Overslaan en naar de inhoud gaan

Programma van Waarom mensen doen wat ze doen en hoe we dat een beetje kunnen bijsturen

  • Online Collegecyclus NVVK

Waarom mensen doen wat ze doen en hoe we dat een beetje kunnen bijsturen

Programma van College 2

Op dinsdag 5 oktober:
16:00 - 18:15 College 2. Waarom mensen doen wat ze doen en hoe we dat een beetje kunnen bijsturen
  1. Van 16:00 tot 18:15

    College 2. Waarom mensen doen wat ze doen en hoe we dat een beetje kunnen bijsturen

    Welke gedragsinzichten hebben de psychologie en gedragseconomie ons de afgelopen jaren opgeleverd? En hoe kunnen we deze inzichten toepassen bij schuldenproblematiek? In dit college gaan we in op hoe mensen (financiële) keuzes maken en hoe deze keuzes beïnvloed (kunnen) worden door aspecten van een persoon en haar of zijn omgeving. Ook behandelen we hoe emotionele factoren, zoals stress en schaamte, ‘gezond’ financieel gedrag in de weg staan en wat hier mogelijk aan te doen is. 

    Wilco van Dijk, Hoogleraar Psychologie en Directeur Kenniscentrum Psychologie en Economisch Gedrag Ruth Gonschorrek, Senior onderzoeker en adviseur Kenniscentrum Psychologie en Economisch Gedrag 

    Wilco van Dijk studeerde Sociale Psychologie aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde aan dezelfde universiteit in 1999. Momenteel is hoogleraar Psychologie aan de Universiteit Leiden en geeft hij leiding aan het Leidse Kenniscentrum Psychologie en Economisch Gedrag. In zijn onderzoek richt hij zich op de combinatie van fundamenteel en toegepast onderzoek. Hij doet experimenteel laboratoriumonderzoek om meer te leren over de onderliggende processen van menselijk gedrag. En hij ontwikkelt en test ook gedragsinvententies die als doel hebben de financiële redzaamheid van mensen te verhogen. 

    Ruth Gonschorrek studeerde Sociale Psychologie aan de Universiteit van Amsterdam. Na haar afstuderen werkte ze als gedragsdeskundige bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en bij de Britse Competition and Markets Authority (CMA). In die functies deed zij onderzoek naar het gedrag van bedrijven en consumenten en paste ze gedragswetenschappelijke inzichten toe om eerlijke keuzes voor consumenten te bevorderen. Bij het Kenniscentrum Psychologie en Economisch Gedrag werkt ze als onderzoeker en adviseur op het gebied van keuzegedrag.