Martine Epping over de Haagse inzet van de Kennisgeving:
‘We willen dat schuldeisers begrijpen waarom een incassopauze goed is’
De Kennisgeving werkt het beste als je de relatie met de schuldeisers echt onderhoudt en daar als financieel hulpverlener in investeert, volgens Martine Epping, domeinadviseur Financiële Hulpverlening bij de gemeente Den Haag. ‘Als het echt spoed is of crisis, dan zien we dat bellen met schuldeisers het beste werkt, dus gewoon even de telefoon pakken.’
In Den Haag werkte men al vóór de komst van de Kennisgeving met een zogeheten ‘vooraankondiging’ aan schuldeisers, vertelt Martine die ruim tien jaar werkt in de financiële hulpverlening in Den Haag. “Op het moment dat iemand een financiële hulpvraag had en een beroep deed op onze dienstverlening, stuurden we zo’n vooraankondiging. We zagen dat dit de stress bij de inwoner verminderde. We gebruiken de vooraankondiging trouwens nog steeds, naast de Kennisgeving. Daarmee geven we aan schuldeisers door dat iemand die een betalingsachterstand heeft of een grotere rekening niet gelijk kan betalen, bij ons in beeld is. Bij vragen kunnen ze zich direct tot ons richten.’
Martine Epping, domeinadviseur Financiële Hulpverlening bij de gemeente Den Haag
Hoge jaarnota
De vooraankondigingen worden vooral gebruik bij de ‘Helpdesk Geldzaken’ die in Den Haag te vinden zijn, onder andere in buurtkamers in staddelen als Transvaal, Schilderswijk, Moerwijk en Laakkwartier, op stadsdeelkantoren en bij het servicepunt op het Stadhuis. Martine: “Deze helpdesks zitten op zo’n vijftig locaties en spelen in Den Haag een belangrijke rol bij het vroegtijdig signaleren en voorkomen van schulden. Er kan bijvoorbeeld iemand komen met een hoge jaarnota van de energiekosten waarbij het vermoeden bestaat dat er problemen aankomen. Met toestemming van de bewoner kunnen we dan een vooraankondiging sturen.”
Wanneer gebruiken jullie in Den Haag de Kennisgeving in plaats van de vooraankondiging?
“Als de schulden problematisch zijn, en dat kan ook blijken nadat er eerst een vooraankondiging is gestuurd, start een formeel schuldhulptraject en gebruiken we de Kennisgeving zoals die ook bedoeld is. Dus om bij de start van de stabilisatieperiode schuldenrust te kunnen creëren.”
Relatieonderhoud met schuldeisers
In de gemeente Den Haag is het inzetten van de Kennisgeving al jaren goed ingeregeld, vertelt Martine. ‘Het versturen van een Kennisgeving aan schuldeisers is volledig geïntegreerd in onze aanpak, onze consulenten weten hoe het werkt en waarom. We ontvangen ook regelmatig andere gemeenten om te laten zien hoe wij de financiële hulpverlening in Den Haag aanpakken, inclusief de inzet van de Kennisgeving.’
Wat volgens Martine 'het geheim’ is van een effectieve inzet van de Kennisgeving is relatieonderhoud met de schuldeisers. “Dat contact met schuldeisers moet je voortdurend warmhouden, daar investeren we heel bewust in. We willen dat zij begrijpen waarom een incassopauze goed is, niet alleen voor de inwoner die hulp vraagt maar ook voor hen. Daarvoor is vertrouwen nodig en een goede samenwerking.”
Hoe houden jullie de relatie met schuldeisers warm?
“Wij hebben een senior accountmanager aangesteld die het contact met de schuldeisers actief onderhoudt, bijvoorbeeld het gesprek met hen aangaat om afspraken te maken. Dat vraagt om loyaliteit van beide kanten, waarbij afspraken worden nagekomen. Want wij verwachten iets van de schuldeiser om zich aan de afspraken te houden, maar dan kan de schuldeiser ook iets van ons verwachten. Als het echt spoed is of crisis, dan zien we dat bellen met schuldeisers het beste werkt, dus gewoon even de telefoon pakken. Deze proactieve benadering en het persoonlijke contact zorgen ervoor dat schuldeisers de achtergrond en het doel van de Kennisgeving begrijpen en eerder geneigd zijn om mee te werken aan een incassopauze, waar de hulpvrager dan weer bij gebaat is.”
Wat levert deze goede samenwerking met schuldeisers concreet op, wat zie jij daarvan?
‘Schuldeisers stellen zich duidelijk anders op dan een paar jaar geleden, veel coöperatiever, met meer begrip voor de hulpvrager. Een mooi voorbeeld is wat het CJIB vorig jaar deed toen er in Den Haag een enorme explosie was op het Tarwekamp. Het CJIB heeft toen gelijk voor iedere inwoner uit dat postcodegebied de vorderingen bevroren, zonder dat ze wisten of het iemand was die wel of niet in dat gebouw woonde. Ze gaven bij ons aan op een seintje te wachten voor overleg om te kijken hoe er verder gehandeld gaat worden.”
De Kennisgeving is een belangrijk middel, concludeert Martine. “Maar het contact eromheen is bepalend voor het resultaat, net als vertrouwen en samenwerking.”
Serie 'Even pauze, groot effect'
Dit is het derde artikel in een serie waarin 9 gemeenten* die sinds kort of al langer werken met de Kennisgeving ons meenemen waarom en hoe zij dat doen. Zij vertellen in ‘Even pauze, groot effect’ verhalen waaruit blijkt dat inzetten van de Kennisgeving inwoners direct helpt, terugval kan voorkomen en goede samenwerking met schuldeisers stimuleert. Naast directe schuldenrust voor hulpvragers, versnelt de Kennisgeving het regelen van schulden en voorkomt oninbare (juridische) incassokosten.
De Kennisgeving is cruciaal onderdeel van de Landelijke pauzeknop, één van de elementen van de Basisdienstverlening. Het is de bedoeling dat eind 2026 alle gemeenten in Nederland de kennisgeving met het pauzeverzoek gebruiken. Hiervoor zijn formats, instructies en voorbeeldbrieven beschikbaar. Kijk op de speciale webpagina wat er al beschikbaar is, de komende tijd voegen we regelmatig materialen toe. Voor directe hulp bij de implementatie kunnen gemeenten ook terecht bij het Serviceteam van de NVVK.
Lees ook de andere afleveringen in deze serie over de ervaringen met Kennisgeving:
Jolanda Hemmes van het CJIB en Michelle Feron van Kredietbank Limburg
Thijs van der Molen van de Gemeente Gouda
* Alphen aan de Rijn, Amsterdam, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven, Kredietbank Limburg, Lekstroom, Tiel en Gouda.