Vragen om heroverweging is zinloos bij ‘verwijtbaar gedrag’
Voorkom onnodig werk bij weigering verzekeraar
Help jij als schuldhulpverlener weleens iemand die vanwege verwijtbaar gedrag geld moet betalen aan zijn verzekeraar? En weigerde de verzekeraar in te stemmen met een schuldregeling? Doe dan geen nieuwe poging. Dat is zinloos.
Een vordering van een verzekeraar vanwege verwijtbaar gedrag (rijden onder invloed, opzet, fraude of nalatigheid) heet officieel een ‘regresvordering’. Bij zo’n vordering zullen verzekeraars –anders dan bij premievorderingen- kritischer kijken naar de aard en herkomst van de schuld.
Stop na afwijzing
Tijdens ons jaarlijkse evaluatieoverleg met het Verbond van Verzekeraars kwam dit onderwerp ter sprake. In gevallen van verwijtbaar gedrag is er een grote kans dat een voorstel tegen finale kwijting (door de verzekeraar) wordt afgewezen. In de praktijk leidt het ontvangen van de afwijzing regelmatig tot herhaalde verzoeken om een heroverweging. Dat is voor alle partijen belastend, zonder dat het iets oplevert. De reden van weigering wordt immers niet anders.
‘Heroverweging zinloos’
Het NVVK-convenant met verzekeraars biedt al ruimte voor verzekeraars om een belemmering op te voeren, gevolgd door een gemotiveerde afwijzing van een voorstel. Toch blijkt dat afwijzingen niet altijd leiden tot duidelijkheid over het vervolg. Om die duidelijkheid wel te geven stelden we verzekeraars voor om bij regresvorderingen waarbij geen minnelijk akkoord mogelijk is, expliciet te vermelden dat een heroverweging zinloos is. Zo voorkomen we dat schuldhulpverleners onnodig tijd en energie steken in een traject dat uiteindelijk via de rechter moet worden voortgezet.
Wat betekent dit voor jou?
Loop jij tegen een afwijzing aan van een schuldregeling waarin een regresvordering zit? Wees dan terughoudend met het opnieuw insturen van een verzoek om heroverweging. Een duidelijke afwijzing van je voorstel, met motivering van de verzekeraar, is voldoende om het hulptraject via een dwangakkoord en/of aanvraag WSNP – te vervolgen bij de rechter. Dit draagt bij aan een efficiëntere afhandeling en voorkomt frustratie bij alle betrokkenen.
Heb je vragen over hoe hiermee om te gaan in jouw organisatie of met jouw rechtbank? Neem dan contact op met de NVVK.