Overslaan en naar de inhoud gaan

Perspectief, kwaliteit, samenwerking: ons nieuwe logo draagt het allemaal in zich

Vormgever Astrid Bouman over het ontwerpproces

Perspectief, kwaliteit, samenwerking: ons nieuwe logo draagt het allemaal in zich

6 april 2021

Een diafragma, of een ster: die associaties roept het nieuwe logo van de NVVK op. Met beide zijn we blij. Een diafragma staat voor perspectief, een ster voor kwaliteit. Astrid Bouman van bureau Zinster blikt terug op het ontwerpproces.

Waar begin je met het ontwerp van een logo?

Astrid: 'In dit geval was de opdracht: ‘Ontwerp de nieuwe website’. Gedurende het ontwerpproces van de website kwam de vraag om ook iets met het logo te doen. De NVVK is erg hard gegroeid (toen ik in 2011 voor hen een opdracht deed, werkten er vijf mensen op het verenigingsbureau, inmiddels zijn dat er meer dan 20!), dus was het tijd voor een professionelere uitstraling.'

Hoe liet je je inspireren?

'We beginnen altijd met een briefing waarin de opdrachtgever vertelt over de kernwaarden van de organisatie. Daaruit kwam naar voren dat samenwerking in de driehoek schuldeiser, klant en schuldhulpverlener erg belangrijk is. Ook vertelde Geert van Dijk me dat de NVVK gewaardeerd wordt om enerzijds de zakelijke betrouwbaarheid en anderzijds de warme, menselijke aanpak van schuldproblematiek. Na de briefing ben ik gaan schetsen en heb ik diverse richtingen gepresenteerd. Met de projectgroep hebben we bepaald welke richting het op moest en ben ik die verder gaan uitwerken.'

En dan ga je ontwerpen…

'Het definitieve ontwerp komt altijd tot stand in samenspraak met de opdrachtgever. Het is belangrijk dat die zich herkent in hetgeen je ontwerpt. In dit geval was de projectgroep erg blij met het logo, dat je kunt zien als een soort diafragma. Dat sluit goed aan bij de ambitie van de NVVK en haar leden om perspectief te bieden aan mensen in problemen. Maar je kunt het logo ook zien als een ster, wat dan weer goed de kwaliteit van de NVVK onderstreept.'

210406 logo-nvvk-2021-financiele-schuldhulp.jpg

Hoe is het logo opgebouwd?

'Om de herkenbaarheid van de NVVK te behouden wilden we niet radicaal afwijken van het bestaande logo. Dus de kleuren blauw en oranje zijn gebleven, zij het in een iets zakelijker variant. De driehoeken die ik heb gebruikt zijn gebaseerd op de letter v van het nieuwe lettertype. De driehoeken bestaan uit verschillende gradaties van dezelfde kleur blauw en staan voor de samenwerking tussen de diverse partners van de NVVK. Om de letters NVVK iets speelser te maken zijn ook daar de driehoeken gebruikt om een vlakverdeling te creëren. Het diafragma is vrijwel vierkant, waardoor het ook goed te gebruiken is op social media.'

210406 Driehoeken logo.png

Was het allemaal in een keer goed?

'Haha, nee, het is zelden in één keer helemaal goed. Met name over de kleur hebben we wel wat discussies gehad. Dat is gedeeltelijk ook een kwestie van smaak. En uiteraard ga je net zolang door totdat iedereen er blij mee is. Ik denk dat dat gelukt is!'