Overslaan en naar de inhoud gaan

Deze verhalenbundel brengt je in het hoofd van hulpvragers

Publicatie NVVK en onderzoeksbureau K2

Deze verhalenbundel brengt je in het hoofd van hulpvragers

7 juli 2025

Wat is de impact van begeleiding en nazorg op hulpvragers? Hoe hebben ze het contact met hun hulpverlener ervaren? De NVVK vroeg bureau K2 er onderzoek naar te doen. Het resultaat is er nu, in de vorm van een verhalenbundel.

De bundel is opgedeeld in 4 thema's:

  • De mens achter de schuld (stress, schaamte en vooroordelen)
  • De route tijdens de schuld (belang van voorlichting, beschikbaarheid, een vaste contactpersoon, betrokken na traject, geleidelijk regie terug, rust en perspectief bieden)
  • Elementen die het effect van de hulp bevorderen (serieus nemen, aandachtig en breed betrokken, oordeelloos luisteren)
  • De mens na de schuld (bewuste keuzes, concrete tools, meer mogelijkheden, kijk op de toekomst)

Lees de bundel hier (pdf, 2,1 Mb)

Perspectief hulpvrager

'We zijn blij met de bundel omdat hij echt vanuit het perspectief van de hulpvrager is opgesteld', zegt senior beleidsadviseur Judith van Geffen. 'We vroegen K2 onderzoek te doen naar begeleiding en nazorg. Dat hulpaanbod is erg belangrijk om terugval na een schuldregeling te voorkomen. Daarom willen we graag weten hoe hulpvragers reageren op hun begeleiding.'

De onderzoekers hebben 10 hulpvragers uitgebreid persoonlijk geïnterviewd en 329 hulpvragers werden ondervraagd via een online enquête. Ook de uitkomsten van het onderzoek zijn weer doorgenomen met ervaringsdeskundigen. Dat was een waardevolle aanvulling. We konden daardoor beter duiden wat we hebben opgehaald.'

Psychische klachten

'Een belangrijke boodschap is dat 72% van de ondervraagden aangaf dat de financiële zorgen tot psychische klachten leidden. Het is goed om daar als hulpverlener alert op te zijn en ook de ruimte te nemen hiernaar te vragen als je een eerste gesprek ingaat.'

'Mooi is dat het merendeel van de ondervraagden zich begrepen en gezien voelde. Zij gaven een goed cijfer voor de hulp die ze kregen. Het kan altijd beter, maar het bewijst maar weer dat we al veel doen en dat er ook veel goed gaat. Door de ervaringen van de inwoners mee te nemen kan het alleen maar beter worden.'

Kompas helpt je verder

De verhalenbundel eindigt met praktische tips. Als hulpmiddel ontwikkelden de onderzoekers bijvoorbeeld een kompas. Dat kan je gebruiken om in je processen de noodzaak van stress- en trauma-sensitieve ondersteuning bespreekbaar te maken. Het geeft openheid om schaamtegevoelens, stigma's en vooroordelen die inwoners en de maatschappij ervaren bespreekbaar te maken. Zo onderstreep je ook het belang van de menselijke maat'.

Tentoonstelling

Behalve de verhalenbundel produceerde K2 ook een expositie, die onder andere te zien was op ons mei-congres. Deze video laat zien hoe dat eruit zag: