Overslaan en naar de inhoud gaan

Succesvol warm doorverwijzen: bereid je gesprek goed voor

Kijk hier Donderdagmiddagsessie terug met trainer Mandy de Hart

Succesvol warm doorverwijzen: bereid je gesprek goed voor

21 juli 2025

Spreek jij mensen met betaalachterstanden? Dan doe je er goed aan vooraf na te denken over de vraag: wie is de persoon met financiële problemen en wie ben ikzelf? Gesprekstrainer Mandy de Hart ging dieper op dit onderwerp in tijdens een online gesprekstraining. NVVK-beleidsadviseur Klaas van der Vies vertelde over het project 'Warm doorverwijzen'.

'Warm doorverwijzen' is een pilot van de NVVK die schuldeisers wil stimuleren om klanten met betaalachterstanden 'warm door te verwijzen' naar de gemeente. Idealiter werkt het zo:

  • de schuldeiser legt contact met de klant met betaalachterstanden
  • de klant geeft toestemming zijn gegevens te delen met de gemeente
  • de schuldeiser schort zijn incasso op
  • de gemeente legt binnen 3 werkdagen contact met de inwoner met betaalachterstanden
  • de financiële hulpverlener en de inwoner komen een aanpak overeen om de betaalachterstanden op te lossen

Doe ook mee met de pilot

NVVK-beleidsadviseur Klaas van der Vies schetste in zijn bijdrage de aanpak en lichtte toe hoe de pilot verloopt. Een tiental bedrijven en gemeenten zijn nu betrokken, het zou mooi zijn als dat aantal uitgebreid kan worden. Ken je schuldeisers die interesse hebben? Of ben je een schuldeiser die interesse heeft om mee te doen? Meld je aan bij Klaas van der Vies.

Mandy de Hart en Klaas van der Vies

Gesprektrainer Mandy de Hart nam de deelnemers aan de sessie mee in de ingewikkelde wereld van gespreksvoering. Daarin spelen veel factoren een rol. Mandy de Hart vat ze zelf samen in dit overzicht:

'Achter financiële problemen zit een mens'

Mandy: 'In het hart van deze cirkel zit iemand met financiële problemen. Iemand die misschien al meerdere brieven heeft ontvangen, afspraken heeft gemist of even niets meer durft te openen. Maar daarachter zit een mens. Met overtuigingen, ervaringen, een eigen verhaal. En soms: hoop, schaamte of berusting.'

Het vraagt fijngevoeligheid daar goed mee om te gaan. En ook: inzicht in wie je zelf bent en welke overtuigingen en oordelen je meeneemt.  'Je verwachting, je stemming, je intentie. Ze kleuren allemaal hoe je binnenkomt. En dat zie je terug in je blik, je stem, je energie', aldus Mandy de Hart.

Terugkijken kan hier

Kijk de Donderdagmiddagsessie hier terug:

Bekijk hier de gebruikte powerpoint-presentatie.

Mandy de Hart is ook NLP Master Coach. Lees hier meer over haar werk.