om in specifieke gevallen een belemmering op te geven bij de saldo-opgave, zodat een voorstel inhoudelijk beoordeeld en/of afgewezen kan worden.
Cookies op deze website
Deze website maakt gebruik van cookies om goed te functioneren. Als je wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kan je jouw cookie-instellingen wijzigen. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.