Overslaan en naar de inhoud gaan

Ondernemers bereiken? Communiceer positief

Franceline Visser (VNG) pakt op onze studiemiddag de 'Toolkit communicatie ondernemers' met je uit

Ondernemers bereiken? Communiceer positief

11 november 2024

Hoe communiceer je het beste met ondernemers met financiële problemen, zodat zij zich aangesproken voelen en in actie komen? Tijdens de studiemiddag 'Ondernemers met financiële zorgen' van NVVK en VNG krijg je hier talloze tips over.

Workshopleider Franceline Visser, projectleider Verbinden Schuldendomein bij de VNG, is zelf betrokken geweest bij het ontwikkelen van de communicatietoolkit. De toolkit is het resultaat van een onderzoeksproject van de VNG, Universiteit Leiden, de Kamer van Koophandel, het Digitaal Ondernemersplein en de Belastingdienst. Hij bevat tips en richtlijnen voor het contact met ondernemers. Visser: 'Het is een schrijfwijzer die als doel heeft om gedragsveranderend te communiceren met ondernemers met financiële problemen.'

Franceline Visser

Franceline Visser

Spreek de juiste taal

Visser is blij dat ze tijdens de NVVK/VNG-studiemiddag Ondernemers met financiële zorgen op donderdagmiddag 3 december in gesprek kan over het bereiken van ondernemers met geldzorgen. Die schakelen meestal namelijk pas heel laat hulp in. 'Vaak denken ze: dit probleem lost zich vast wel weer op.'

In veel gevallen is het dan al te laat en kan sanering of faillissement het gevolg zijn. Het is dus belangrijk ondernemers eerder te bereiken. Gerichte communicatie is daarbij onmisbaar. 'Wil je dat ondernemers zich aangesproken voelen, dan moeten de teksten op bijvoorbeeld je website de juiste taal spreken.'

Schuldhulpverleners of vroegsignaleerders vinden ondernemers soms een lastige doelgroep, weet Franceline Visser. 'Men ervaart een drempel: o, het is een ondernemer, dus het zal wel complex zijn. Heb ik wel de juiste kennis om iets te zeggen over die zakelijke en privé administratie? En de ondernemers zelf zijn niet snel geneigd om de aangeboden hulp te accepteren.' 

Focus, empathie, contactopties

In de toolkit – niet te verwarren met de communicatietoolbox vroegsignalering die begin oktober door de VNG is gelanceerd – komen in grote lijnen drie onderwerpen aan de orde. Bij elk onderwerp zijn praktische tips en richtlijnen beschikbaar. 'Het eerste onderwerp is: focus', zegt Franceline Visser. 'Hou het kort en wees heel concreet. Je kunt bijvoorbeeld beter drie duidelijke opties bieden dan dat je talloze varianten beschrijft.'

Empathie is het tweede wat belangrijk is. 'Ondernemers hebben vaak het gevoel dat ze gefaald hebben en daar schamen ze zich dan voor. Laat zien dat je dat begrijpt, benoem het gevoel dat de ondernemer kan hebben.' Ook onmisbaar: voldoende contactmogelijkheden. 'Bied mogelijkheden voor zowel anoniem als persoonlijk contact', noemt Visser als voorbeeld.

Zichtbaarheid, houding

De workshop gaat ook in op zichtbaarheid en houding. 'Een passende manier van communiceren is cruciaal, maar vóórdat een ondernemer op je website terechtkomt, kun je nog allerlei dingen doen om te stimuleren dát hij daar komt. Ook je houding en vindbaarheid spelen een rol', aldus Visser. 'Hoe kun je bijvoorbeeld als gemeente zichtbaar zijn in ondernemersnetwerken? Ook kun je contacten leggen met accountants en boekhouders in je gemeente, of de ondernemer proberen te bereiken via diens partner. Sommige manieren lijken misschien open deuren, maar de praktijk is dat veel niet vanzelf gebeurt.'

Als voorbeeld noemt ze de informatie over schuldhulp voor ondernemers op internet. In veel gemeenten is die te vinden onder de knop ‘schuldhulpverlening’ of ‘Wmo en zorg’. 'Maar niet iedereondernemer zoekt daar. Dus die informatie moet ook op de pagina ‘ondernemers’ staan.'

Drie rondes workshops, doe mee!

Met haar workshop sluit Visser aan op de podiumlezing van Jan Adriaanse, die als hoogleraar van de Universiteit Leiden betrokken is geweest bij het onderzoeksproject en de totstandkoming van de toolkit. De studiemiddag begint met een lunch om 12.00 uur, het programma start om 12.30 uur. Na de lezing van Jan Adriaanse kunnen de deelnemers drie rondes workshops volgen, waaronder die over de toolkit.

Meld je hier aan voor de studiemiddag 'Ondernemers met financiële zorgen, hoe bereik en ondersteun je ze?

De toolkit bestaat uit 2 A4'tjes vol handige tips. Dit zijn ze:

Toolkit1

Toolkit2